Gå til innhold

Kun si opp leilighet i mars/april/mai

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått ny leiekontrakt av huseieren vår, og der står det nå at det kun er lov å si opp leiligheten i mars, april og mai. Er dette lov?? Synes det virker litt spesielt...

Anonymous poster hash: 3c469...5ef
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

deeeet er vel ikke helt lovlig, du må jo kunne si opp når du selv vil.

Anonymous poster hash: 292e6...93b
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og synes det, men dette er altså en STOR og proff utleier (han/firmaet har tjuetalls leiligheter de leier ut) som jeg skulle tro de visste hva de drev med..

- TS

Skrevet

Hvis du signerer, er det lov. Akkurat som det er lov med kontrakter på 2 år uten oppsigelse. Om det er rimelig, er noe annet, men fullt og helt lovlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du signerer, er det lov. Akkurat som det er lov med kontrakter på 2 år uten oppsigelse. Om det er rimelig, er noe annet, men fullt og helt lovlig.

En kontrakt kan vel ikke ha dårligere vilkår enn huseleieloven.

Anonymous poster hash: 8558e...377

• Liker 6
Skrevet

Nei, alt er ikke lov selv om man har signert en kontrakt, heldigvis. Husleieloven trumfer kontrakten.

• Liker 7
Skrevet

En kontrakt kan vel ikke ha dårligere vilkår enn huseleieloven.

Stemmer det. Ufravikeligheten fra Husleieloven gjelder bare i leiers favør. Så om du har skrevet under på den leieavtalen, og den gir deg dårligere vilkår enn hva Husleieloven gjør, er den delen av avtalen ugyldig.

• Liker 2
Skrevet

I husleieloven paragraf 9,6 står det på slutten av bestemmelsene i denne paragrafen kan fravikes i avtale.

Akkurat slik som en tisbestemt leiekontrakt kan være uoppsigelig de 9 første mnd av leiekontrakten, deretter 3 mnd oppsigelsestid.

Signerer man , har man godtatt å fravike det som står i paragrafen.

• Liker 2
Skrevet (endret)

I husleieloven paragraf 9,6 står det på slutten av bestemmelsene i denne paragrafen kan fravikes i avtale.

Akkurat slik som en tisbestemt leiekontrakt kan være uoppsigelig de 9 første mnd av leiekontrakten, deretter 3 mnd oppsigelsestid.

Den kan fravikes i avtale som gir bedre vilkår for leier ja. Ikke utleier.

Eller..?

Endret av Chien
AnonymBruker
Skrevet

Hm ja det står jo i loven

§ 1-2.Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

• Liker 5
Skrevet

Hm ja det står jo i loven

§ 1-2.Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Ja, nemlig. Har ikke lest loven enda, men var ganske sikker på at det var tilfellet. Begynte å lure på om jeg har misforstått noe veldig elementært her :P Hehe. Bra du tok inn denne bestemmelsen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper du ikke er en utleier, Listefyll...

• Liker 3
Skrevet

Det er jeg ikke :) men eksen min skrev under på en uoppsigelig kontrakt, og vi tok det opp med min enn av mine juristvenner, og han sa at skrev man under på en kontrakt hvor det klart og tydelig sto at kontrakten var uoppsigelig, var det det som trumfet loven. Nettopp fordi kravet kan fravikes ved avtale :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg ikke :) men eksen min skrev under på en uoppsigelig kontrakt, og vi tok det opp med min enn av mine juristvenner, og han sa at skrev man under på en kontrakt hvor det klart og tydelig sto at kontrakten var uoppsigelig, var det det som trumfet loven. Nettopp fordi kravet kan fravikes ved avtale :)

Da får vi tro "juristen" ikke er ferdig utdannet enda, for det er feil :)

Anonymous poster hash: 6a21c...c58

• Liker 3
Skrevet

Så det dere anonyme mener, er at det f,eks, er ulovlig med en leiekontrakt hvor sier at leietaker har ikke lov å si opp leiligheten de 9 første månedene av leieforholdet, og deretter er det 3-mnd oppsigelsesfrist? Lykke til må å få det gjennom :)

Hvorfor tror dere at paragraf 9,6 avsutter med at dette kan fravikes i avtale, men ikke videre skriver så lenge det kommer leietaker til nytte? Og ingen av de andre paragrafene sier noe om dette ikke kan fravike ved avtale?

Sorry altså, uavhengig av at noen her synes jeg høres ut som en dum og ond leietaker, med venner som ikke er utdannde jurister, tror jeg faktisk dere har misfortått. Anbefaler dere å kjøre et googlesøk på oppsigelsesfrist leilighet på mer enn 3 mnd, og se hva dere får opp av jurister som svarer på nettopp dette spørsmålet. Slik som her, som er en troverdig kilde, fremfor ikke-jurister som prøver å tolke lovdata http://www.juss.info/oppsigelse-av-leiekontrakt/

Den paragrafen dere viser til 1,2, går mer på at det er ok å velge f.eks 1 mnd depositum fremfor 6 mnd, men 7 mnd er ikke lov, fordi det ikke kommer leietaker til gode, og husleien ikke må konsumprisjusteres etter 2 år og 6 mnd, men at det ikke er lov å gjøre det etter 1 år, selv om noen skulle finne på å skrive det i kontrakten.

Men akkurat punktet om oppsigelsesfrist kan fravikes ved avtale. Nettopp derfor er det spesifisert i siste ledd av 9,6, og ikke i noen andre av paragrafene :)

Skrevet (endret)

Så det dere anonyme mener, er at det f,eks, er ulovlig med en leiekontrakt hvor sier at leietaker har ikke lov å si opp leiligheten de 9 første månedene av leieforholdet, og deretter er det 3-mnd oppsigelsesfrist? Lykke til må å få det gjennom :)

Det skal ikke være noe problem det. Svart på hvitt:

Husleieloven har en del ufravikelige regler som regulerer bruken av tidsbestemte leieavtaler. Hovedregelen er at det ikke er lov å inngå tidsbestemte avtaler for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan imidlertid settes til ett år når avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.

http://www.studiebyen.no/no/component/content/article/47-ulovlige-ettarskontrakter

Ekstra kilde: http://gratisrettshjelp.no/blog/1-2-tidsbestemt-eller-tidsubestemt-leieavtale/

Så Juss-vennen din har oversett et meget viktig poeng, de færreste leier jo fra lofts- eller sokkelbolig i enebolig. Det virker, uansett bolig, som det ikke er anledning til å sette 9 måneders binding.

Endret av Ferdigstudent
Skrevet

Her er faktisk enda mer bevis fra samme kilde som over

Det er ikke en saklig grunn at utleier eller leietaker ønsker en 10 måneders leiekontrakt som løper fra august til juni tilpasset skoleåret fordi han leier ut til skoleelever/studenter.

Så 9 måneders binding kan utleier bare glemme.

Skrevet (endret)

Nå blander du epler og pærer her :)

Du snakker om varighet av leiekontrakt. Det er noe helt annet enn avtaler knyttet til oppsigelsestid som paragraf 9,6 omhandler.

Altså. Det er fullt lovlig (og, riktig som du skriver, vanligvis ufravikelig pålagt) å lage en 3-års leiekontrakt, hvor det i de første 9 mnd ikke er lov å si opp leiligheten, og det deretter er 3 mnd oppsigelsestid.

Edit: skrivefeil

Endret av listefyll
Skrevet

Anbefaler ferdigstudent og dere andre til å se en gang til på linken jeg postet, som tydeligvis ikke ble lest

http://www.juss.info/oppsigelse-av-leiekontrakt/

Les avsnitt to, under overskriften oppsigelsesadgangen.

Jeg anbefaler TS på det sterkeste å ta kontakt med utleier, og få endret det diskuterte punktet. Dersom dere ikke har bodd der i tre år, bør du vise til at kontrakten ikke skal ha kortere varighet enn tre år, og at den forrige kontakten er gjeldende.

Skrevet (endret)

Sorry. Dobbeltpostet.

Endret av listefyll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...