Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om at det er mange som krangler om husarbeid. Er ikke det bortkastet energi?

Er det virkelig ikke andre ting som er viktigere å diskutere/krangle om?

Choose your battles.

Hos oss er det ryddig og rent, men det bare skjer. Vi har aldri diskutert husarbeid.

Anonymous poster hash: 26686...5ee
Videoannonse
Annonse
Gjest Fjotten
Skrevet (endret)

Det virker som om at det er mange som krangler om husarbeid. Er ikke det bortkastet energi?

Choose your battles.

Hos oss er det ryddig og rent, men det bare skjer. Vi har aldri diskutert husarbeid.

Det er vel bedre å krangle om husarbeid i stedet for å krangle om andre seriøse ting.

Endret av Fjotten
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det nesten aldri så ryddig og rent det burde vært så det er derfor vi krangler!

Anonymous poster hash: ee456...9e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bedre å krangle om husarbeid i stedet for å krangle om andre seriøse ting.

Uenig. Tar heller de store viktige kranglene enn de små ubetydelige.

AnonymBruker
Skrevet

Choose your battles.

Fint, da fungerer det hos dere. Er det SÅ vanskelig å tenke seg at det ikke fungerer like greit hos andre, og at det faktisk kan bli så viktig at dét er en av kampene man VELGER å ta?

Anonymous poster hash: 2d9b5...c8d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har på følelsen av at dette med husarbeid er blitt en slik såpass innbitt likestillingskamp for mange kvinner, at det har tippet andre veien. Tidsbrukundersøkelsene viser at menn gjør mer og mer, mens kvinner gjør mindre og mindre. Kvinner har godt mer fritid enn menn i løpet av en uke. Husarbeid har for mange feminister lenge vært et symbol på menns undertrykkelse av kvinner. Og den tankegangen ser ut til å ha slått røtter ellers i samfunnet også.

Her i huset reagerte jeg på det jeg følte var urettferdig tidsbruk, og satte opp et skjema for alt vi gjorde i løpet av en måned. Hun ble veldig overrasket, men ville ikke se poenget mitt. Jeg gjorde veldig mye mer enn henne i løpet av den måneden. Hun jobber 60%, men krever allikevel at husarbeidet blir delt likt. Jeg synes dette er helt hinsides. Skjemaet mitt fortalte i tillegg at fordelingen hun hadde satt opp, også var skjev, slik at jeg brukte mer tid på mitt, enn det hun gjorde på sitt. Og tok vi med barna, ble det bare enda skjevere. Pappa henter og bringer, tar dem med på aktiviteter og går over lekser. Og da var alle typiske "manneoppgaver" tatt bort fra skjemaet. Hun nektet å tro at det gikk an å bruke så mye tid på vedlikehold av bil og hus i løpet av en måned. Hun er også veldig kritisk til måten jeg gjør ting i huset på, og vil jeg skal gjøre akkurat som henne. Dersom hun vil ha det gjort på hennes måte, burde hun kanskje gjøre det selv, mener nå jeg. Rent og pent blir det uansett. Jeg tar da tross alt begge bilene når jeg allerede er igang.

I tillegg har vi en krangel gående når det gjelder interiør. Hun har gjort huset til sitt. Det er ikke et eneste spor igjen etter meg der lenger. Dette gikk egentlig greit, inntil hun byttet ut godstolen som jeg pleier å bruke, med en forferdelig greie, som er forferdelig å sitte i. Og ettersom vi har hatt disse småkranglene angående husarbeid, har jeg blitt mer og mer bevisst på hvor lite jeg liker faktisk synes om det hun har gjort her. Dersom vi skal dele husarbeid, burde vi vel også dele stemmen når det gjelder interiør?

Jeg er ikke den eneste mannen om har det slik.

Anonymous poster hash: 07658...ce5
  • Liker 4
Skrevet

Hva slags skjema satte dere opp? Jeg gjør så og si alt husarbeid. Typen tar oppvasken kanskje 1 gang i mnd. Hadde vært moro å vise han hvor mye jeg faktisk gjør i forhold til ham :P

AnonymBruker
Skrevet

Fint, da fungerer det hos dere. Er det SÅ vanskelig å tenke seg at det ikke fungerer like greit hos andre, og at det faktisk kan bli så viktig at dét er en av kampene man VELGER å ta?

Anonymous poster hash: 2d9b5...c8d

Hårsår?

Det var oppriktig spørsmål, så behøver ikke å bli spydig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker godt uttrykket "man krangler for å ha rett, men diskuterer for å finne en løsning".

Når man krangler er det likegyldig hva man krangler om, det kan være stort eller smått, det viktigste for de som krangler er å få utløp for frustrasjon.

Når noen krangler om husarbeidet, så er det sjeldent husarbeidet som er problemet, denne bagatellen er som oftest bare dråpen som får det til å renne over.

Mangel på vilje til å ta sin del av husarbeidet blir et symptom på andre ting, for eksempel det å få følelsen av å bli tatt som en selvfølge, respektløshet, "dette er ikke mitt ansvar", eller lignende.

Anonymous poster hash: 39b82...621
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags skjema satte dere opp? Jeg gjør så og si alt husarbeid. Typen tar oppvasken kanskje 1 gang i mnd. Hadde vært moro å vise han hvor mye jeg faktisk gjør i forhold til ham :P

Jeg kalte det et tidsbrukskjema. Der alt vi gjør i løpet av en måned ble tatt med. Så var det fram med stoppeklokka. Det har sine svakheter også, selvsagt, for hun gjorde mer den måneden enn hun vanligvis gjør, men jeg fikk fram poenget mitt. Selv om hun fremdeles står på sitt.

Gjest Lars1009
Skrevet

Jeg har på følelsen av at dette med husarbeid er blitt en slik såpass innbitt likestillingskamp for mange kvinner, at det har tippet andre veien. Tidsbrukundersøkelsene viser at menn gjør mer og mer, mens kvinner gjør mindre og mindre. Kvinner har godt mer fritid enn menn i løpet av en uke. Husarbeid har for mange feminister lenge vært et symbol på menns undertrykkelse av kvinner. Og den tankegangen ser ut til å ha slått røtter ellers i samfunnet også.

Her i huset reagerte jeg på det jeg følte var urettferdig tidsbruk, og satte opp et skjema for alt vi gjorde i løpet av en måned. Hun ble veldig overrasket, men ville ikke se poenget mitt. Jeg gjorde veldig mye mer enn henne i løpet av den måneden. Hun jobber 60%, men krever allikevel at husarbeidet blir delt likt. Jeg synes dette er helt hinsides. Skjemaet mitt fortalte i tillegg at fordelingen hun hadde satt opp, også var skjev, slik at jeg brukte mer tid på mitt, enn det hun gjorde på sitt. Og tok vi med barna, ble det bare enda skjevere. Pappa henter og bringer, tar dem med på aktiviteter og går over lekser. Og da var alle typiske "manneoppgaver" tatt bort fra skjemaet. Hun nektet å tro at det gikk an å bruke så mye tid på vedlikehold av bil og hus i løpet av en måned. Hun er også veldig kritisk til måten jeg gjør ting i huset på, og vil jeg skal gjøre akkurat som henne. Dersom hun vil ha det gjort på hennes måte, burde hun kanskje gjøre det selv, mener nå jeg. Rent og pent blir det uansett. Jeg tar da tross alt begge bilene når jeg allerede er igang.

I tillegg har vi en krangel gående når det gjelder interiør. Hun har gjort huset til sitt. Det er ikke et eneste spor igjen etter meg der lenger. Dette gikk egentlig greit, inntil hun byttet ut godstolen som jeg pleier å bruke, med en forferdelig greie, som er forferdelig å sitte i. Og ettersom vi har hatt disse småkranglene angående husarbeid, har jeg blitt mer og mer bevisst på hvor lite jeg liker faktisk synes om det hun har gjort her. Dersom vi skal dele husarbeid, burde vi vel også dele stemmen når det gjelder interiør?

Jeg er ikke den eneste mannen om har det slik.

Det er du definitivt ikke. Jeg har hatt det på samme måten, og endte også opp med skjema, da jeg gjorde mer enn henne og ville prøve å dokumentere ti neste krangel. Damer blir fortere slitne, føler seg lettere tråkket på og føler skjevfordeling lenge før det faktisk er tilfellet. Min dame tåler nesten ikke se at jeg sitter og leser avisen hvis dette sammenfaller med at hun gjør noe husarbeid, selv om jeg har gjort min del og vel så det.

