AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #1 Skrevet 24. mars 2014 Barnet mitt på snart 5 år sliter litt med uttalelser, ikke bare R men også et par andre bokstaver. Han høres yngre ut enn han er pga uttalelse. I barnehagen har de "språkgruppe" hvor de som sliter litt får være med og trene og gjøre øvelser. I barnehagen sa de at det er bare tull å innvolvere noen andre istanser/logoped når han er så liten. Mens helsesøster som vi var hos for en stund siden mente at hun ville vurdere det om han ikke var blitt "bedre" til høsten. Hva tenker dere? Kanskje jeg bare skulle få til timer privat til han? Han ikke så lyst til å "renne ned dørene" hos helsesøster heller da hun ikke er så hyggelig (ikke bare jeg som synes det) og drt frister ikke å måtte dra til vup eller noe sånt. Han er ikke blitt bedre siden han startet i språkgruppen i fjor sommer. Noen som kan anbefale logoped i Akershusområdet, strekning Lillestrøm- oppover?Anonymous poster hash: 1a340...84b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #2 Skrevet 24. mars 2014 Er under logopediutdanning. Det vi lærer er at språklyder som R, den r-lyden man f.eks. har på østlandet er noen av de siste lydene som barn lærer seg å artikulere. Det samme gjelder f.eks. med s-lyden. En regel man har er at man ikke skal behandle før barnet er i skolealder, rett og slett fordi dette er lyder som bruker å gå seg til av seg selv. Man må bare modnes først. Kanskje det kan være greit å ha litt is i magen, se det litt an, og så heller kontakte helsesøster igjen til høsten. Du kan også kontakte fastlege for henvisning videre (tror jeg). Anonymous poster hash: 5fb69...b23 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #3 Skrevet 24. mars 2014 Enda et bevis på at østlandsdialekt er tull og vas, vestlendinger er de eneste som uttaler dem riktig. Anonymous poster hash: 1bbbf...13c 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #4 Skrevet 24. mars 2014 Hvordan man uttaler ulike fonemer er svært ulikt, både fra dialekt til dialekt og fra land til land. At den ene måten er riktigere enn den andre blir da en merkelig ting å si. Anonymous poster hash: 5fb69...b23 2
miramis Skrevet 24. mars 2014 #5 Skrevet 24. mars 2014 Jeg fikk rettet opp i talefeil hos logoped som fireåring. Lurt å ta det så tidlig som mulig.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #6 Skrevet 24. mars 2014 Er under logopediutdanning. Det vi lærer er at språklyder som R, den r-lyden man f.eks. har på østlandet er noen av de siste lydene som barn lærer seg å artikulere. Det samme gjelder f.eks. med s-lyden. En regel man har er at man ikke skal behandle før barnet er i skolealder, rett og slett fordi dette er lyder som bruker å gå seg til av seg selv. Man må bare modnes først. Kanskje det kan være greit å ha litt is i magen, se det litt an, og så heller kontakte helsesøster igjen til høsten. Du kan også kontakte fastlege for henvisning videre (tror jeg). Anonymous poster hash: 5fb69...b23 Takk for svar, her er det i tillegg til R og S, også L, og synes det er noen andre bokstaver/ord som blir uttalte feil. Jeg har tenkt det samme som barnehagen og som du sier, at det holder med språkgruppe i bhg frem til det blir skolestart og evnt ta det derfra om han ikke er bedre da. Det er helsesøster som mente vi skulle på ekstra kontroll hos henne for å sjekke om uttalelse er bedre og evnt diskutere tiltak/sette i gang tiltak. Noe jeg helst vil slippe, da vil jeg heller bestille time til logoped og følge det opp selv med denne. Da jeg helst ikke vil måtte ha så mye mer enn nødvendig med helsesøster. Skal sies at søsknene ikke har noe problemer med språk, og det har heller ikke noe med umodenhet eller intellegens eller "syndromer" å gjøre. Anonymous poster hash: 1a340...84b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #7 Skrevet 24. mars 2014 Tror det er greit å vente noen måneder til. Plutselig faller det på plass av seg selv. Kom på en ting, men det kan du ta med fastlegen, og det er å sjekke at tungebåndet på undersiden av tungen ikke er for stramt, og at det kan være en grunn til at uttalen av l og r blir problematisk. Anonymous poster hash: 5fb69...b23 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #8 Skrevet 24. mars 2014 Barnet mitt på snart 5 år sliter litt med uttalelser, ikke bare R men også et par andre bokstaver. Han høres yngre ut enn han er pga uttalelse. I barnehagen har de "språkgruppe" hvor de som sliter litt får være med og trene og gjøre øvelser. I barnehagen sa de at det er bare tull å innvolvere noen andre istanser/logoped når han er så liten. Mens helsesøster som vi var hos for en stund siden mente at hun ville vurdere det om han ikke var blitt "bedre" til høsten. Hva tenker dere? Kanskje jeg bare skulle få til timer privat til han? Han ikke så lyst til å "renne ned dørene" hos helsesøster heller da hun ikke er så hyggelig (ikke bare jeg som synes det) og drt frister ikke å måtte dra til vup eller noe sånt. Han er ikke blitt bedre siden han startet i språkgruppen i fjor sommer. Noen som kan anbefale logoped i Akershusområdet, strekning Lillestrøm- oppover?Anonymous poster hash: 1a340...84b Jeg jobber som logoped, og ville ikke vært bekymret, kanskje L er litt forsinket, men s og r er helt ok at han ikke kan. Men for all del, det skader ikke å starte med logoped, hvis du selv føler for det, men når du skriver at han ellers er velfungerende og henger med i utviklingen, så ville jeg tatt det med ro. Her jeg jobber så tar vi ikke inn s og r før i 2. Klasse. L derimot tar vi inn i 1. Klasse. Prøv å hør etter om det er andre lyder han sliter med? Anonymous poster hash: 55d56...550 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #9 Skrevet 24. mars 2014 Vi har en fireåring som lesper skikkelig på s-ene. Stikker tunga mellom tennene og sier "thhhhhh" i stedet for s. Bortsett fra det snakker hun perfekt. Jeg prøver å lære henne s-en hjemme (men er ikke logoped), men hittil uten særlig hell. Selv om hun får til å lage en s-aktig lyd når hun konsentrerer seg veldig, har lespe-s-en blitt en vane. Noen logopeder som har lure triks for hjemmeøvelser?Anonymous poster hash: 22c8b...85b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #10 Skrevet 24. mars 2014 Vi har en fireåring som lesper skikkelig på s-ene. Stikker tunga mellom tennene og sier "thhhhhh" i stedet for s. Bortsett fra det snakker hun perfekt. Jeg prøver å lære henne s-en hjemme (men er ikke logoped), men hittil uten særlig hell. Selv om hun får til å lage en s-aktig lyd når hun konsentrerer seg veldig, har lespe-s-en blitt en vane. Noen logopeder som har lure triks for hjemmeøvelser?Anonymous poster hash: 22c8b...85b Dette er VELDIG normalt. Det er ikke avvikende at en 4 åring ikke kan si s. Vær forsiktig så hun ikke får noen negative erfaringer med å bli presset til noe hun kanskje ikke har motoriske forutsetninger for. Sier ikke at det er skadelig å trene, men gjør det gøy og ikke press. Du kan kjøpe boken 'norsk språklydlære med øvelser' av Ingebjørg Skaug. Den er lettlest og har gode tips. Men som sagt, ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg...Anonymous poster hash: 55d56...550 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #11 Skrevet 24. mars 2014 Jeg tenker at det kan være lurt med en logopedsjekk…. Jeg vokste opp med ganske store språkvansker selv, og det representerte store utfordringer i oppveksten min. Kunne ikke si S, T eller D. Lærte ikke å snakke rent for i løpet av ungdomsskolen, og de av venninnene mine jeg begynte i klasse med på VGS sa at de kunne merke antdninger til det så sent som da. Gikk til logoped hele barne- og ungdomsskolen, og føler at jeg har blitt utredet opp og ned i mente, men at jeg bare "vokste det av meg" til slutt. Jeg aner jo ikke om det hadde hjulpet å ta tak i det på et tidligere tidspunkt, men med tanke på hvor mye kjipt jeg har hatt det på grunn av dette ville jeg absolutt gitt det et forsøk. Anonymous poster hash: 4577b...303
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #12 Skrevet 24. mars 2014 Ingen logoped men ped leder med sunn fornuft! Jeg trener opp tungemuskler, Dvs de får blåse bobler, blåse maling med sugerør, utføre ulik tungegymnastikk, gurgle med vann og etterligne dyrelyder! prøv selv...Anonymous poster hash: 68af4...80d 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #13 Skrevet 24. mars 2014 Jeg har et barn som sliter med mange lyder. Vi fikk logopedhjelp i siste året i barnehagen og det var ikke lett å få til. Jeg hadde barnehagen og helsesøster på min side, men PPT var ikke like lette. Barnet slet med R, L, S, og blandet en hel haug med konsonanter og kuttet ord. Etter 10 timer med logoped var L'en blitt mye bedre. Jeg mente barnet fortsatt trengte logopedhjelp og fikk noen få timer til av PPT. Barnet har ikke hatt noen utvikling etter dette. Det er kun L'en som har blitt bedre. Barnet går nå på skolen og er ikke så glad i å lese, rett og slett fordi det er vanskelig å uttale lydene. Vi føler vi ikke er blitt hørt skikkelig. Skolen er på vår side, men det hjelper lite når det stopper der. For vår del så falt ikke brikkene på plass selv om årene gikk. Jeg er glad for at jeg sto på mitt, men er veldig lei meg for at vi ikke får mer hjelp. Det er ikke lett å være 7-8 år og ikke bli forstått av klassekamerater. Det er lett å bli utenfor da. Det er nok forskjell på kommunene hvor lett det er å få hjelp. Men det er lurt å ha flere distanser på din side. Et brev fra helsesøster og barnehagen kan hjelpe deg mye på vei. Anonymous poster hash: 0e11d...145
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #14 Skrevet 24. mars 2014 Hvordan man uttaler ulike fonemer er svært ulikt, både fra dialekt til dialekt og fra land til land. At den ene måten er riktigere enn den andre blir da en merkelig ting å si. Anonymous poster hash: 5fb69...b23 For rasister er ingenting merkelig.... Anonymous poster hash: fb8e0...a91
Ragg Skrevet 26. mars 2014 #15 Skrevet 26. mars 2014 Eller har barnet vann i mellomøret? Da kan og barnet få litt problemer med språk/bokstaver. 1
Gjest chiki Skrevet 26. mars 2014 #16 Skrevet 26. mars 2014 Har selv ei på 3,5 år som sliter med R og K, i tillegg til noen lyder til. Barnehagen har allerede tatt det opp i hødt, mej syns det vàr for tidlig når hun enda ikke hadde fylt 3.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #17 Skrevet 26. mars 2014 Mitt barn stotrer en del både i starten og i midten av ord. Han har ingen lyder han sliter spesifikt med, har hatt veldig fin uttale siden han begynte å snakke, bl.a. rulle-r fra han var halvannet år. Han har stotret nå i 1,5 år, begynte i barnehagen. Han er 4,5 år. Vi har bedt om evaluering av logoped, og barnehagen har sendt inn henvisning. Vi mener det er viktig å komme igang med evt. behandling før han blir større/begynner på skolen. Også av hensyn til mobbe-problematikk. Vil en logoped kunne gjøre noe med det? Jeg kjenner også et barn som er 3,5 år, han prater mye, men jeg skjønner ikke et ord av hva han sier! Høres ut som en rad gutturale lyder, type iii-aaa-iii-eee. Foreldrene skjønner ham virker det som.. De bare sier "vil du xyz, ja". Burde de ikke iblandt ikke være så overforståelsesfulle og si "jeg skjønte ikke helt, kan du si det en gang til"? Trenger ikke han logoped? Mannen skjønner heller ikke bæret av hva gutten sier, påstår han snakker klingon, hehe.Anonymous poster hash: 96ca2...9a0
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #18 Skrevet 26. mars 2014 Mitt barn stotrer en del både i starten og i midten av ord. Han har ingen lyder han sliter spesifikt med, har hatt veldig fin uttale siden han begynte å snakke, bl.a. rulle-r fra han var halvannet år. Han har stotret nå i 1,5 år, begynte i barnehagen. Han er 4,5 år. Vi har bedt om evaluering av logoped, og barnehagen har sendt inn henvisning. Vi mener det er viktig å komme igang med evt. behandling før han blir større/begynner på skolen. Også av hensyn til mobbe-problematikk. Vil en logoped kunne gjøre noe med det? Jeg kjenner også et barn som er 3,5 år, han prater mye, men jeg skjønner ikke et ord av hva han sier! Høres ut som en rad gutturale lyder, type iii-aaa-iii-eee. Foreldrene skjønner ham virker det som.. De bare sier "vil du xyz, ja". Burde de ikke iblandt ikke være så overforståelsesfulle og si "jeg skjønte ikke helt, kan du si det en gang til"? Trenger ikke han logoped? Mannen skjønner heller ikke bæret av hva gutten sier, påstår han snakker klingon, hehe.Anonymous poster hash: 96ca2...9a0 Jeg jobber som sagt som logoped, og begynnende stamming/stortring bør tas så tidlig som mulig. få en henvisning til PPT/pedagogisk fagteam eller hva det heter der du bor. Ikke vent-og-se med stamming! Det er umulig å si noe om den andre gutten da jeg ikke vet hvilke lyder han strever med, men det kan jo hende at han hadde hatt godt av en sjekk ja.... Anonymous poster hash: 55d56...550
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #19 Skrevet 26. mars 2014 Jeg har et barn som sliter med mange lyder. Vi fikk logopedhjelp i siste året i barnehagen og det var ikke lett å få til. Jeg hadde barnehagen og helsesøster på min side, men PPT var ikke like lette. Barnet slet med R, L, S, og blandet en hel haug med konsonanter og kuttet ord. Etter 10 timer med logoped var L'en blitt mye bedre. Jeg mente barnet fortsatt trengte logopedhjelp og fikk noen få timer til av PPT. Barnet har ikke hatt noen utvikling etter dette. Det er kun L'en som har blitt bedre. Barnet går nå på skolen og er ikke så glad i å lese, rett og slett fordi det er vanskelig å uttale lydene. Vi føler vi ikke er blitt hørt skikkelig. Skolen er på vår side, men det hjelper lite når det stopper der. For vår del så falt ikke brikkene på plass selv om årene gikk. Jeg er glad for at jeg sto på mitt, men er veldig lei meg for at vi ikke får mer hjelp. Det er ikke lett å være 7-8 år og ikke bli forstått av klassekamerater. Det er lett å bli utenfor da. Det er nok forskjell på kommunene hvor lett det er å få hjelp. Men det er lurt å ha flere distanser på din side. Et brev fra helsesøster og barnehagen kan hjelpe deg mye på vei. Anonymous poster hash: 0e11d...145 Så trist å høre, her i min kommune ville de tatt han/hun inn... Men kanskje du i hvertfall kan be PPT om noe materiell så dere kan øve med barnet selv??? Den boken jeg anbefalte over går på alle språklyder og kan gi noen tips... Anonymous poster hash: 55d56...550
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #20 Skrevet 26. mars 2014 Jeg kjenner også et barn som er 3,5 år, han prater mye, men jeg skjønner ikke et ord av hva han sier! Høres ut som en rad gutturale lyder, type iii-aaa-iii-eee. Foreldrene skjønner ham virker det som.. De bare sier "vil du xyz, ja". Burde de ikke iblandt ikke være så overforståelsesfulle og si "jeg skjønte ikke helt, kan du si det en gang til"? Trenger ikke han logoped? Mannen skjønner heller ikke bæret av hva gutten sier, påstår han snakker klingon, hehe.Anonymous poster hash: 96ca2...9a0 Disse ungene har mange ganger væske i mellomøret, polypper eller store mandler, eller annet som påvirker hørselen. De hører ikke selv hva de sier, og så blir det mye "babbel". Her ville jeg forsøkt henvisning til ØNH-lege Anonymous poster hash: b8278...cc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå