Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2004 #1 Del Skrevet 4. juni 2004 Det har stått i avisen at Bondevik ikke bryr seg om de fattige, men bare de rike.. Men er det slik at de som er rike eller i det minste slipper å snu på krone, ikke klarer å se hvordan de fattige har det.. jeg mener at de må ha en slags sperre, slik at de ikke får dårligf smavittighet over alt det de bruker penger på??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tusjen Skrevet 4. juni 2004 #2 Del Skrevet 4. juni 2004 Hadde jeg vært rik hadde jeg sikkert brukt penger med god samvittighet... tusjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Golosa i.i. Skrevet 4. juni 2004 #3 Del Skrevet 4. juni 2004 Hvorfor skal man ha daarlig samvittighet? Man betaler da skatt av alt man kjoper, alt man har og alt man tjener som igjen gagner den fattige.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 4. juni 2004 #4 Del Skrevet 4. juni 2004 Det har stått i avisen at Bondevik ikke bryr seg om de fattige, men bare de rike.. Men er det slik at de som er rike eller i det minste slipper å snu på krone, ikke klarer å se hvordan de fattige har det.. jeg mener at de må ha en slags sperre, slik at de ikke får dårligf smavittighet over alt det de bruker penger på??? Er de fattige i Norge så snevre at de ikke klarer å se at det finnes folk har i verden som her det enda verre? Får de dårlig samvittighet av det? Hvorfor skal jeg få dårlig samvittighet for at noen er fattige her i Norge? Er det min skyld? Jeg kan synes at det er trist og leit, men dårlig samvittighet får jeg ikke. Men så klart kan man i solidaritetens navn bruke sin stemmerett og stemme på partier en føler har den beste sosialpolitikken. Jeg gjør det, gjør du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fredag Skrevet 4. juni 2004 #5 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg visste ikke att det var fattigdom i norge engang jeg.... :oops: Har selv mye penger og tenker derfor kanskje ikke på slikt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 4. juni 2004 #6 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg visste ikke att det var fattigdom i norge engang jeg.... :oops: Har selv mye penger og tenker derfor kanskje ikke på slikt.... Er det mulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 4. juni 2004 #7 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg visste ikke att det var fattigdom i norge engang jeg.... :oops: Har selv mye penger og tenker derfor kanskje ikke på slikt.... Tror at dette kanskje ikke er helt sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 4. juni 2004 #8 Del Skrevet 4. juni 2004 Er det mulig Det samme lurte jeg på og. Man kan ikke lese mye aviser eller noen andre nyheter dersom man ikke har fått med seg det. Klart alt er jo relativt, men det er et betydlig antall som må ha hjelp fra frivillige organisasjoner for å få mat på bordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2004 #9 Del Skrevet 4. juni 2004 Noen som vet hvem som defineres som fattige? Hvor går fattigdomsgrensen? Jeg har inntekt på ca 16 000 pr mnd totalt (inkl. lønn, barnetrygd og barnebidrag). Dette skal deles på en voksen og 3 barn i skolealder, altså kr 4000 pr mnd pr person. Dette skal dekke alle utgifter (bolig, strøm, forsikring, mat, klær, lege, ferie og fritid, mm) Er jeg og mine barn fattige? Hvor stor inntekt har du/din familie fordelt på antall personer i din husholdning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elenath Skrevet 4. juni 2004 #10 Del Skrevet 4. juni 2004 Hvor stor inntekt har du/din familie fordelt på antall personer i din husholdning? Vi har til sammen ca 25000 ut i måneden. Er to stykker (begge 23 år) Jeg er student, han jobber heltid. Ikke fattige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. juni 2004 #11 Del Skrevet 4. juni 2004 Noen som vet hvem som defineres som fattige? Hvor går fattigdomsgrensen? Hvis man har under 210.000 kr i husholdningen (antar det er brutto) defineres man som fattig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brumm (ikke innlogget) Skrevet 4. juni 2004 #12 Del Skrevet 4. juni 2004 Vi har ca.30 000 utbetalt i mnd, så vi er heldigvis på den andre siden, bare to voksne, ingen barn. Men jeg vil si at vi jobber for pengene, det blir ofte lange dager, og korte helger, for å si det sånn... Men min erfaring er jo at mer man har, jo mer bruker man... Klarte meg jo den gangen jeg fikk utbetalt 8000 i mnd også, betalte husleie, studielån, togkort, telefon og mat da også.... Men selvfølgelig, mye mindre til tull, som jeg bruker altfor mye av nå.