Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det like vanskelig å få jobb som faglærer i vgs?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ihvertfall ikke overflod av gode lærere i Norge.

Anonymous poster hash: 127fe...bc3
  • Liker 1
Gjest Lite nytt
Skrevet

Er det like vanskelig å få jobb som faglærer i vgs?

Kommer an på hvilke fag du har undervisningskompetanse i.

AnonymBruker
Skrevet

Svar på spørsmålet i overskriften:

Ja, det er overflod av norske lærere. Men 60-70tusen arbeider ikke i skoleverket :/

Anonymous poster hash: e5562...c4c
Gjest Cevita
Skrevet (endret)

På skolen skriker min vi etter allmenlærere, men lærere som har førskoleutdanning+et ekstra år har vi nok av.

De kan jo kun tilsettes til å undervise på 1.-4.trinn, og det finnes jo grenser for hvor mange lærere vi trenger med akkurat den kompetansen.

Hvis du er førskolelærer og har min 60 stp. spesped, kan du tilsettes fra 1-10.klasse, men da skal arbeidsoppgavene dine hovedsakelig bestå av spes.ped.

Når man tilsetter må man først se på utdannelse, deretter på ansinitet. Dermed vil du som førskolelærer automatisk stille lengre fram i køen enn ufaglærte (så lenge det er lærere det søkes etter). Dersom ikke skolen følger dette, bryter de ansettelsesloven, og det kan du klage på.

Endret av Siennna
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har master i spes.ped. og fikk fast jobb før jeg var ferdig utdannet. Jobber på 1.trinn, her har alle minst 5 års utdannelse. Alle er allmennlærere med noe ekstra.

Anonymous poster hash: ab599...82f
Skrevet

Har 5-årig utdanning som faglærar i praktiske og estetiske fag + litt spesped. og diverse knask. Det hjelper lite i heimkommunen min kor eg har gått som ringevikar i over 2 år etter ferdig utdanning. Her har det vore skikkeleg vanskeleg å få lengre vikariat, men eg har vore heldig og hatt eit par slike halvtårs-stillingar o.l.

Pleier å vera ca. 75 søkarar årleg til felles stillingsutlysing som kommunen har om våren.

Søkte jobb i nabokommunen no før jul sidan eg var avhengig av å auka inntekta før babyen min kjem i mai. Der var det 3 søkarar (!) og eg fekk jobben med ein gong! Pendlinga tek ca 45 minutt kvar veg, men det er jo heilt klart verdt det når ein kan få ein 100% kontaktlærarstilling, stabilitet og faglege utfordringar.

Det er ingenting i vegen for å prøva seg TS, men som du ser fleire plassar i denne tråden varierar det veldig frå plass til plass koss behovet er. :)

Lukke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...