Skrevet

Det virker som om at det er mange som krangler om husarbeid. Er ikke det bortkastet energi? Er det virkelig ikke andre ting som er viktigere å diskutere/krangle om? Choose your battles. Hos oss er det ryddig og rent, men det bare skjer. Vi har aldri diskutert husarbeid. Anonymous poster hash: 26686...5ee

Eeeh??? Sier vel seg selv at dere ikke krangler om det ettersom dere har det ryddig og rent

Skrevet

Choose your battles.

Kan hende du hadde sagt noe annet om du hadde hatt en partner som bare satt på ræva, og samme hva du prøvde på så fikk du allikevel hele jobben ved siden av vanlig jobb og kanskje også unger. Ellers hadde det ikke vært noe krangle her heller om så hadde vært tilfelle, men snarere på hue og ræva ut

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal lage mange nye tråder nå, inspirert av TS.

• Forstår ikke hvorfor folk slår opp pga utro partner. Finn en som ikke er utro da vel. Mannen min og jeg er ikke utro, så da er ikke det noe problem.
  • Forstår ikke hvorfor folk krangler om penger. Mannen min og jeg tjener på krona like mye, og derfor har vi ingenting å krangle over. Forstår ikke at dere orker.
  • Hvorfor klager alle over svigermødre? Min svigermor er død, så jeg har ikke det problemet. Derfor burde ikke noen andre ha det heller.

Hadde ikke disse vært skikkelig berikende for alle å lese?

Kjære TS, noen er svært ulike i terskel på hva de synes er akseptabelt rot eller ikke. Dette kan føre til gnissinger om at ene parten synes det blir for sterilt og for krampeaktig å måtte vaske en kaffekopp nesten før siste slurken har landet i magen, mens den andre parten kan bli kraftirritert av at det alltid er brødsmuler på benken og sure sokker på vift på badegulvet. Irritasjon kan vokse seg stor, og da er det ikke alltid like lett å ikke krangle. Man er da bare mennesker.

Så, kortversjonen kjære TS: Folk er ulike. Deal with it.

Anonymous poster hash: 06d15...c84
  • Liker 2
Gjest Chloe87
Skrevet

Når bare en person tar seg av alt så blir det fort sånn, men nå gidder jeg ikke å ta det opp mer når det aldri forandrer seg. Men rant over idag da jeg stod opp til et bord fullt av tacorester, tallerkener og skitne kjeler og stekepanner. Jeg syntes ikke det er morro at kjæresten røyker hasj i utgangspunktet, så når han får disse "munchies" midt på natta og disker opp til middag til seg selv så burde han jammen rydde opp etter seg selv.

Gjest Coolaid
Skrevet

Choose your battles.

Hvorfor bare skjer det? Betaler dere for hushjelp? Eller kanskje dere er naturlige lagspillere som ser hverandre , eller kanskje en av dere syns det er greit at en gjør mer enn den andre?

Flott at dere har det greit med husarbeid. Del oppskriften, det var litt lite info i innlegget :)

Gjest Runforit
Skrevet

Her lever vi etter "Vi rydder vårt eget rot" og så har vi vaskedag sammen en gang i uka.

Ferdig snakka.

• Liker 1
Skrevet

For meg virker der som om krangling over husarbeid egentlig er ofte et tegn at det er noe annet som skurrer i forholdet og at husarbeid er en måte å få utløp for noe annet frustrasjon.

Vi har aldri hatt noe problem å diskutere oss fram til en løsning og arbeidsdeling som funker for begge. Heller ikke vært noe særlig lang diskusjon heller.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bare skjer det? Betaler dere for hushjelp? Eller kanskje dere er naturlige lagspillere som ser hverandre , eller kanskje en av dere syns det er greit at en gjør mer enn den andre?

Flott at dere har det greit med husarbeid. Del oppskriften, det var litt lite info i innlegget :)

Ikke mye til oppskrift på oss. Vi bare maser ikke på hverandre.Ja, gulvet skulle vært støvsugd, men hvorfor mase på den andre, Istedet for å gjøre det selv?

Vi har ikke hushjelp.

Jeg dealer med det.

Men som noen sier her, så hadde det kanskje vært annerledes om jeg bodde med en sofasliter som ikke gadd å gjøre noen ting. Men tror allikevel at jeg ikke hadde tatt kranglingen.Jeg hadde holdt på så lenge jeg gadd også kastet han ut.

Skrevet

Her lever vi etter "Vi rydder vårt eget rot" og så har vi vaskedag sammen en gang i uka.

Ferdig snakka.

Enter kids.

Ikke ferdig snakka likevel.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...