Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle gjerne hatt i mini litt mer grønnsaker. Han får det nå bare gjennom middag, ellers er det grøt/brød/fruktmos. Grønnsaksmos er liksom ikke så spennende, og han kan ikke tygge ennå.

Noen som har noen morsomme tips til noe med litt smak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mange tips egentlig, bortsett fra kanskje å raspe gulrøtter og paprika i spaghettisaus el.l. Men det jeg egentlig ville si, var at jeg var litt bekymret for vår jente fram til nå når hun nærmer seg 4 år. Hun var kresen og noen måltider var bare strevsomme fordi hun aldri ville spise noe. Men hun fikk alltid tilbud om det vi andre også spiste. Plutselig har det løsnet og måter hun nysgjerrig på ny mat og spiser egentlig ganske mye, senest oliven og hvitløk. Tror de har gjort en bra jobb i bhg m å tilby myr grønnsaker også.

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd grønnsaksmos med smak av pastinakk og søtpotet, det gir søt smak som iallefall min unge likte. Erter gir også god smak hvis den lille tåler det, blandet med gulrot, potet og litt mer nøytrale ting.

Anonymous poster hash: bcbc5...b3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Raspa gulerotbit, Raspa agurk, tomat delt i biter. Ikke så lett om det ikke skal være mos og ikke tyggebiter. Hva med bløtkoke gulerotbit, blomkål, paprika, sopp, brokkoli etc? Så lenge det er godt kokt kan det jo holdes i hånda og spises selv uten særlig tygging. Ikke sikkert det er så poppulært i starten mn det er jo bare å gi og gi og gi. Min elsker nå rå paprika og tomat så jeg gir det til alle brødmåltid feks. Ofte overses beokkolien glatt men den hører likevel hjemme på talerkenen så får det spises når det spises.

Anonymous poster hash: 4c9db...2f3

Skrevet

Jeg blandet frukt- og grønnsaker sammen i begynnelsen, husker jeg, for å gjøre overgangen til nye grønnsaker mer fristende. Syns å huske at jeg blandet erter og blåbær og avokado og pære f.eks. (eller var det omvendt?). Og så etter en liten stund ren grønnsaksmos. Men dette var jo en stund før 1-års alder, når jeg tenker meg om. På det tidspunktet spiste han vel mest biter av mat, men om barnet ikke vil ha det, er det mulig tipset mitt har noe for seg. Og så aldri gi opp. Har ikke tall på hvor mange ganger enkelte ting ble servert og avvist, før de plutselig ble godt likt. Lagde ikke noe styr rundt det, bare satte det foran ham og ga ham muligheten igjen og igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke tygge? Mener du at han ikke har tenner? Det meste funker jo uansett, de bruker jo gommene sine:-)

Anonymous poster hash: bd71a...684

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke tygge? Mener du at han ikke har tenner? Det meste funker jo uansett, de bruker jo gommene sine:-)

Anonymous poster hash: bd71a...684

Reagerte også litt på det. Min spiste jo skive fra rundt 7 mnd av så de bruker gommer selv uten tenner. Putter man fingrene mellom kjemner man jo at det er mye kraft i gommene.

Anonymous poster hash: 4c9db...2f3

Skrevet

Raspet gulrot og grønnsaksmos!

Skrevet (endret)

Kanskje han savner litt tyggemotstand?

Vi slet også med å få i ungen grønnsaker helt til jeg tok hun med meg på kjøkkenet hver gang jeg lagde middag. Jeg lot hun sitte på kjøkkenbenken og smake på alt etter hvert som jeg kuttet opp. Ofte tygget hun i evigheter før hun ga opp og det kom ut igjen, men noe fikk hun i seg, og ikke minst; hun lærte seg å like de forskjellige smakene.

Endret av Maximillian Cohen
Skrevet

TS her.

Altså, han kan tygge myke ting naturligvis, men ikke så harde ting som grønnsaker. :-)

Har prøvd bløtkokte biter av gulrot og brokkoli men det var liten suksess. Det er nok imidlertid lurt å ikke gi opp men prøvde igjen og igjen som dere sier. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...