AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #1 Skrevet 24. mars 2014 ...dersom man spiser sunt? Altså grønnsaker, bær, frukt etc? Nå snakker jeg om man skal slanke seg, altså. Jeg vil bare 5 kg ned i vekt, og få bedre helse, så tenker at jeg skal fokusere mye på "eat clean" mat. Telling av kalorier er noe jeg egentlig ikke orker, men burde jeg gjørde det dersom jeg skal ned i vekt?Anonymous poster hash: 92025...45c
Fortunatus Skrevet 24. mars 2014 #2 Skrevet 24. mars 2014 Du kan logge litt på apper/nettside over en periode bare for å sjekke hvor kcalrikt matvarer er. Men hvis du har en viss kontroll så tror jeg ikke det er vits i lengden.:-)
Supraspinatus Skrevet 24. mars 2014 #3 Skrevet 24. mars 2014 Jeg vil påstå at telling av kalorier er kun for dem som skal følge en streng diett der de vet av erfaring at sult/metthet-responsen ikke virker som den skal. Eller dersom du er utøver av en idrett med vektklasser og du må ned i vekt for å klare en vektklasse. Spiser man vanlig mat, uten overdrevne mengder sukker og stivelsesrike produkter så fungerer metthetsfølelsen for størstedelen av befolkningen. Dersom du er normalvektig fra før er det nesten helt garantert at den virker. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #4 Skrevet 24. mars 2014 Det å telle kalorier har for meg vært den eneste måten å få til å gå ne i vekt på. Ikke bare fordi jeg har kontroll på hva jeg inntar, men det holder motivasjonen min oppe, fordi jeg vet mer nøyaktig hva som skal til for å ha en "vellykket dag", og med appen jeg bruker så føler jeg at jeg står litt mer fritt til hvordan jeg legger opp dagen, da synes jeg faktisk også det er lettere å "skeie ut" fordi jeg ser hvor mye dette utgjør. Tidligere når jeg har forsøkt å gå ned i vekt, har det funket fint å bare spise sundt, men med en gang jeg har "sprukket" eller skeiet ut da, så har jeg følt at jeg må "starte på nytt igjen", og da gjerne også med en laaang pause hvor jeg spiser usundt, fordi jeg mister motivasjonen fordi jeg ikke "klarte det". Nå ser jeg at en dag hvor jeg f.eks ikke har spist så mye til frokost så kan jeg tillate meg et glass vin og litt sjokolade på kvelden uten at det går så langt over, og motivasjonen er forsatt på topp fordi jeg vet at jeg ligger i underskudd. Jeg prøver å spise sundt og helst ikke sukker i det hele tatt. Det å telle kalorier gir hvertfall meg en god oversikt, som igjen hjelper med motivasjonen på lenger sikt (også fordi mange apper som har kaloritellere er veldig oversiktlige og fine å ha som en slags matdagbok). Synes det er mye lettere å holde motivasjonen oppe når jeg også ser hva jeg faktisk spiser (fort gjort å glemme at man har vært flink også). Man er nok litt forskjellige på slikt, så du må jo bare finne ut hva som passer deg. Men det er viktig å huske at om du skal gå ned i vekt så skal du ligge i underskudd, men ikke for mye heller, med kaloritelling så ser du også at du får i deg nok mat. Og det er viktig å huske at sunne matvarer som f.eks. nøtter, avokado, egg, banan osv er veldig kaloririkt, og det skal ikke mange avokadoene til før du plutselig har inntatt en god del kalorier (man skal jo ikke bli hysterisk heller, men jeg fikk litt sjokk når jeg så innholdet i en stor avokado). Anonymous poster hash: 2ce81...3ec 1
minister-mio Skrevet 24. mars 2014 #5 Skrevet 24. mars 2014 Hvis du spiser sunt er det vel ikke noe poeng i å telle kalorier. Det måtte være om man har diabetes eller slanker seg da.. 1
Teriyaki Skrevet 25. mars 2014 #6 Skrevet 25. mars 2014 Nei, det er ikke nødvendig. Bare spis litt mindre enn du vanligvis pleier/bytt det ut med sunnere/magrere produkter og beveg deg mer enn tidligere. Da kommer nok resultatene etter hvert. Også må du huske på å ikke spise deg opp i helgene. Det gjør jeg nesten hver helg, så de to kg jeg har hatt planer om å gå ned de sitter der enda. Litt for glad i helgekosen jeg.
fuksia Skrevet 25. mars 2014 #7 Skrevet 25. mars 2014 Jeg merker at jeg får en litt dum tankegang om jeg teller kalorier over lengre tid. Jeg skal ned en god del mer en deg da, og hadde ikke akkurat ett sunt forhold til mat fra før av heller. Men jeg ville hvertfall prøvd uten å telle kalorier først, så kan du heller begynne med det om du ikke er fornøyd med resultatene. 1
Gjest Ciegus Skrevet 25. mars 2014 #8 Skrevet 25. mars 2014 Ja, det er vits - men det er ikke alltid nødvendig. Jeg ville prøvd å gå ned i vekt uten å telle kalorier først, og ta det derfra. Å telle kalorier er en OK ting å gjøre om alt annet som innebærer et normalt, sunt kosthold ikke fungerer. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #9 Skrevet 25. mars 2014 Du kan sikkert klare deg uten å telle kalorier hver dag, men jeg vil anbefale deg å sjekke kaloriinnholdet i en del matvarer du bruker ofte for å få en bevisst holdning til hvor ofte du kan spise det. Da jeg først begynte å telle kalorier fikk jeg bakoversveis av hvor kaloririkt grillet kylling, min favoritt, er og spiser det derfor sjeldnere enn f.eks. ubehandlet kyllingfilet. Anonymous poster hash: f03f4...aca 3
Gjest Coolaid Skrevet 25. mars 2014 #10 Skrevet 25. mars 2014 Kan man la være så er det absolutt en fordel. Og på 5 kg når du har kontroll på kostholdet trenger du det ikke. Det kan være en fin måte å bevisstgjøre seg selv om hva man spiser, å se på matvarer opp mot hverandre. I ditt tilfelle syns jeg det ikke er nødvendig.
