Gå til innhold

Er "alle" klesbutikker store i størrelsen, liksom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser folk påstå at Lindex er store i størrelser, Kappahl er store i størrelser, Cubus er store i størrelser, Ellos er store i størrelser osv

Jeg synes det er litt rart å påstå at alle normale butikker har klær som er "store i størrelsene". Hvor er det da liksom normale størrelser?

Anonymous poster hash: f1e9d...62a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lurt på det samme..

Skrevet

Ser folk påstå at Lindex er store i størrelser, Kappahl er store i størrelser, Cubus er store i størrelser, Ellos er store i størrelser osv

Jeg synes det er litt rart å påstå at alle normale butikker har klær som er "store i størrelsene". Hvor er det da liksom normale størrelser?

Anonymous poster hash: f1e9d...62a

Det er ikke tilfelle at bestemte butikker har klær som er spesielt store eller små. Det er klesprodusentene som lager små eller store størrelser avhengig av hvor i verden klærne er planlagt solgt.

Siden trenden har gjort sitt til at alle jenter har spist som mennesker med for lite tilgang til mat i flere tiår på rad,tror jenter at XS er en "normal" størrelse. Mens den faktisk er ekstra liten. En kinesisk XS er mindre enn en tysk XS. En norsk XS er større enn en spansk XS.

Hvis de shopper i butikker som selger billige klær i størrelse 34, fra sweatshop-produsenter i Asia, som feks Gina Tricot og H&M, får de mindre størrelser enn hos Lindex, som faktisk selger klær beregnet for voksne, skandinaviske damer, som vil ha en viss grad av kvalitet på det de kjøper.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Vet ikke hvordan det er med størrelsene i alle disse butikkene du nevner (Cubus, Kapp Ahl - handler ikke der), men har hendt at jeg har handlet noe på Lindex, og min oppfatning er at størrelsene er store der, ja.

Endret av Nordis
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Zara er ikke store i størrelsen. KappAhl har derimot store størrelser.

Anonymous poster hash: 2caf5...f51
  • Liker 2
Skrevet

Vet ikke hvordan et er med størrelsene i alle disse butikkene du nevner (Cubus, Kapp Ahl - handler ikke der), men har hendt at jeg har handlet noe på Lindex, og min oppfatning er at størrelsene er store der, ja.

Samme her.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Lindex er store i størrelsene. Jeg bruker S i overdeler fra Lindex, noe jeg aldri gjør andre steder. Oasis er også romslige i størrelsene, synes jeg, for å komme med et annet eksempel.

...men har merket det samme ja, at noen påstår at alle kjedebutikkene bortsett fra Hennes og Mauritz er store i størrelsene. Det er liksom ikke Hennes og Mauritz som er små.....

Anonymous poster hash: 68480...01d
Skrevet

Det er ikke tilfelle at bestemte butikker har klær som er spesielt store eller små. Det er klesprodusentene som lager små eller store størrelser avhengig av hvor i verden klærne er planlagt solgt.

Siden trenden har gjort sitt til at alle jenter har spist som mennesker med for lite tilgang til mat i flere tiår på rad,tror jenter at XS er en "normal" størrelse. Mens den faktisk er ekstra liten. En kinesisk XS er mindre enn en tysk XS. En norsk XS er større enn en spansk XS.

Hvis de shopper i butikker som selger billige klær i størrelse 34, fra sweatshop-produsenter i Asia, som feks Gina Tricot og H&M, får de mindre størrelser enn hos Lindex, som faktisk selger klær beregnet for voksne, skandinaviske damer, som vil ha en viss grad av kvalitet på det de kjøper.

Nå skal jeg ikke avspore tråden, men bare en liten kommentar til det du skriver om kvalitet hos Lindex: Den er veldig varierende etter mitt syn. Kjøpte i vinter en cardigan der i en slags ullblanding. Den var litt dyr i Lindex-målestokk. Det hadde den desidert dårligste kvaliteten jeg har opplevd på lenge, så det gjør jeg nok ikke igjen. Brukte den i to dager, og da var den så nuppete og stygg at den bare måtte kasseres. Kan kjøpe litt "forbruksvare" der - som truser og strømpebukser, men ellers synes jeg ikke kvaliteten er så bra på andre klær.

(Beklager avsporingen, Ts)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har de "normale størelser", da?

Hvis Lindex er store og H&M er små, mener jeg. Hvor har de normale størrelser?

Anonymous poster hash: 1b9f7...6fc

Gjest Citronella
Skrevet

Bik Bok og Zara har små størrelser. HM varierer veldig. Indiska, Lindex og KappAhl er ganske store. Mango og Oasis er vel de kjedebutikkene jeg finner mest normal i størrelsene.

Skrevet

BikBok har små og KappAhl har store, det er den eneste "faste" regelen jeg går etter. Ellers varierer det mye på kolleksjoner osv.

• Liker 1
Skrevet

Nå skal jeg ikke avspore tråden, men bare en liten kommentar til det du skriver om kvalitet hos Lindex: Den er veldig varierende etter mitt syn. Kjøpte i vinter en cardigan der i en slags ullblanding. Den var litt dyr i Lindex-målestokk. Det hadde den desidert dårligste kvaliteten jeg har opplevd på lenge, så det gjør jeg nok ikke igjen. Brukte den i to dager, og da var den så nuppete og stygg at den bare måtte kasseres. Kan kjøpe litt "forbruksvare" der - som truser og strømpebukser, men ellers synes jeg ikke kvaliteten er så bra på andre klær.

(Beklager avsporingen, Ts)

Uff, da. Takker for info. :)

Skal ikke spore av jeg heller. Bare si at jeg forstår det som at de selger klær av billigere slag hos Gina Tricot.

Men jeg regner med at det jeg sier om størrelsene er riktig.

Neste gang bør du heller klage enn å kassere... Klær skal jo vare i mer enn to dager...

Men, nok om det.

:)

Skrevet

Jeg synes det er litt rart å påstå at alle normale butikker har klær som er "store i størrelsene". Hvor er det da liksom normale størrelser?Anonymous poster hash: f1e9d...62a

"Normale klær" hva er normale klær da, og hva er normale størrelser?

Ja for noen som passer xs på bik bok så vil erfaringer tilsi at Ellos, Lindex ++ sine xs størrelser vil være for for store.

Rart eller ikke, når man vanligvis bruker str xs i klær så finner man raskt ut at str xs ikke alltid er str xs. Samme med str L, noen klær i str L tilsier M, til og med S eller xl. Når enkelte butikker fører merker som merker klærne med en xs der størrelse på klærne tilsier en eller to str opp så må man jo gå ut i fra at klærne er store i størrelse i forhold til de kjedene man sammenligner med.

Xs er ikke en "normal" størrelse, men de av oss som har denne størrelsen er normale, og det sier seg selv at når de aller fleste klærne jeg prøver hos Lindex blir for store men de passer på Bik Bok, så er ikke det fordi jeg går opp og ned i vekt mellom butikkene på en halvtime men fordi str innenfor str forandrer seg butikker seg imellom. Synes faktisk ikke det er så rart, synes nesten det er rarere om man aldri har opplevd det innenfor sin str.

I klesskapet mitt finnes det både xs størrelser, noen i str S og noen i M, jeg har klær fra både Indiskia, Bik Bok, H&M, Lindex, Cubus, Mango og andre butikker. Men på butikker der jeg vet at de pleier å selge store str innenfor en størrelse så MÅ plagget prøves først før det kjøpes, og ja noen kjeder har jeg gitt opp da de i praksis ikke har str min men riktignok påstår det i teorien.

AnonymBruker
Skrevet

Hei Skreppamedleppa.

Selvfølgelig varierer størrelsene. Men jeg har alltid sett på Lindex, Kappahl ol som "normal-norm" og ansett størrelsen i fjortisbutikker som Bil Bok som små i størrelsen. På Bik Bok trenger jeg ikke gå inn døra en gang, for jeg kommer ikke inn i de største klærne de har. (nei, jeg er overvektig, bare høy og med "nordisk bygning")

• Liker 4
Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg tror også at størrelsene varierer med type snitt på klær, og målgruppe. Typiske "ungdomsbutikker" opplever jeg er mindre i størrelsene og smalere i modellene på spesielt bukser, bluser og jakker, enn butikker som har en litt mer voksen kundegruppe.

AnonymBruker
Skrevet

Klærne på Lindex og Kappahl er definitivt store, jeg klarer aldri å finne noe i min størrelse der.

Anonymous poster hash: 33833...2b3
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klærne på Lindex og Kappahl er definitivt store, jeg klarer aldri å finne noe i min størrelse der.

Igjen: hva definere du da som "normale størrelser"?

På meg virker det som noen mener alle normale butikker har "store størrelser".

Zara har jo spanske størrelser, så de er jo mindre enn de norske "helt ærlig".

Mener dere da at de sør-europeisk størrelsene som er "normale", mens de norske er "store"?

Skrevet

Hei Skreppamedleppa.

Selvfølgelig varierer størrelsene. Men jeg har alltid sett på Lindex, Kappahl ol som "normal-norm" og ansett størrelsen i fjortisbutikker som Bil Bok som små i størrelsen. På Bik Bok trenger jeg ikke gå inn døra en gang, for jeg kommer ikke inn i de største klærne de har. (nei, jeg er overvektig, bare høy og med "nordisk bygning")Anonymous poster hash: 1b9f7...6fc

Vel når jeg føler jeg ikke kan kjøpe klær på Kappahl fordi jeg kan surre klær i str xs om til burka omtrent kontra klær på H&M som er en helt normal klesbutikk som fører klær til helt normale damer så føler jeg at Kappahl fører store kles str, og jeg ser ikke på den butikken eller Ellos som "normal" str, og det er en butikk jeg ikke en gang trenger å gå inn i døren hos. Og nå er det jo helt normale damer som svarer deg, damer som bruker str S til vanlig men må ned til xxs hos de butikkene du nevner, damer som bruker M men må ned i S eller XS i de butikkene du nevner.. Men som det meste annet er vel alt relativt, men jeg og mange andre ser ikke disse butikkene som har normen på "normale" str..

AnonymBruker
Skrevet

Igjen: hva definere du da som "normale størrelser"?

På meg virker det som noen mener alle normale butikker har "store størrelser".

Zara har jo spanske størrelser, så de er jo mindre enn de norske "helt ærlig".

Mener dere da at de sør-europeisk størrelsene som er "normale", mens de norske er "store"?

Jeg syns Cubus har normale størrelser, er enig i at Bik Bok har små størrelser, og syns at H&M har normale størrelser i forhold til alder. Dvs voksenavdelingen i forhold til voksne kvinner, og tenåringsavdelingen i forhold til tenåringer.

Lindex og Kappahl er jo beregnet på kvinner i litt høyere alder, og det er da helt naturlig at jeg på 22 ikke nødvendigvis finner noe der, men JA de har store størrelser.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns Cubus har normale størrelser, er enig i at Bik Bok har små størrelser, og syns at H&M har normale størrelser i forhold til alder. Dvs voksenavdelingen i forhold til voksne kvinner, og tenåringsavdelingen i forhold til tenåringer. Lindex og Kappahl er jo beregnet på kvinner i litt høyere alder, og det er da helt naturlig at jeg på 22 ikke nødvendigvis finner noe der, men JA de har store størrelser. Anonymous poster hash:

33833...2b3

Helt enig med deg..

Cubus er også en butikk som jeg mener har normale str.. Det finnes noen av de, så finnes det noen som er små i str som Bik Bok, men bare fordi man ikke passer Bik Bok sine str så skjønner jeg ikke at man ikke ser at Ellos og disse andre er store i størrelser..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...