AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #1 Skrevet 24. mars 2014 Fant for noen dager siden en kul på siden av halsen, og var i dag hos legen for å sjekke det ut. Han kunne kjenne at det var en hoven lymfekjertel, og at det også var flere hovne kjertler nedover halsen ned til skuldrene. De andre var bare små, jeg kunne ikke kjenne/legge merke til dem selv. Det ble tatt blodprøver og jeg skal tilbake om to uker for å sjekke kulen. Noen andre her som har opplevd det samme? Hva feilte det dere? Jeg er har en tendens til å tenke det verste, og er overbevist om kreft og det som verre er nå.... Anonymous poster hash: 03dfa...021
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #2 Skrevet 24. mars 2014 Må legge til at jeg ikke er/har vært syk (forkjølet, halsbetennelse etc), derfor er det ekstra rart/skremmende... TS Anonymous poster hash: 03dfa...021
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #3 Skrevet 24. mars 2014 Jeg har aldri opplevd det, men jeg tenker cyster kanskje? Og det er ufarlig. Anonymous poster hash: 880ad...cbc
Teeny Skrevet 24. mars 2014 #4 Skrevet 24. mars 2014 Ja har hatt det. Det er ganske vanlig ved eller etter halsbetennelse, forkjølelse og andre infeksjoner i området. Hvis de er veldig store kan man ta celleprøve av den for sikkerhets skyld.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #5 Skrevet 24. mars 2014 Kanskje kyssesyken? Noen får bare det symptomet. Evt. en annen infeksjon? Anonymous poster hash: f09f5...c78 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #6 Skrevet 24. mars 2014 kanskje du har en lokal infeksjon i kroppen? kanskje et sår du har fått betennelse i, eller noe annet? men ikke vet jeg. jeg er ikke noen lege. Anonymous poster hash: 5374c...83f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #7 Skrevet 24. mars 2014 Jeg har mange hovne lymfekjertler i lysken, samt en under armen og noen i halsregionen som jeg har hatt i nesten 2 år. Har vært hos lege men blodprøvene er normale så hvorfor jeg har det kunne ikke legen svare på annet at de ikke er symptom på en farlig sykdom. Kjertlene er myke og bevegelige som ofte er et godt tegn. Jeg var selv kjemperedd for at det skulle være noe galt, så skjønner at du er redd. Men ikke konkluder noe før du har fått svar da. Er veldig slitsomt å bekymre seg i to uker. Dessuten er det viktig å se det i sammenheng med din generelle helse, hvis du er i toppform og ikke har andre symptomer er det ikke sikkert det er noen ting som feiler deg. Anonymous poster hash: 65788...ea5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #8 Skrevet 24. mars 2014 Fikk noen sånne plutselig jeg også, fra jeg gikk til legen til jeg ble sendt til ultralyd gikk det ca 3 uker. Verste 3 ukene av mitt liv egentlig, jeg var livredd, gråt hver dag, lurte på om jeg skulle begynne å si farvell til venner og familie osv. På ultralyden fant de ut at, vel, det var ikke noe. Hadde de kulene i ca 5 måneder så forsvant de bare. Dukka opp 3 måneder senere igjen, men da tok jeg det med ro, visste hva det var. Uka etterpå forsvant de. Det er 5 år siden, har ikke merket noe hverken før eller etter, heldigvis.. Mine var harde, bevegelige, og veeeeldig ømme å ta på. Legen sa det var et godt tegn. Anonymous poster hash: c84ae...ae3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #9 Skrevet 24. mars 2014 Må bare legge til at mine lymfer er lett hovne, men da jeg fikk en liten infeksjon etter et insektsbitt ble de enda større samt harde og ømme som er normalt ved en infeksjon. Mine lymfer vises ikke ellers og jeg må lete litt for å finne dem. Anonymous poster hash: 65788...ea5
skulldrag Skrevet 24. mars 2014 #10 Skrevet 24. mars 2014 Er de vonde ? Min lege spurte meg om mine gjorde vondt når de ble tatt på, og de gjorde de. Da avviste han teorien min om at jeg kunne ha kreft. TIlsynelatende så skal de som er vonde ikke være farlige.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #11 Skrevet 24. mars 2014 Har en under haka som jeg har hatt i 7 mnd. Ingen sykdom i forveien. Men den har ikke endret seg noe som helst siden da, så antar det ikke er noe farlig. Anonymous poster hash: 1d489...365
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #12 Skrevet 24. mars 2014 Takk for svar, alle sammen. Kulen er ikke vond (håper ikke det er et dårlig tegn ), og ganske myk (tror jeg). Den er veldig bevegelig, kan lett "dytte" den rundt. Legen nevnte kyssesyken, diverse infeksjoner osv. Må bare vente på prøveresultatene... Eller håper jo jeg må vente til neste legetime, om to uker, for hører jeg noe før den tid, er det jo fordi det er noe galt... Veksler mellom å være sikker på at jeg skal dø det ene øyeblikket til å være overbevist om at det er en bagatell det andre... Grusomt! Er frisk ellers, bortsett fra at jeg har epilepsi (men det har jo ingenting med dette å gjøre). Bruker medisiner, har begynt med nye, men legen sa at hvis det hadde vært reaksjon på medisiner ville det sannsynligvis være symmetrisk reaksjon, altså at det var like mye opphovnet på begge sider. Og det er jo som sagt bare én stor kul (eller ikke spesielt stor da, er vel 0,5 cm kanskje, men stor nok til at jeg kan kjenne den). Andre erfaringer? TS Anonymous poster hash: 03dfa...021
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #13 Skrevet 24. mars 2014 Takk for svar, alle sammen. Kulen er ikke vond (håper ikke det er et dårlig tegn ), og ganske myk (tror jeg). Den er veldig bevegelig, kan lett "dytte" den rundt. Legen nevnte kyssesyken, diverse infeksjoner osv. Må bare vente på prøveresultatene... Eller håper jo jeg må vente til neste legetime, om to uker, for hører jeg noe før den tid, er det jo fordi det er noe galt... Veksler mellom å være sikker på at jeg skal dø det ene øyeblikket til å være overbevist om at det er en bagatell det andre... Grusomt! Er frisk ellers, bortsett fra at jeg har epilepsi (men det har jo ingenting med dette å gjøre). Bruker medisiner, har begynt med nye, men legen sa at hvis det hadde vært reaksjon på medisiner ville det sannsynligvis være symmetrisk reaksjon, altså at det var like mye opphovnet på begge sider. Og det er jo som sagt bare én stor kul (eller ikke spesielt stor da, er vel 0,5 cm kanskje, men stor nok til at jeg kan kjenne den). Andre erfaringer? TS Anonymous poster hash: 03dfa...021 Om lymfeknuten har en glatt og rund overflate, og at knuten lett kan flyttes rundt er et godt tegn Anonymous poster hash: 1d489...365 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #14 Skrevet 24. mars 2014 Kan være tannproblemer. Vært hos tannlegen i det siste? Anonymous poster hash: 132c4...3f9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #15 Skrevet 24. mars 2014 Min tenåringsdatter hadde en kul på ca. 2 cm på halsen for et års tid siden. Fastlegen henviste til ØNH-lege, men før hun fikk time, så var kulen forsvunnet. Den var der kanskje 3-4 mnd. Ikke hadde hun infeksjon, ingen påviselige reaksjoner, ingen forklaring. Men kulen er iallefall forsvunnet av seg selv, og godt er det. Anonymous poster hash: 2a9ee...fdd
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #16 Skrevet 24. mars 2014 Har en bak på halsen som jeg har hatt lenge. Den er hardere ved sykdom enn når jeg er frisk. Har googlet det litt og funnet ut at man kan ha lymfekjertler som kjennes uten et det er noe farlig. Anonymous poster hash: 5b4b5...006
Gjest Riskjeks Skrevet 24. mars 2014 #17 Skrevet 24. mars 2014 (endret) Om lymfeknuten har en glatt og rund overflate, og at knuten lett kan flyttes rundt er et godt tegn . Det har jeg også hørt. Kan være kyssesyke? Endret 24. mars 2014 av Riskjeks
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #18 Skrevet 24. mars 2014 Takk for flere svar! Ser faktisk nå av bivirkningslista for en av medisinene mine (som jeg begynte med for ca 2 uker siden) at en bivirkning (riktignok meget sjelden - 1 av 10 000) er såkalt lymfadenopati - hovne lymfekjertler. Krysser fingrene for at det er grunnen! Legen sa ikke noe om dette, men han kjenner vel ikke bivirkningene til hver eneste medisin i detalj... TS Anonymous poster hash: 03dfa...021 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #19 Skrevet 25. mars 2014 TS her. Overnervøs som jeg er, så ringte jeg legekontoret i morges... Og de hadde visst allerede fått svar på prøvene mine - alle var helt fine. Veldig letta over det! Men ekkelt likevel, for jeg synes jeg stadig finner flere kuler. Jeg fikk ny time på torsdag så legen kunne se på dem. Håper det bare er medisinene som får lymfesystemet til å hovne opp, og ikke noe annet skummelt. Jeg har tydeligvis ingen infeksjoner i alle fall. Anonymous poster hash: 03dfa...021
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå