Gå til innhold

Skjema om navneendring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dette er vanskelig jeg...

Når skal skjemaet sendes inn? Før vielsen? Etter vielsen? Jeg trodde man måtte sende med vielsesattesten, og at det derfor måtte bli etterpå, men i går kveld ble jeg plutselig så usikker......

Noen med erfaringer eller som vet?? Blir takknemlig for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lompa
Skrevet

Jeg har hørt at det er ETTER vielsen, fordi KOPI av vielsesattesten skal med....

*roper:TEX? LAMPESKJERM?TEX` s MAMMA?*

Skrevet

Hvis du skal endre til et vanlig navn som flere enn 200 mennesker i Norge har kan du sende inn skjemaet når som helst. Hvis han har et sjeldent navn du vil bytte til, må dere ha vært samboere i minst to år og han må skrive under på skjemaet. Den dagen dere gifter dere kan du ta navnet hans uansett hva han sier og hvor lenge dere har bodd sammen.

I mitt tilfelle tok det flere uker å få bekreftelse på nytt navn, jeg er glad jeg unnagjorde den biten i god tid. Så jeg har hatt hans navn en stund allerede faktisk..... :)

Skrevet

Den biten har kirken tatt seg av for meg!

De sa at dersom jeg skulle bytte navn, kunne jeg sende inn skjemaet sammen med papirene for prøving av ekteskap.

Så da regner jeg med at det skal gå i orden. :o

Men tar det virkelig lang til å få bekreftelse på at navnet er endret? :roll:

Da må jeg kanskje ha mitt pikenavn litt lenger da... Har jo lyst til å ta hans navn med en gang jeg har blitt hans frue! :-)

Skrevet

Jeg for min del må skaffe meg nytt pass for vi skal ut å reise snart, så da ville jeg ha alt i orden i god tid

Skrevet

Jeg sender inn skjemaet sammen med papirene til kirken, så ordner de det for meg. Vil at etternavnet mitt skal stå på vielsesattesten.

Skrevet

Skal bare spesifisere litt ;-):

Du kan sende inn skjemaet når du vil, enten før eller etter vielsen.

Selv om du skal ta et navn som færre enn 200 har kan man sende inn skjema FØR vielsen, selv om man har vært samboere mindre enn 2 år. Du trenger bare hans signatur på skjemaet, samt dato og sted for ekteskapsinngåelse.

Jeg sendte søknad om endring tirsdag 11 mai. Bekreftelsen som lå i posten når vi kom hjem fra bryllupsreise var datert 18 mai, synes det var ganske kjapp behandling.

Så da ble jeg faktisk offisielt fru Xxxxxx første virkedag etter bryllupet :-)

Skrevet

Jeg venter til etter bryllupsreisa. ellers stemmer ikke navnet med passet, visakortet og billetttene. Passet mitt går ut til neste år,og jeg gidder ikke bruke penger på å endre det nå.

m

Skrevet

HAr du gammel type pass trenger du ikke få nytt for å få navnet endret, fra politiets nettsider:

Endring av navn kan gjøres én gang i gyldig pass. Passinnehaveren må møte personlig. Dokument som viser passinnehaverens tidligere og nåværende navn, samt dato for navneendring, må medbringes i original. Navneendring i maskinlesbare pass bør ikke foretas og du bør i stedet søke om nytt pass.
Skrevet
HAr du gammel type pass trenger du ikke få nytt for å få navnet endret, fra politiets nettsider:

Jeg kommer akkurat fra passkontoret og har fått klar beskjed om at de ikke stempler navneendring i passet, man må ha nytt pass.

I de gamle passene som var for noen år siden kunne de stemple pass en gang.

Skrevet
Jeg kommer akkurat fra passkontoret og har fått klar beskjed om at de ikke stempler navneendring i passet, man må ha nytt pass.

I de gamle passene som var for noen år siden kunne de stemple pass en gang.

Jeg fikk mitt stemplet. Og mitt pass er bar 2 år gammelt altså. Men det er ikke av den typen som USA nå skal begynne å kreve.

Skrevet
I mitt tilfelle tok det flere uker å få bekreftelse på nytt navn' date=' jeg er glad jeg unnagjorde den biten i god tid. Så jeg har hatt hans navn en stund allerede faktisk..... :)[/quote']

I mitt tilfelle tok det 10 minutter. Jeg dro ned på Folkeregisteret og satt der og ventet til jeg fikk bekreftelsen i hånda. Men jeg hadde snakket med Folkeregisteret om at jeg kom til å komme den mandags morgenen på forhånd...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å sende inn papirene like før eller like etter bryllupet, men før vi reiser på bryllupsreise.

Jeg kommer til å reise med mitt gamle navn, og ta i bruk mitt nye når jeg kommer hjem igjen. Regner med at folkeregisteret får ordnet navneendringen mens vi er på tur. Og når jeg kommer hjem har jeg mye bedre tid til å endre e-post-adresser, pass, bankkort, førerkort etc. etc.

Hadde nok kanskje vært mer romantisk å reise med nytt navn, men jeg tenker mer på hva som er praktisk.

Skrevet
Jeg sender inn skjemaet sammen med papirene til kirken' date=' så ordner de det for meg. Vil at etternavnet mitt skal stå på vielsesattesten.[/quote']

Jeg tror ikke du får ditt nye etternavn på vielsesattesten etter de nye reglene. Navnebytte skjer etter at vielsen har funnet sted.... Det var iallefall det de sa til meg!

Skrevet

....Navn kan byttes på forhånd. Man trenger ikke en gang å være gift for å bytte navn............

Om navn byttes på forhånd, så husk at noen prester ikke vil lese opp pikenavnet i kirken, men ditt nye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...