Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehagen, men har lenge hatt lyst til å jobbe i skolen. Derfor har jeg nå, i tillegg til førskoleutdanningen, tatt et år til som gjør det mulig å få fast jobb i skolen.

Søknader er nå sendt ut til 11 forskjellige skoler, men ser ikke ut til at jeg får noen innkallelse til intervju. Når jeg i tillegg har fått brev om bekreftelser på mottatt søknad, og at søkertallet ligger på mellom 40- og 60 søkere, mister jeg motet totalt.

Jeg er klar over at det muligens er noen ufaglærte til stillingene, men de aller fleste som har søkt vil jeg tro er lærere. Jeg har hørt at skoler ønsker allmennlærere, slik at de kan brukes til alle klasser.

Hvorfor er det i de fleste 1. klasser også en støttelærer uten særlig utdannelse? Disse må jo tydeligvis gå før utdannet lærere? Jeg vet om flere på skolene rundt her som har fast ansatte uten høyere utdanning.

- Hvordan er dette mulig, med så mange søkere?

Jeg kan også nevne at jeg, før jeg tok det siste året nå, tidligere har søkt stillinger uten å få napp. Søkertallet har ligget på det samme. Likevel har det blitt ansatt mennesker uten høyskoleutdanning.

- Kan jeg søke om en stilling som assistent? Hvor gjør jeg eventuelt det, jeg finner kun lærerstillinger som ligger ute på nettet?

Anonymous poster hash: a35f0...867
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehagen, men har lenge hatt lyst til å jobbe i skolen. Derfor har jeg nå, i tillegg til førskoleutdanningen, tatt et år til som gjør det mulig å få fast jobb i skolen.

Søknader er nå sendt ut til 11 forskjellige skoler, men ser ikke ut til at jeg får noen innkallelse til intervju. Når jeg i tillegg har fått brev om bekreftelser på mottatt søknad, og at søkertallet ligger på mellom 40- og 60 søkere, mister jeg motet totalt.

Jeg er klar over at det muligens er noen ufaglærte til stillingene, men de aller fleste som har søkt vil jeg tro er lærere. Jeg har hørt at skoler ønsker allmennlærere, slik at de kan brukes til alle klasser.

Hvorfor er det i de fleste 1. klasser også en støttelærer uten særlig utdannelse? Disse må jo tydeligvis gå før utdannet lærere? Jeg vet om flere på skolene rundt her som har fast ansatte uten høyere utdanning.

- Hvordan er dette mulig, med så mange søkere?

Jeg kan også nevne at jeg, før jeg tok det siste året nå, tidligere har søkt stillinger uten å få napp. Søkertallet har ligget på det samme. Likevel har det blitt ansatt mennesker uten høyskoleutdanning.

- Kan jeg søke om en stilling som assistent? Hvor gjør jeg eventuelt det, jeg finner kun lærerstillinger som ligger ute på nettet?

På 1. trinn brukes ofte en assistent i tillegg til en almennlærer (istedenfor to almennlærere) fordi assistenten er langt billigere. Av samme grunn ville jeg nok ikke ha søkt assistentstillinger selv hvis jeg var deg, en assistentlønn er virkelig ikke noe å bli fet av. Vet ikke akkurat hva minstelønnen for assistenter er nå, men jeg vet at det er lavere enn hva som er vanlig å tjene for eksempel i butikkjobber.

Synes forøvrig det virker merkelig at ufaglærte foretrekkes fremfor deg dersom du søker på lærerstillinger? Hvor i landet er dette? Jeg jobber selv i osloskolen, og her ville det i hvert fall ha vært helt utenkelig.

Anonymous poster hash: df9ba...056

Gjest Naria
Skrevet

Dette kommer veldig an på hvor i landet du søker. Enkelte steder skriker skolene etter lærere, andre steder kan de velge og vrake. I mitt nærområde og kommunene rundt står det spesifisert i utlysningene at førskolelærere med tilleggsutdanning ikke trenger å søke, nettopp fordi de har nok av allmennlærere og grunnskolelærere å velge mellom.

AnonymBruker
Skrevet

På 1. trinn brukes ofte en assistent i tillegg til en almennlærer (istedenfor to almennlærere) fordi assistenten er langt billigere. Av samme grunn ville jeg nok ikke ha søkt assistentstillinger selv hvis jeg var deg, en assistentlønn er virkelig ikke noe å bli fet av. Vet ikke akkurat hva minstelønnen for assistenter er nå, men jeg vet at det er lavere enn hva som er vanlig å tjene for eksempel i butikkjobber.