Sessan_ Skrevet 25. mars 2014 #11 Skrevet 25. mars 2014 Dersom du vil ned i vekt, men ikke ønsker å telle kalorier, ville jeg startet med et sunt kosthold, og sett hvor det tar deg. Dersom vekten går nedover har du ikke noe behov for kaloritelling. Men, om du ikke går ned i vekt er det tydelig at du inntar mer enn du forbrenner. Da kan det være nødvendig å se over kostholdet og kanskje telle kalorier i en periode for å se hva som vipper deg "over grensen". Personlig er kaloritelling det eneste som fungerer for meg, da det skal lite til før jeg går over kalorigrensen min og dermed står på stedet hvil vektmessig. Jeg holder derfor oversikt over alt jeg spiser. Før trodde jeg kaloritelling var kjempevanskelig og kunne aldri se for meg at jeg skulle klare det. Nå er det en del av "rutinene" mine, og med verktøy som diett.no fungerer det veldig greit. Også går vekten ned samtidig, og det er jo supert. Klarte aldri å gå ned i vekt før jeg begynte å telle.
Gjest Evelynita Skrevet 25. mars 2014 #12 Skrevet 25. mars 2014 Jeg vil si det kommer an på ganske mye. Jeg, som f.eks. Er ganske overvektig har godt av å telle kalorier for å faktisk bli klar over hvor mye det er i forskjellige matvarer. Men er man veldig klar over dette så er det jo en annen sak. Og så er det jo spm om du spiser veldig sunt og uansett ligger under dagsbehov, eller om du vil spise "så mye som mulig" innenfor grensa, men fortsatt gå ned i vekt. Jeg vet personlig at jeg ikke klarer å gå ned i vekt vis jeg ikke slavisk teller alle kalorier jeg putter i meg.
Gjest Runforit Skrevet 26. mars 2014 #13 Skrevet 26. mars 2014 Om en skal med mye i vekt eller opp i vekt så tror jeg det kan lønne seg å lære seg å telle kalorier som et verktøy. Noen har ikke begrep på hva ting faktisk inneholder. Så sammen med kaloritelling kan det lønne seg å lese ingredienser og næringsinnhold på maten også. Tror mange f.eks ville valgt bort Pringles chips om de visste at bare 10 flak er 100 kcal. De fleste spiser gjerne et helt rør og tenker at det ikke er så mye, men det er fort halve dagsbehovet. Da kan en heller velge bedre alternativer som gir kroppen det den trenger, som metter og som holder blodsukkeret stabilt slik at en ikke blir sulten etter 5 minutter. Når en først har lært å telle kalorier og næringsverdier så "ser" en på øyemål om et måltid er sunt/usunt, har dårlig næringsinnhold, hvor mye en skal spise av det etc. Er ganske nyttig så lenge en ikke blir fanatisk. 2
Micolina Skrevet 26. mars 2014 #14 Skrevet 26. mars 2014 Jeg begynte å telle kalorier da jeg skulle ned i vekt (5kg som deg). Brukte en app og skrev inn alt jeg spiste i løpet av dagen. Som en annen skriver her, det var en skikkelig oppvekker. I mitt eksempel er jeg veldig glad i pasta, men bare 100gram pasta inneholder over 350 kalorier.... så kveldsmaten min kunne gjerne bestå av 600 kalorier, like mye som en middag. Jeg sluttet å telle kalorier etter noen uker, fordi jeg følte at jeg ble alt for fanatisk og det ble for stressende å skulle føre inn alt sammen.
Jade Skrevet 26. mars 2014 #15 Skrevet 26. mars 2014 Hvis du holder en stabil vekt, tror jeg det burde holde å spise mindre og mer kalorifattige matvarer. Viktig at du ikke småspiser i mellom måltidene (kanskje pga at du blir sulten av å spise mindre), da mister du kontrollen! Er du på vei oppover i vekt, ville jeg ha telt kalorier en stund, for da har du gjerne lite kontroll på hva du får i deg i løpet av en dag, og lytter ikke til kroppen din.
Froz1 Skrevet 26. mars 2014 #16 Skrevet 26. mars 2014 jeg fikk også bakoversveis da jeg begynte å veie mengde mat jeg spiste. Jeg gjettet som regel hvor mye maten jeg spiste veide, men det bør man ikke gjøre. Som eksempel med ris. Jeg kunne ta en håndfull ris ved siden av kyllingen og tenkte dette utgjorde ti gram, haha. Så lær deg litt om mengde i tillegg til kalorier på ofte spist mat så vil du fort se resultater
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå