Gjest Étoile Skrevet 4. juni 2004 #1 Skrevet 4. juni 2004 Kanskje en bagatell, men det fratar meg nattesøvnen: For en tid tilbake knuste min venninne som leier et rom hos meg to lysestaker. Disse hadde stor affeksjonsverdi for meg, da de var en spesiell gave. Jeg har vært i kontakt med butikken som sier at det ikke finnes flere av dem, da de var kunsthåndverk. De var dyre, ihvertfall i min målestokk, over 900kr stykket. Spørsmålet er, kan jeg kreve at hun erstatter beløpet? Så kan jeg i det minste prøve og se om jeg finner noe som ligner. Vet at dersom situasjonen hadde vært omvendt hadde jeg ertstattet beløpet uten noe om og men, men min venninne har dekket over dette. Dessuten vet jeg at hun er blakk og føler meg kjip, på den andre siden er det jo ikke mitt problem at hun lever over evne... Noen som har noen tips og råd? Takknemlig for svar, Ètoile.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2004 #2 Skrevet 4. juni 2004 Hva du har rett og krav på vet jeg ikke, men jeg ville i hvert fall bedt henne om å erstatte det. Hadde det vært noe som ikke hadde betydd så mye for meg, som jeg kunne få kjøpt igjen på en enkel måte og jeg hadde hatt mye bedre økonomi enn henne, ville jeg nok vurdert om jeg skulle gjort så mye med det. Men i ditt tilfelle ville jeg sagt at de betydde mye for meg og at du håper å kunne finne noe tilsvarende (helst maken). Vær sterk mot argumenter om at det er synd på henne som har dårlig råd, dersom hun bare har dårlig orden på økonomien sin. Foreslå i så fall delbetaling. Jeg synes også det går litt på prinsippet om at hun skal være forsiktig med dine ting når hun er i ditt hjem, selv om hun betaler deg leie! Lykke til! Hilsen Lille meg
Gjest Tristessa Skrevet 4. juni 2004 #3 Skrevet 4. juni 2004 Ut i fra det jeg kan om erstatningsrett - ja, hun skal erstatte. Ulovfestet subjektivt ansvar. Du kan jo sjekke i skadeserstatningsloven på www.lovdata.no for å finne noe håndfast, men så vidt jeg vet er det ulovfestet.
Gjest Étoile Skrevet 4. juni 2004 #4 Skrevet 4. juni 2004 Takk for svar begge to. Det er vel ikke om det er lovfestet eller ikke som er det viktigste for meg her, men om det er urimelig av meg å kreve erstatning. Stakene ble knust da jeg var bortreist, hun gjemte skårene og fortalte meg ikke hva som hadde skjedd før jeg spurte henne om hun hadde sett dem, uker etter at det hadde hendt. Når det gjelder økonomi lever vi for ca samme beløp i måneden, forskjellen er at hun ikke eier økonomisk sans, og derfor er kronisk blakk.
Gjest Tristessa Skrevet 4. juni 2004 #5 Skrevet 4. juni 2004 Nåja, urimelig er det egentlig ikke. Hun kan låne penger av foreldrene sine, og heller betale dem tilbake gradvis. Det viktigste er at du får pengene du har krav på, så får foreldrene heller kreve regress av henne senere. Forstår godt at det kan være kjipt å kreve noe sånt, særlig når dere begge to har lite penger, men dersom du venter for lenge med å spørre, er jeg redd du aldri vil få erstatning.
Gjest Étoile Skrevet 4. juni 2004 #6 Skrevet 4. juni 2004 Det er nettopp det... Leiekontrakten vår går ut snart nå, så må ta et oppgjør med henne om en rekke ting før den tid.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2004 #7 Skrevet 4. juni 2004 Du har ikke fått et depositum av henne som du kan holde tilbake penger fra da? Jeg synes for øvrig at det er dårlig gjort av en "venninne" å skjule at hun har ødelagt noe...! Hilsen Lille meg
Gjest Étoile Skrevet 4. juni 2004 #8 Skrevet 4. juni 2004 Ikke noe depositum nei... Regnet liksom med at alt skulle gå greit jeg da, siden vi er venninner. Har lært en ting og to i denne prosessen ja.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2004 #9 Skrevet 4. juni 2004 Det er dessverre i slike "nære" situasjoner man lærer noe om vennene sine.... Men du må nok bare hoppe i det og ta opp saken med henne! Kanskje lurt å gjøre det før helgen og ikke etterpå når hun kan "gjemme" seg bak at alle pengene er brukt opp på shopping eller by'n! Jeg ønsker deg nok en gang lykke til! Og fortell oss gjerne om hvordan det går. Hilsen Lille meg
aline Skrevet 4. juni 2004 #10 Skrevet 4. juni 2004 Jeg ville ihvertfall sagt ifra til henne at hun burde erstatte dem! Delbetaling eller hva som helst, hun ødela noe som var ditt, da er det på sin plass at hun erstatter det! Hun må jo på ett tidspunkt ha innrømmet hva som skjedde? hvordan skulle de ellers ha forsvunnet? Da må hun jo også innrømme, og stå for, at hun ødela noe verdifullt og kostbart for deg! Om hun ikke er venninde nok til å tilby seg å erstatte dine ting som hun ødelegger, så skal du IKKE være redd for å være den "ekle" som ber om erstatning! Gjør hun det ikke uoppfordret så er det hun som er uforskammet, ikke du! Lykke til.
Gjest Étoile Skrevet 4. juni 2004 #11 Skrevet 4. juni 2004 Takk for svar dere. Kvier meg virkelig for å ta det opp med henne, men det er godt å høre at det ikke er jeg som er uforskammet! Hadde tenkt å gjøre det i dag, men nå vet jeg sannelig ikke om jeg orker. Men i løpet av helgen må det altså gjøres. :-(
Fat Sally Lee Skrevet 4. juni 2004 #12 Skrevet 4. juni 2004 Jeg synes absolutt ikke det er urimelig av deg å kreve erstatning. Men jeg reagerer på at hun ikke tilbød seg å erstatte lysestakene. Hadde det vært meg ville jeg insistert på å få erstatte dem umiddelbart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå