Gå til innhold

Hjelp til kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Uansett hvor mye jeg googler osv om kostholdstips så føler jeg at jeg ikke får noe "spesifikt" svar. Så håper det er noe hjelp å få her.

Jeg er en jente på 18 år, har trent både fotball og friidrett siden 1 klasse til tiende klasse, så jeg vil ikke si jeg er noe dårlig trent. Sluttet på alt før vgs, men jeg trener fortsatt jevnlig, klarer å presse meg, trener både intervaller, joggeturer og styrketrening! Men føler at uansett hvor mye jeg trener blir jeg bare fetere og fetere, merker det liksom i ansiktet, har alltid hatt bolletryne, men dobbelhaken blir bare større å større! Skikkelig deprimerende å føle at jeg faktisk gjør noe får å unngå det, men likevel ....

Så jeg lurer på hva en kresen person som meg bør endre med kostholdet mitt? Det jeg spiser er:

Frokost: 2 knekkebrød med enten hvitost/brunost - 1-2 glass ekstra lett melk

Lunsj: 2 knekkebrød med enten hvitost/brunost + 1-2 flaske vatn gjennom en skuledag

Middag: Det mamma lager, men er ofte fisk, kjøtt, pasta osv med potet og grønnsaker

Lunsj senere: Ikke hver dag, men er 1-2 knekkebrød med hvitost/brunost - 1-2 glass melk

Kvelds: 2 knekkebrød med skinke, hvitost og kokt egg - 1-2 glass melk

Og av og til en skyr m/musli.

Veldig ensidig, men hater cottage cheese, naturell yoghurt, havregrøt (grøt for den slags skyld), så er veldig lite variasjon her! Håper på om dere har noe tips, for jeg vil jo litt mer ned i vekt, eller dobbelhaka her som er målet å få vekk! Men har ikke lyst å sitte å spise mat som jeg brekker meg av hehe.

Kan vel nevne at det er 3 ting jeg drikker: Melk, vann og fun light saft eller zeroh. Kuttet helt ut alt av juice, brus er jo ihvertfall veldig lite av og vanlig husholdningsaft. Merker at der er ikke ting jeg craver etter uansett!

I tillegg tar jeg b-kompleks og multivitaminer. Men er vel så og si litt glad i alkohol dessverre, drikker en dag i uken: cider, sprit, vin and so on, men det blir mer min fridag i uken, siden jeg føler meg hvertfall ganske sunn i ukedagene. Trener ca 4-5 dager i uken, og i tillegg har jeg 7 timer gym i uka også.

Så håper noen gidder å ta tid til å lese gjennom alt og gi meg noen tips, er ganske normalvektig, vil si jeg har en del muskler og er nokså godt trent, er vel rundt 168-69, hva jeg veier har jeg ikke peiling på, har ikke vekt hjemme, men tror ikke det er over 60. Sorry om det blir litt dårlig forklart eller rettskriving her, livet med dysleksi :tommel:

Anonymous poster hash: e5514...f2c
Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Prøv å bytte ut osten med kyllingskinke, bytt til skummet melk og legg bort alkoholen en liten stund. Du trener jo veldig mye! De fleste har litt valpefett i den perioden. Kan være siste rest av det som kommer før du mister det igjen.

Det ordner seg nok :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok med fordel bytte ut flere av knekkebrødmåltidene dine med grønnsaker, frukt, bær og proteiner, fett frå rent kjøtt.

Anonymous poster hash: d8926...888

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst så spiser du mye i løpet av dagen i forhold til hva du forbrenner ? Alkohol må du kutte ut til spesielle anledninger, og prøver ikke være hard, men er nesten umulig at du bare blir fetere av å trene hver dag som du påstår så er noe du gjør feil :) ? Jeg trener 5-6 ganger i uken og man må huske på at muskler veier mer enn fett, men du legger frem at du blir "fet" . Jeg spilte fotball i 10 år og mistet ikke vekten min før jeg ble 17-18 så mulig du plutselig mister vekten din . Trener du på senter ? Å du burde droppe knekkebrød i store mengder . Bytt ut melken din med skummet melk eller erstatte det med vann . Spis mer salat til lunsj å til kvelds spis frukt eller nøtter . Unngå pasta/poteter/ris til middag . Ta heller mer grønnsaker og salat til fisken din eller kjøttet ditt . Dropp zero og fun light . Drikk store mengder med vann fordi disse lett produktene får hvertfall meg til å ønske mer sukker ! :P du må variere kosten din lag en omelett eller spis en fruktsalat . Om du spiser knekkebrød dropp gulost/brunost . Kanskje du liker makrell/leverpostei etc . Varier ! Men som du nevner du er trent så kanskje du egentlig ser utmerket ut kanskje du innbiller deg denne dobbelthaken din for høres ikke ut som om du trenger å gå ned i vekt :)

Anonymous poster hash: 272e3...368

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ja jeg vet jeg må bytte ut knekkebrødet, men er veldig vanskelig når jeg er så kresen som jeg er :P Skinke, hvitost, brunost, fårepølse osv er pålegg jeg liker, klarer ikke makrell/leverpostei, ikke nugatti engang!

Ja jeg lyver ikke på hvor mye jeg trener, har jo liksom ganske god kondis og er relativt sterk, hvertfall viss jeg sammenligner med mange andre på min alder. Hadde jo lagt vekk alkoholen om jeg hadde klart det, men føler det er den jeg blir tykk av, men kan godt bare være meg, er ikke på magen og låra jeg ser det på, er liksom ansiktet.

Men skal prøve å tvinge i meg litt mer variert mat:)

Anonymous poster hash: e5514...f2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...