Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd å få barn en stund, uten hell... Jeg har sjekket meg og alt stod bra til. Men da mannen min leverte sædprøve var resultatet nedslående, han hadde nesten ikke sædceller.. Kun 3stk!!! Jeg er knust, er redd vi aldri blir foreldre :( Noen som har opplevd å ha så få sædceller?? Jeg aner ikke noe om prosessen vi har foran oss.. Er det mulig med prøverør?

Trist :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Solstråla88
Skrevet

Uten for mye kunnskap om ivf, vil jeg tro dere kan prøve det, har dere blitt henvis videre? Hva sier gynekologen? Du får nok de mest konkrete svarene der, eller hvos Athene plukker opp tråden din, hun har masse kunnskap..

• Liker 2
Skrevet

Mannen min har blitt henvist til urolog, så vi har time der snart.. Men jeg aner ikke hva som skjer etter det, henviser dem videre? Kan det evt gjøres noe for å øke antall sædceller?

Jeg føler meg litt fortapt i alt dette her, vet ikke helt hvem jeg skal henvende meg til og snakke med.. Og føler det går så fryktelig tregt med venting på time her og der... :(

Gynekologen jeg var hos var en meget uhyggelig dame som snakket dårlig norsk og virket ikke særlig interessert i å hjelpe meg... Hun kunne ikke svare meg på noen av spørsmålene jeg hadde!

Skrevet

Løpet trenger ikke å være kjørt. De må forsøke å finne ut hva som ikke fungerer, noen trenger hormonstimulering f.eks. Når sædkvaliteten er svært lav vil man gjerne velge ICSI som er prøverør, hvor de plukker ut en og en spermie som ser bra ut og setter inn i hvert sitt egg med sprøyte/pipette. Håper dere kan få god hjelp:-)

Skrevet

Jeg håper du har rett! :)

Skrevet

Vi har prøvd å få barn en stund, uten hell... Jeg har sjekket meg og alt stod bra til. Men da mannen min leverte sædprøve var resultatet nedslående, han hadde nesten ikke sædceller.. Kun 3stk!!! Jeg er knust, er redd vi aldri blir foreldre :( Noen som har opplevd å ha så få sædceller?? Jeg aner ikke noe om prosessen vi har foran oss.. Er det mulig med prøverør?

Trist :(

Hm.

Finne deg en en ny og viril mann.

• Liker 1
Skrevet

Hm.

Finne deg en en ny og viril mann.

Hva er det du sier!? :(

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært inne på onskebarn.no?

Der finner du garantert flere som er i samme situasjon og kan gi deg råd videre.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 7c3e4...61a
  • Liker 1
Skrevet

Som legene på Riksen hele tiden sa til oss: Det trengs bare en eneste sædcelle for å befrukte et egg. Så at det er liv der og noen levende sædceller, er veldig bra. I tillegg kan det være at sykehuset vil foreta en biopsi for å gå inn i selve testikkelen og hente ut vevsprøver. Det hender de finner større mengde sædceller da.

I vårt tilfelle var det ingen levende sædceller å finne. Vi valgte derfor å gå for donor. Så det er absolutt muligheter for å få barn selvom mannen har lavt eller ingen antall sædceller. Donor er selvsagt et større valg, men tross alt ble det enkelt for oss. Ønsket om barn var større enn noe annet og valget ble tatt raskt etter de siste prøvesvarene. Nå sitter jeg her med voksende mage og venter en gutt. Selvom barnet ikke er biologisk min mann sitt, er dette uten tvil vårt barn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte en fertilitetslege på tv si at når det mannen det er noe galt med er det ofte vanskeligere å gjøre noe med.

Anonymous poster hash: c9a34...44a
Skrevet

Uff for en trist situasjon :( Har hørt at enkelte kosttilskudd skal hjelpe? Husker ikke helt hvilke, men prøv å google så finner du nok noe. Og det lønner seg kanskje å spørre på apoteket e. l., kanskje de kan gi dere noen tips. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Dere får samle opp spørsmål til timen dere skal ha. Kanskje det er aktuelt med såkalt tesa, å hente ut sperm fra selve testikkelen? Kanskje det går å styre kosthold og medisiner slik at motiliteten til de sædcellene han har er bra nok til ISCI? De anbefaler alltid sædprøver med et par mnd mellomrom for å være sikre på at det ikke er tilfeldig. Menn kan jo ta kreken på svømmerene gjennom feil kosthold, mye alkohol en periode, og det som er verst og færrest tenker på er varme. Sauna, boblebad, en varm stamp med strikkelue og ølflaske = døden for sperm. (Men her kommer det nye etter 70-90 dager om mannen ellers er frisk.

Trange truser, feber osv.. temperaturen har mye å si, men gir sjelden permanent skade.

Anonymous poster hash: 302fe...94e
Skrevet

Takk for innspill alle sammen:)

Han hadde en operasjon da han var liten, pga av at testiklene ikke hadde falt ned i pungen. Dette ble gjort for sent, og det kan medføre sterilitet, men heldigvis har han jo noen fungerende sædceller! ;) Dette kan dem vel ikke gjøre noe med.. Vi har nå vært hos urolog og fått konstatert at vi må ha assistert befruktning, og han mener dette skal være godt mulig å få til! Jippi:) Var redd det skulle bli vanskelig, men de få sædcellene har har fungerer heldigvis bra :)

Men dette er litt skummelt.. Aner ikke hva slags vei jeg har foran meg nå :(

Skrevet

Det er både skummelt å spennende når man tar skrittet videre og får hjelp, men det ender som regel bra for de fleste.

Masse lykke til!

Skrevet

Man kan ikke konkludere basert på en sædprøve, da kvaliteten kan variere mye over tid. Jeg regner med at dere har fått innkalling til ny prøve om tre måneder? Før prøverør innvilges krever man 2-3 prøver. Vi har opplevd en prøve der alt var dødt (sannsynligvis etter en tøff runde med influensa og feber) og en runde med tilnærmet normal kvalitet, og mange midt i mellom.

Og så lenge det er liv kan de gjøre et forsøk på prøverør. Er kvaliteten ekstremt dårlig går de inn og henter ut sperm hos mannen, i stedet for å gjennomføre prøverør på vanlig måte (det vil si at mannen leverer i en kopp).

Skrevet

Man kan ikke konkludere basert på en sædprøve, da kvaliteten kan variere mye over tid. Jeg regner med at dere har fått innkalling til ny prøve om tre måneder? Før prøverør innvilges krever man 2-3 prøver. Vi har opplevd en prøve der alt var dødt (sannsynligvis etter en tøff runde med influensa og feber) og en runde med tilnærmet normal kvalitet, og mange midt i mellom.

Og så lenge det er liv kan de gjøre et forsøk på prøverør. Er kvaliteten ekstremt dårlig går de inn og henter ut sperm hos mannen, i stedet for å gjennomføre prøverør på vanlig måte (det vil si at mannen leverer i en kopp).

Han leverte først en prøve, så ringte de og ville at han skulle levere en prøve til, dette gjorde han kanskje to-tre uker etter første prøve.. Begge disse var dårlige. Så ble han henvist til urolig og var der ca en måned etterpå, denne prøven var like dårlige. Har ikke hørt noe om at han må levere nye prøver eller at dem kan hente ut mer sædceller?

Skrevet

Han leverte først en prøve, så ringte de og ville at han skulle levere en prøve til, dette gjorde han kanskje to-tre uker etter første prøve.. Begge disse var dårlige. Så ble han henvist til urolig og var der ca en måned etterpå, denne prøven var like dårlige. Har ikke hørt noe om at han må levere nye prøver eller at dem kan hente ut mer sædceller?

Det tar tre måneder for sæd å modnes, så det bør gå 2-3 måneder mellom hver prøve. I mitt eksempel - med en infeksjon - kan alt være dødt i noen uker før det sakte tar seg opp.

Men jeg regner med dere får god og riktig oppfølging. Ville bare poengtere at man ikke kan konkludere endelig på sædkvaliteten før flere prøver er tatt over tid :)

Jeg kan lite om prøverør ved uthenting av sædceller, vet bare at det er en mulighet. Men google har nok en del svar til deg. Det lille jeg vet er at mannen legges inn samme dag som kvinnen, og må gjennom et lite inngrep under lokalbedøvelse. Sædcellene som hentes ut brukes dereter til å befrukte eggene som er hentet ut ved hormonbehandling og uttak som ved et vanlig prøverørsforsøk.

Skrevet

Det tar tre måneder for sæd å modnes, så det bør gå 2-3 måneder mellom hver prøve. I mitt eksempel - med en infeksjon - kan alt være dødt i noen uker før det sakte tar seg opp.

Men jeg regner med dere får god og riktig oppfølging. Ville bare poengtere at man ikke kan konkludere endelig på sædkvaliteten før flere prøver er tatt over tid :)

Jeg kan lite om prøverør ved uthenting av sædceller, vet bare at det er en mulighet. Men google har nok en del svar til deg. Det lille jeg vet er at mannen legges inn samme dag som kvinnen, og må gjennom et lite inngrep under lokalbedøvelse. Sædcellene som hentes ut brukes dereter til å befrukte eggene som er hentet ut ved hormonbehandling og uttak som ved et vanlig prøverørsforsøk.

Skjønner;) Jeg har lest jeg også at det burde gå en stund mellon hver sædprøve, men vi har bare fulgt instruksene til sykehuset :P Rart de ikke har nevnt noe ang dette da? Hmmm..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...