Synes forøvrig det virker merkelig at ufaglærte foretrekkes fremfor deg dersom du søker på lærerstillinger? Hvor i landet er dette? Jeg jobber selv i osloskolen, og her ville det i hvert fall ha vært helt utenkelig.

Anonymous poster hash: df9ba...056

Jeg ordla meg kanskje klønete her, på lærerstillingene er det nok lærere som får stillingen. Assistenter derimot, får altså jobben som assistent i f. eks. 1. klasse, mens en søker som har utdanning ikke får ansettelse.

Ja, det var det jeg tenkte, det går på økonomi. Klart det er billigere å ansette en assistent i 1. klasse, enn en høgskoleutdannet, slik at det blir to lærere til en klasse. Jeg ser den.

Likevel litt skuffet, hadde virkelig håpet å få jobb i skolen fra neste år. Har ikke sett at førskolelærere med et års tillegg ikke behøver å søke stillingen, så håper det ikke er så galt her.

TS

Skrevet

Det er overflod av alt nå til dags. Støttelæreren er sikkert assistent

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet dere om konkrete steder i Norge som "skriker" etter lærere?

AnonymBruker
Skrevet

Vet dere om konkrete steder i Norge som "skriker" etter lærere?

Så godt som alle småsteder i Nord-Norge og mange småsteder ellers i landet også.

Anonymous poster hash: 1caca...3b4

AnonymBruker
Skrevet

Så godt som alle småsteder i Nord-Norge og mange småsteder ellers i landet også.

Jeg bor skikkelig på bygda og her har vi overskudd av lærere, fordi elevtallet går så raskt ned at de som går av med pensjon ikkw erstattes.

Anonymous poster hash: 007e9...00f

• Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Då er var ferdig uydanna var det 250 søkjare til ein stilling i kommunen.

I dei fleste 1. klassar er det assistentar. Min har ekstra sidan kommunen min er ein " tidleg start" kommune. Altså å setja fokus tidlegast mogleg.

Set deg opp som ringevikar! Eg jobba som vikar i 6 år før eg fekk fast jobb.

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 24 Mar 2014 - 11:45, said:

Særlig. Det er VANSKELIG å få lærerjobb. Det hysteriet som media prøver å skape, er basert på løgn. Det er absolutt IKKE lærermangel i Norge i dag, det er for mange lærere rundt omkring. Anonymous poster hash: e861b...9e4
AnonymBruker
Skrevet

Har vært inne på finn.no, men virker ikke som jeg er sikret noen jobb på småsteder i Nord- Norge heller, nei. Dette virker håpløst! Men jeg har jo jobb, skal vel ikke direkte klage da. Bare det at jeg har hatt slik lyst til å prøve meg i skolen... Jaja.

AnonymBruker
Skrevet

Særlig. Det er VANSKELIG å få lærerjobb. Det hysteriet som media prøver å skape, er basert på løgn. Det er absolutt IKKE lærermangel i Norge i dag, det er for mange lærere rundt omkring. Anonymous poster hash: e861b...9e4

Jeg hadde i hvert fall aldri problem med å få meg jobb som lærer. Var lærer i mange år rundt om i Nord-Norge før jeg skiftet yrke.

Skrevet

Hvis du vil ha et bein inn i skolen, må du regne med å starte som vikar. Ring rundt til skolene og sett deg på vikarliste.

De ufaglærte som brukes i skolen, er ikke lærere og bør heller ikke omtales som det. De er assistenter, evt. har andre stillingsbetegnelser. Å si at man har et "tolærersystem" hvor den ene faktisk ikke er lærer, er direkte misvisende. Man ville ikke sagt at man hadde konsultert to leger om den ene var lege og den andre assistent? Lærere har høy utdannelse og kompetanse innenfor jobben de gjør, assistenter har det ikke.

Søker du på en stilling som lærer, har du krav på å få se utvidet søkerliste. Der står kvalifikasjonene til alle som har søkt. Du har også krav på å få vite hvem som blir ansatt. Det er ikke lov å ansette en ufaglært i en stilling som lyses ut som lærerstilling hvis det er kvalifiserte søkere. Da kan du klage!

Hvis du orker og vil øke sjansene dine for jobb i skolen, kan du for eksempel studere spesialpedagogikk. Det er det svært høy etterspørsel etter i skolen, og det finnes en rekke nettbaserte tilbud.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter meg til dem som sier det er lurt å melde seg som vikar, gjerne ved flere skoler. Da får du en fot innenfor, og det er aldri en bakdel! Du må nok også regne med å flytte på deg hvis du vil ha jobb som lærer, altså reise dit det er jobb å få, søke over hele landet.

I min kommune, som i mange andre, er det store økonomiske problemer. I tillegg går folketallet ned. Til sammen gjør dette at det er behov for færre ansatte i skolen, samtidig som kommunen må velge å klare seg med et minimum av pedagoger pga lønnsutgiftene. Her er det varslet oppsigelser av fast ansatte om kort tid.

Ha litt is i magen, ikke gi opp. Svært mange av dagens lærere nærmer seg pensjonsalder!

Anonymous poster hash: 6b507...75f
Skrevet

Mulig jeg husker feil nå, men jeg tror det har vært noe snakk om at førskolelærere ikke får fast stilling i skolen (selv ikke med paps). Dette for å hindre overvekt av ukvalifisert personell i barnehagene, der det er et skrikende behov for kvalifiserte ansatte.

Hva hovedspørsmålet angår, er jeg noe usikker på hvordan ståa er nå, for jeg er for tiden i permisjon og litt "out of the loop". Dog vet jeg at de siste 4-5 årene har det vært vanskelig å få kvalifiserte søkere til lærerstillinger i sentrale østlandskommuner. En del kommuner sender ikke ut utlysninger før nærmere påske, og da har mange allerede fått og takket ja til jobber andre steder. Dermed må man ta til takke med dem som har en del "løsfag" (altså ikke bachelor eller master i ett bestemt, undervisningsnyttig fag) fra høgskole og universitet, som de har kronet med ppu. Disse har i utgangspunktet ikke krav på fast stilling, litt avhengig av fagpakken de har, men kan gå på engasjement. Så ja, det er et stort behov for _kvalifiserte_ allmennlærere i en del kommuner.

Det kommer nok noen stillingsutlysninger fremover, men det kan hende at det ikke er i de områdene som er aktuelle for deg. Du får følge med i Utdanning og på kommunens hjemmesider. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde i hvert fall aldri problem med å få meg jobb som lærer. Var lærer i mange år rundt om i Nord-Norge før jeg skiftet yrke.

Når var det da?

Anonymous poster hash: edb82...017

Gjest Tigress
Skrevet

Tja, eg er lektor på ein vidaregåande skule utanfor Oslo, og vi slit med å få tak i lærarar som er kvalifiserte, særleg i dei tunge faga som norsk, engelsk og realfag. Eg har tidlegare vore i Nord-Noreg som lærar (eg sleit med å få jobb i Oslo, for eg var ikkje ferdig med PPU), og der også var det vanskeleg å få tak i folk til skulen. Eg har likevel inntrykk av at det varierer veldig kor mange kvalifiserte søkjarar det er, somme gonger har vi fått mange kvalifiserte, somme gonger har det vore heilt tørke...

I barneskulen er eg uviss på kor vanskeleg det er, har berre vore på vgs.

AnonymBruker
Skrevet

Tinn kommune trenger lærere, i alle fall.

Anonymous poster hash: acd4e...471

• Liker 1
Gjest Lite nytt
Skrevet

Det er vel ikke lagt ut så mange stillinger helt ennå da de ikke har helt oversikt hvor mange som skal starte og behovet blir. Tror mesteparten blir lagt ut i april.

MEN, jeg ville ventet med å søke på stilling innenfor skoleverket fram til lønns- og arbeidstidsforhandlingene er over! Det eneste bra dersom KS vinner fram med sin arbeidstidstilbud er at det blir da enda flere stillinger ledig :/

Skrevet

I norsk skole idag er det et økt fokus på kvalitet og utdanning. Selvom du har barnehagelærerutdanning + etter-/videreutdanning som kvalifiserer deg til arbeid i skolen, er ikke det det samme som å være lærerutdannet. Det vil si at til lærerstillinger vil du alltid stille bak en person med lærerutdanning. En ser også at skolene i mindre grad ønsker å ansette barnehagelærere i lærerstillinger, nettopp fordi barnehage og skole ikke er det samme, og krever ulik fagbakgrunn og -didaktikk.

Ved lærermangel vil du selvfølgelig stille sterkere enn andre uten godkjent utdanning. Til assistentjobber er det dessverre ofte økonomi som styrer. Eller skolene ønsker å satse på folk med andre fagbakgrunner, som f.eks barnevern, vernepleie osv

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...