Gå til innhold

Mat for ei som alltid er sulten.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går på medisiner som øker matlysta, og jeg har generelt stor matlyst i utgangspunktet, og jeg er fullt klar over at jeg nå ligger et par kilo over der jeg vil være, slik at om jeg ikke passer meg nå så kommer jeg til å eksplodere.

Men problemet, som nevnt, er at jeg nå går på medisiner som øker matlysta, så jeg kan ete en elefant klokka 16:00 og være like sulten 16:30. Det sliter skikkelig på, fordi man blir jo gjerne i dårlig humør av å gå rundt og være sulten hele tiden, og jeg kan ikke like så greit ete middag hver halvtime heller.

Så jeg lurer på om noen har noen tips til hva jeg kan ete som er mettende, ikke krever mye arbeid å lage, er relativt sunt og som smaker godt. Og som jeg kan ete mye av ofte.

Det ble en vanskelig kombinasjon ser jeg. Har tenkt en del på f.eks kyllingsalat, men salat er jo ikke veldig mettende i grunn..

Anonymous poster hash: 9f7f7...c5a
Videoannonse
Annonse
Gjest Superwoman!
Skrevet (endret)

Rå grønnsaker er genialt. F.eks gulrøtter, selleri, cherrytomater, agurk og kålrot. Du kan også lage en dipp av mager kesam eller gresk yoghurt med div. krydder.

Frukt er også godt men inneholder mer kalorier enn grønnsaker, så bør begrenses litt. Eplebiter med kanel, varma i mikroen er godt.

Magert kjøttpålegg som kylling/kalkunskinke, hamburgerrygg, skinke er kalorifattig. Dette kan du spise hvis du liker det, metter også godt.

Skyr yoghurt i lite beger inneholder masse proteiner, og 0 fett og sukker.

Du kan også prøve å drikke te, vann eller kaffi istedenfor å spise noe. Demper som regel suget etter mat.

Endret av Superwoman!
AnonymBruker
Skrevet

Proteiner holder deg mett lenger:)

Anonymous poster hash: 07f2f...16b
AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg er så LEI av å være sulten nå! Jeg blir gal.. Prøver å spise mye frukt da, det har gått i vei noen mangoer den siste tiden, for å si det sånn. Men jeg sover nesten ikke heller, bruker alltid lang tid på å sovne, og innen jeg rekker å komme så langt så bråker magen om mat igjen, og når du først har lagt merke til den sulthetsfølelsen så går det ikke an å ignorere det lenge nok til å sovne (med mindre man er helt kake da.. ååh, kake!) Og det å legge seg rett etter at man har spist er heller ikke veldig godt, da blir magen sinna for det også. Og så er det på'n igjen. Det dumme her er at jeg egentlig ikke skal spise så mye rå grønnsaker, og jeg skal helst holde meg til hvitt kjøtt på grunn av betennelse i tarmene (hvilket er grunnen til medisinene som gjør meg så sulten..) så det blir liksom en litt sånn dum sirkel ut av det.

Men skinkepålegget i kjøleskapet skal jeg nok få satt til livs! Takk for tips :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er mye fruktsukker i frukt, så du bør ikke overdrive inntaket av frukt.

Anonymous poster hash: 705a0...84c
Skrevet

Spis proteiner. Kylling, kokt egg og skinke. Eller rå gulerot og kålrot om du bare trenger noe å gnafse på.

Gjest navnelapp
Skrevet

Prøv å bruke supper mest mogeleg. Eg lagar ei enkel pastafri "minestrone"-suppe basert på pastasaus på glas, buljong, masse grønnsaker og timian/basilikum, gjerne tørka. Er du i det late hjørnet kan du bruke ein pose råkostblanding, men du kan like gjerne snitte kål, purre, gulrot, selleri og løk sjølv. Grønsakene er kokt på fem minutt viss dei er finsnitta, og så har du ei mettande og god suppe. Linsesuppe og liknande er også veldig mettande, og med få kaloriar.

AnonymBruker
Skrevet

Proteiner og FETT!

Bare proteiner i seg selv metter ikke så mye synes jeg.

Anonymous poster hash: 3d578...154
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å spis saktere, fikk høre av en ernæringsfysiolog en gang at man skal tygge maten mellom 20 og 30 tygg før man svelger for at maten lettere skal fordøyes og da spiser man automatisk saktere også. Noe tid tar det jo før magen registrerer maten vi spiser og metthetsfølelsen dukker opp. Veldig mange som sluker i seg maten får i seg mer mat enn de egentlig trenger. Men hvis du satser på mat med mye proteiner, og langvarige karbohydrater samt spiser sakte, så kan det være du klarer deg med mindre mat av gangen hvertfall, så kanskje magesekken etterhvert vil minske litt og du slipper å bli så fort sulten? Jeg spiser hvertfall mindre og sjeldnere etter at jeg begynte å spise saktere og tygge maten skikkelig selvom det føles unaturlig ut med så mange tygg. Hehe. Det er såklart en vanesak, og nå tygger jeg egentlig bare til jeg føler at alt jeg har i munn en godt most.. Men blir en god del tygg likevel, og jeg er som regel sist ferdig med å spise porsjonen min.

Anonymous poster hash: 5a7da...e62

Skrevet

Rosenkål og brokkoli er tilbehør som metter, med lite kcal.

AnonymBruker
Skrevet

Proteiner holder deg mett lenger:)

Anonymous poster hash: 07f2f...16b

Jeg erfarer det motsatte.. Større fan av fett og protein i kombinasjon.

Anonymous poster hash: 88f8a...d9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tunfisk metter meg veldig. Fyll opp med grønnsaker også.

Hvis du vil ha noe som fyller magen når du har "brukt opp" kalorikvoten din kan du lage gele av vann, fun light og gelatinpulver :)

Anonymous poster hash: 56c99...35d
Skrevet

Drikk mye vann gjennom dagen. Både til måltider og også imellom.

AnonymBruker
Skrevet

Må du gå på disse medisinene, da?

Anonymous poster hash: 0ef98...393
Skrevet

Altså.. Kyllingsalat, mango og skinkepålegg? Girlfriend, det blir du ikke skikkelig mett av, iallefall når du har det slik du har det pga. medisinene! Spis kjøtt, egg, cottage cheese, fisk osv. Dette er proteiner som holder deg mett lenge. Fyll på med grønnsaker i alle fasonger, tilbered dem på litt forskjellig vis så ikke det blir så kjedelig. Poteter er også mye mat i, og langt ifra så dumt som noen "kostholdseksperter" skal ha det til.

Spis selvsagt frukt i tillegg, men bruk ordentlig mat som nevnt ovenfor til å fylle opp magesekken :biggrin:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Flrste bud er å faktisk ha kontroll på hva du inntar.

Last ned lifesum appen på tlf. Da kan du holde kontroll på kaloriene du inntar slik at du ikke havner i overskudd. Overskudd = vektøkning.

Anbefaler å legge inn maten der FØR du tilbreder/spiser den, så vet du hvor mye du får i deg, evt om du bør bytte ut til noe med lavere kalorier

Appen er genial da du bare legger inn hvor mye du spiser så regner den ut resten.

Lykke til.

Endret av småsei
AnonymBruker
Skrevet

Må du gå på disse medisinene, da?

Anonymous poster hash: 0ef98...393

Ja. Jeg vil heller gå rundt og være sulten enn de plagene jeg får av sykdommen om jeg ikke er under behandling, for å si det sånn :P Er bare for en periode riktig nok.

Ellers, tusen takk for mange gode tips.

Så; 1. Spise saktere

2. Spis grønnsaker og frukt

3. Spis proteiner

4. Drikke masse vann.

5. Spis suppe og drikk te.

Høres egentlig ganske logisk ut.. hehe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også gått på medisiner som gjør meg falskt sulten. Når jeg går på disse medisinene spiser jeg etter klokken, kan i perioder sette på alarm på mobilen som sier når jeg skal spise. Selv om jeg er sulten en time etter jeg har spist så venter jeg med å spise til det har gått hvertfall 3 timer. Pass på å ha kun gode matvarer i hus! Jeg gikk også til innkjøp av juicemaskin og juicer grønnsaker - kjempegodt, kjempesunt og blir jeg for sulten så tar jeg en juice med verdens beste samvittighet!

Anonymous poster hash: 8cf96...ad0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...