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iselilja Skrevet 4. juni 2004 #13 Del Skrevet 4. juni 2004 Hvis man har under 210.000 kr i husholdningen (antar det er brutto) defineres man som fattig. Er det beregnet på en person? Eller en familie? Det er vel forskjellige tall etter hvor mange man er vil jeg tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. juni 2004 #14 Del Skrevet 4. juni 2004 Er det beregnet på en person? Eller en familie? Det er vel forskjellige tall etter hvor mange man er vil jeg tro? Mener det var familie med to barn. Men er ikke sikker, mulig jeg husker feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. juni 2004 #15 Del Skrevet 4. juni 2004 Fant dette: http://www.statsbudsjettet.dep.no/2003/oss.asp?kid=3 Det finnes ingen offisiell fattigdomsgrense i Norge. I tiltaksplan mot fattigdom legger regjeringen til grunn lavinntekt, målt ved halvparten av medianinntekten, som varer i tre år som en hovedindikator på fattigdom. Medianinntekten er den inntekten som deler befolkningen i to like store deler, der den ene halvparten har lavere inntekt enn medianen og den andre halvparten har høyere inntekt. For enslige utgjorde halvparten av medianinntekten 77 000 kroner i 2000. http://www.folkevett.no/index.php?back=1&a...&artikkelid=494 Opererer ikke med noen fattigdomsgrense. Minstelønn regnes som halvparten av gjennomsnittslønna. I 1997 tilsvarte dette 97500 kroner. I 1986 levde 3,1 prosent på mindre enn minstelønn, i 1997 var andelen steget til 4,7 prosent. 140-150000 mennesker mottar sosialstønad på ett år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. juni 2004 #16 Del Skrevet 9. juni 2004 Får dere tak i boka "Fattig talt" så kjøp den og les den. Der er det noen gripende historier som kan sette ting litt i perspektiv. Jeg vet ikke om denne legges ut for vanlig salg eller om den kun er laget til politikerne våre.... Vi skal vel ikke ha dårlig samvittighet for at enkelte lever som fattige, men vi kan kanskje tenke litt på den sosiale situasjonen her i landet før man stemmer, i stedet for å stemme ut fra egne personlige ønsker og behov. Et samfunn består av så mange fler enn bare "meg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gloria Skrevet 9. juni 2004 #17 Del Skrevet 9. juni 2004 Får dere tak i boka "Fattig talt" så kjøp den og les den. Der er det noen gripende historier som kan sette ting litt i perspektiv. Jeg vet ikke om denne legges ut for vanlig salg eller om den kun er laget til politikerne våre.... Vi skal vel ikke ha dårlig samvittighet for at enkelte lever som fattige, men vi kan kanskje tenke litt på den sosiale situasjonen her i landet før man stemmer, i stedet for å stemme ut fra egne personlige ønsker og behov. Et samfunn består av så mange fler enn bare "meg". :enig_animasjon: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 9. juni 2004 #18 Del Skrevet 9. juni 2004 Angåande grenser for fattigdom: Absolutt fattigdom er livstrugande - vert definert ved inntekt under 1 US $ dagleg Ekstrem fattigdom = akutt nød, definert ved forbruksnivå under 275 US $ årleg Relativ fattigdom er som 'mangel på mogelegheiter', og vert definert ved inntekt mindre enn 1/2 av gjennomsnittsløn i landet. Det er sjølvsagt den siste kategorien som er mest relevant i høve til fattigdom i Noreg, og no vil grensa for dei som vert rekna som fattige gå ved ei inntekt rundt 16500 US $ årleg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke pålogget brekka lill Skrevet 10. juni 2004 #19 Del Skrevet 10. juni 2004 Hvorfor skal jeg få dårlig samvittighet for at noen er fattige her i Norge? Er det min skyld? Jeg kan synes at det er trist og leit, men dårlig samvittighet får jeg ikke. Men så klart kan man i solidaritetens navn bruke sin stemmerett og stemme på partier en føler har den beste sosialpolitikken. Jeg gjør det, gjør du? Ja du skal føle skyld, for du er med på å gjøre andre folk fattige, fordi du er rik... :-) Forklaring?? Du kan kjøpe mat, klær og andre ting du trenger og ønsker ( ikke nødvendigvis ALT du ønsker) og har det du trenger og mere til... Når du bruker mye penger på deg selv, gir du et signal til alle andre om at "jeg er rik"og "du er fattig", dermed vil du lage miskunnelse hos andre... og deres fattigdoms følelse blir dermed forsterket... Det gjelder i forhold til Norge og i U-land.. jeg som Norsk "fattig" ser at andre er rik og bruker penger til tull og tøv, jeg tenker da "Hvis jeg hadde hatt pengene de har, ville jeg ha forvaltet de bedre" ( men jeg regner med at jeg ville ha gjort det samme som dem - dessverre :-? ) ja jeg følger med i politikken, problemet er bare at de sier en ting og gjør noe annet... De følger ikke opp det de har lvoet å gjøre... Da blir det galt.. Hvem i hute heite skal jeg stemme på da, når alle partiene bare foradnrer mening, alt etter hva som er "moderne" der og da??? Politikerne følger media og motsatt... og staheten til piltikerne og redselen for å bli "sett på som en etterdilter" og "viljeløs" er så stor, at de ikke tør å gjøre imot de "store"... (dette var på siden av temaet -s- ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mel-anie Skrevet 10. juni 2004 #20 Del Skrevet 10. juni 2004 Jeg visste ikke att det var fattigdom i norge engang jeg.... :oops: Har selv mye penger og tenker derfor kanskje ikke på slikt.... Er det sånn har det blitt!!!? Hvor er medmenneskeligheten og omtanken ?? Egoisme !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå