Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynte på universigtetet i høst, i tillegg til flyttet inn i kollektiv og fått meg deltidsjobb. Alle stedene opplever jeg at at folk baksnakker til meg(vet selvsagt ikke om de baksnakker om meg). Er baksnakking så normalt?

Sporer selvsagt av slike samtaler for synes ikke det er greit i det hele tatt. I tillegg til at jeg fort tenker at de sikkert snakker negativt om meg også.

Er selv mann og omgås menn og kvinner.

Anonymous poster hash: 2a9d3...0f6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, spørs jo hva du mener med 'baksnakking' om det er ondskapsfulle angrep på en person som ikke får forsvart seg, så er ikke det vanlig i mitt miljø, men om det er snakk om småsladring for å ha noe interessant å si så er det veldig vanlig.

Men jeg setter en klar grense mellom jobb og fritid da. Jeg syntes alt sånt er veldig uproft på jobb...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, voksne baksnakker. Begynte å jobbe en plass som 19 åring, og var det yngste. Alle andre var 20-30 år eldre enn meg, og jeg ble sjokkert over hvor mye de snakket om andre bak ryggen deres... og jeg var 19!

Anonymous poster hash: 4af39...dbd

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier de da?

Som f.eks en som blir fremstilt som tilbakestående fordi han alltid spesielt kledd(kler seg som en bestefar), men er jo både hyggelig og oppegående.

En annen er overvektig, folk ler av henne fordi hun kjøpte en del godteri da det var på tilbud.

Ble kjent med en på fest sa jeg syntes han var flink på gitar til vennene mine. Fikk beskjed om at han var i en intern vennegjeng "alle på studiet mislikte", var ikke det det at de hadde gjort noe galt, men de "kledde seg feil og hadde feil interesser".

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jada, helt vanlig dessverre...

Anonymous poster hash: 66f37...d34

AnonymBruker
Skrevet

Har også, desverre, inntrykket av at dette er ganske normalt. Jeg er 24, og opplever at folk baksnakker både på jobb og studier. På en jobb jeg hadde var det sjefen som baksnakket mest! Grunnen til at jeg sa opp var på grunn av dette, det ødela helt for miljøet for min del. Når noen baksnakker alle andre til meg, vedder jeg på at de baksnakker meg til andre også... Veldig uprofesjonell sjef.

Men det med å mislike andre fordi de "kler seg feil og har feil interesser" merker jeg veldig lite til. Det er vel ganske ungdomsskole-mentalitet? Den type baksnakking jeg hører på jobb, er mer at folk er late med å jobbe, ofte "syk" i hermetegn og sånn type snakk. Og på studiene er det egentlig småplukk, folk som har sagt eller gjort ditt og datt, er dumme i fylla, har negative karaktertrekk eller andre ting.. men det er ikke så alvorlig. Ideelt sett skulle det vært null baksnakking, men slik er det sjelden...

Anonymous poster hash: 6083b...e82
Skrevet

Høres ut som en veldig umoden gjeng. Folk må ha for lite å gjøre

Skrevet

Men hvor går grensene her da, det må jo være lov å kritisere noen? Det er jo heller ikke sikkert det alltider like vondt ment... Men folk som snakker direkte nedsettende om noen stiller som regel bare seg selv i et dårlig lys...

Gjest Steamboat
Skrevet (endret)

Men hvor går grensene her da, det må jo være lov å kritisere noen? Det er jo heller ikke sikkert det alltider like vondt ment... Men folk som snakker direkte nedsettende om noen stiller som regel bare seg selv i et dårlig lys...

Denne fortellingen om Sokrates er kanskje ikke sann, men det betyr ikke at Sokrates ville ha vært uenig i innholdet eller at vi ikke kan lære noe av den! For om historien ikke er sann, kan den kanskje fortelle oss noe som er sant og nyttig allikevel. Så les her om Sokrates’ forslag til hva vi bør tenke over før vi forteller noe videre – spesielt hvis det handler om andre mennesker.I det gamle Hellas var Sokrates kjent for å sette kunnskap høyt.

En dag kom en bekjent av den store filosofen bort til ham og sa:

«Vet du hva jeg nettopp hørte om din venn?»«Vent et øyeblikk,» svarte Sokrates. «Før du forteller meg noe vil jeg at du skal gjennomføre en liten test, den heter ‘tredobbelt filter-testen’.»«Tredobbelt filter-testen?»«Nettopp,» fortsatte Sokrates.

«Før du forteller meg om min venn kan det være en god idé å bruke et øyeblikk på å filtrere det du har tenkt å si. Det er tre slike filtre, og det er derfor jeg kaller det tredobbelt filter-testen. Det første filteret er Sannhet. Er du helt sikker på at det du har tenkt å fortelle meg er sant?»«Nei,» svarte mannen, «faktisk hørte jeg akkurat om det, og…»«Nei vel,» sa Sokrates,

«så du vet ikke helt sikkert om det er sant eller ikke. La oss da prøve det andre filteret, det filteret kalles Godhet. Er det noe godt du har tenkt å fortelle meg om min venn?»«Nei, jeg ville vel heller si tvert imot…»«Jaså,» fortsatte Sokrates,

«du ønsker altså å fortelle meg noe dårlig om ham som du ikke engang er sikker på er sant. Høres ikke bra ut. Men du kan fremdeles passere testen, for det er et filter til: filteret for Nytte. Er det du har tenkt å fortelle meg om min venn nyttig for meg å vite?»«Nei, jeg kan vel ikke egentlig si det.»«Vel,» avsluttet Sokrates,

«hvis det du vil fortelle meg hverken er sant eller godt eller nyttig, hvorfor fortelle meg det i det hele tatt?»

http://thelightwithin.priv.no/?p=99

Endret av Steamboat
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og dette spør du om på KG?!

Anonymous poster hash: ca1db...dbb

Skrevet

Er bare å late som du ikke hører eller skjønner hva de prater om.

Gjest Gjest
Skrevet

Baksnakking er å spre løgn og sladder, ikke alt snakk er baksnakking.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Baksnakking er å spre løgn og sladder, ikke alt snakk er baksnakking.

baksnakke v1 baktale
baktale v2 tale nedsettende om (en som ikke er til stede)

AnonymBruker
Skrevet

baksnakke v1 baktale
baktale v2 tale nedsettende om (en som ikke er til stede)

kilde sprakrad.no ordliste

AnonymBruker
Skrevet

Ja,helt vanlig det.Folk har baksnakket på alle stedene jeg har jobbet,og det irriterer meg grenseløst.

Det er jo ok å diskutere noens arbeidsinnsats,og sånne ting,men det å snakke stygt om andre eller fremstille andre negativt det syns jeg ikke er ok.

Vet at jeg blir baksnakket der jeg jobber nå.Jeg er sjenert,og har hatt litt problemer på grunn av stor arbeidsmengde(skal slutte snart),men gjør en god jobb. Da er det jo tydeligvis ok å slenge drit bak min rygg,og klage til sjefen hver gang jeg gjør småfeil. Det at jeg er sjenert har jo også vært oppe "til diskusjon",men jeg kan faktisk ikke gjøre noe med min personlighet. Like lite som slarvekjærringene kan.

Jeg har kun opplevd at det er kvinner som holder på sånn,så jeg er generelt skeptisk til å jobbe med kvinner. Trodde jo ikke at de hadde noe imot meg,siden når de var rundt meg så var de veldig smilende og hyggelige,men var bare falske de altså.

Mener at man kan la være å holde på sånn på jobb.Klart man kan ta opp ting,men hvorfor gå og kverne på det og plukke seg ut noen som man bruker som hakkekylling.Jeg er kanskje litt ekstra hårsår på dette,men det er fordi jeg ble mobbet i mange år så jeg syns faktisk det er veldig sårende.

Anonymous poster hash: c5b16...577
Skrevet

Er nok vanlig med baksnakking, også blant voksne, men jeg i min omgangskrets (både venner, familie og jobb) er det mye mindre enn da jeg var yngre. Så er sikkert folk uenig om hva hvor grensen går mellom å "diskutere noen" og det og baksnakke. Har vel stort sett følelsen av at i dag (som voksen) er det mer det at man omtaler noen som at man baksnakker noen. Synes de eksemplene TS kommer med er relativt drøye, da disse omtalene virker mer som direkte latterliggjøring og om temaer som er helt irrelevante for jobben (når kolleger diskuterer), men at folk baksnakket - helt klart.

På min jobb har jeg blitt overrasket over hvor hårsåre enkelte er. Klart skal man snakke fint og høflig til hverandre, men noen reagerer som om de er blitt skjelt ut når det faktisk kun er gitt konstruktive tilbakemeldinger. Grunnen til at jeg drar parallellen er at enkelte godt voksne mennesker reagerer relativt hyklersk og skal lage intriger ut av bagateller slik jeg anser for vanlig blant jenter på ungdomsskolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...