AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #1 Skrevet 24. mars 2014 Tiden har altså kommet for å søke lån. Har litt angst for dette, føler meg helt "grønn" her... Jeg har fullført utdannelsen nå, og har nettopp begynt i jobb. Har "orden" på økonomien på den måten at jeg betaler mine regninger og ikke bruker mer enn jeg har. Men jeg er altså helt blåst når det gjelder å sette opp budsjett og slikt, aner ikke hvor mye lån jeg kan klare og slike ting. Jeg bor i et hus som trenger oppussing, men vet ikke hva jeg bør prioritere, hva som er viktigst og hva som kan vente. Har heller ikke særlig peil på oppussing og smarte løsninger i huset. Spm. 1 Til hvem kan jeg henvende meg for å få hjelp til disse to spørsmålene? Spm. 2 Oppussing, kjøp av møbler og inventar, - er det forbrukslån eller boliglån? Spm. 3 Hva bør jeg forberede og ha med av papirer før jeg bestiller time til spørsmål om lån? Gode råd mottas med takk! Anonymous poster hash: 87056...583
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #2 Skrevet 24. mars 2014 Tiden har altså kommet for å søke lån. Har litt angst for dette, føler meg helt "grønn" her... Jeg har fullført utdannelsen nå, og har nettopp begynt i jobb. Har "orden" på økonomien på den måten at jeg betaler mine regninger og ikke bruker mer enn jeg har. Men jeg er altså helt blåst når det gjelder å sette opp budsjett og slikt, aner ikke hvor mye lån jeg kan klare og slike ting. Jeg bor i et hus som trenger oppussing, men vet ikke hva jeg bør prioritere, hva som er viktigst og hva som kan vente. Har heller ikke særlig peil på oppussing og smarte løsninger i huset. Spm. 1 Til hvem kan jeg henvende meg for å få hjelp til disse to spørsmålene? Spm. 2 Oppussing, kjøp av møbler og inventar, - er det forbrukslån eller boliglån? Spm. 3 Hva bør jeg forberede og ha med av papirer før jeg bestiller time til spørsmål om lån? Gode råd mottas med takk! Anonymous poster hash: 87056...583 1) Ta kontakt med et firma som driver med oppussing/rehabilitering. Flere av disse firmaene reklamerer med at de kommer på gratis befaring, og gir deg et kostnadsoverslag på jobben. 2) Et boliglån/pantelån er selvfølgelig det mest gunstige, fordi det har mye lavere rente enn et forbrukslån. 3) Banken er interessert i din inntekt og formue, så en bekreftet selvangivelse kan være grei å ha. Banken vil også spørre etter en takst på huset. Anonymous poster hash: 2ed1e...720 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 24. mars 2014 #3 Skrevet 24. mars 2014 hvis du er interessert i billig oppussing å bli medlem av siden "tips og inspirasjon til hjemmet (lag selv)". den er GENIAL!!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #5 Skrevet 24. mars 2014 Ja, jeg eier huset. Overtok og arvet det etter min farfar. Anonymous poster hash: 87056...583
vivana Skrevet 24. mars 2014 #6 Skrevet 24. mars 2014 Men må du ta opp lån? Hvis du eier huset selv og har en grei jobb, mitt tips er å spare og ta ett rom om gangen 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #7 Skrevet 24. mars 2014 Takk for tipset, "anonymbruker" og "marihøna"! Anonymbruker: Selvangivelsen vil neppe gi banken svar på min inntekt, da jeg jo nettopp har begynt i jobb? Du sier de vil ha svar på verdien av huset. Jeg vil tenke at banken ønsker sikkerhet i boligen, noe som vel er ok. Men kan jeg stole på banken, at de kun låner det jeg kan klare å betale tilbake? Selv om boligen vel er verdt en del, ønsker jeg ikke å ta et lån som til slutt vil tvinge meg til å selge, for å betale tilbake låne? Anonymous poster hash: 87056...583
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #8 Skrevet 24. mars 2014 Takk for tipset, "anonymbruker" og "marihøna"! Anonymbruker: Selvangivelsen vil neppe gi banken svar på min inntekt, da jeg jo nettopp har begynt i jobb? Du sier de vil ha svar på verdien av huset. Jeg vil tenke at banken ønsker sikkerhet i boligen, noe som vel er ok. Men kan jeg stole på banken, at de kun låner det jeg kan klare å betale tilbake? Selv om boligen vel er verdt en del, ønsker jeg ikke å ta et lån som til slutt vil tvinge meg til å selge, for å betale tilbake låne? Anonymous poster hash: 87056...583 Hvis du nettopp har begynt i jobb, kan du ta med en lønnsslipp i fra arbeidsgiveren. Bankene vurderer din betalingsevne, og vil neppe gi deg høyere lån enn du kan betale tilbake under normale omstendigheter. Her er en kalkulator fra DNB, som viser hvordan DNB tester din låneevne: https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/laaneevne.html Anonymous poster hash: 2ed1e...720
Gjest Ciegus Skrevet 25. mars 2014 #9 Skrevet 25. mars 2014 Takk for tipset, "anonymbruker" og "marihøna"! Anonymbruker: Selvangivelsen vil neppe gi banken svar på min inntekt, da jeg jo nettopp har begynt i jobb? Du sier de vil ha svar på verdien av huset. Jeg vil tenke at banken ønsker sikkerhet i boligen, noe som vel er ok. Men kan jeg stole på banken, at de kun låner det jeg kan klare å betale tilbake? Selv om boligen vel er verdt en del, ønsker jeg ikke å ta et lån som til slutt vil tvinge meg til å selge, for å betale tilbake låne? Anonymous poster hash: 87056...583 Du bør sette deg inn i ditt eget forbruk slik at du selv kan vurdere hvor mye lån du trenger. Banken vil ikke gi deg et hinsides høyt lån uten at du kan betjene det, men detaljene kjenner jo ikke de til, så du må selv vurdere hvor din smertegrense går. Sett deg ned i nettbanken og se hvor mye du bruker på ulike utgifter i gjennomsnitt over ett år. Mat, forsikringer, kommunale avgifter, transport etc.
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 25. mars 2014 #10 Skrevet 25. mars 2014 Takk for tipset, "anonymbruker" og "marihøna"! Anonymbruker: Selvangivelsen vil neppe gi banken svar på min inntekt, da jeg jo nettopp har begynt i jobb? Du sier de vil ha svar på verdien av huset. Jeg vil tenke at banken ønsker sikkerhet i boligen, noe som vel er ok. Men kan jeg stole på banken, at de kun låner det jeg kan klare å betale tilbake? Selv om boligen vel er verdt en del, ønsker jeg ikke å ta et lån som til slutt vil tvinge meg til å selge, for å betale tilbake låne? Anonymous poster hash: 87056...583 Da jeg var i møte med banken fikk jeg beskjed om å ta med de tre siste lønnslippene hvis selvangivelsen ikke gav svar på min nåværende inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå