Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må kopiere litt fra innlegget mitt i en annen tråd.

Jeg bare vet om flere mennesker i mitt nærområde som har en liten hjerneskade eller noe, men jeg har aldri visst helt hva som har vært galt med dem. De gikk på alternativ opplæring på videregående, så jeg vet det er noe galt i hvert fall. Har hatt et par av dem på facebook, og de finner på å legge ut ufattelig teite statuser, film av seg selv som synger og snakker, legger gjerne ut tusen bilder av seg selv i uheldige vinkler, og statusene de legger ut kan godt være skrevet i caps lock, uten tegnsetting, tung språkbruk som gjør det vanskelig å forstå hva de vil få fram. Noen ganger legger de ut ting som bare er teit. F.eks "NÅ HAR JEG KLIPPET HÅRET AKKURAT SOM BRITNEY SPEARS" eller "Jeg fikk autografen til *navn* på Tanabru BK!!! Syyyykt glad". Og dette er ting de oppriktig mener og er glad for.

Det er vel noen som gjenkjenner den typen mennesker jeg snakker om her. Jeg har alltid lurt veldig på som feiler dem. Så hva slags type diagnoser kan disse menneskene ha?

Anonymous poster hash: 8b772...111
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sitter her og lurer på hva som er galt med deg?

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig.

Beklager om jeg var for direkte her, men det er faktisk opptil flere mennesker som oppfører seg på den måten jeg har beskrevet. Må da være lov til å lure på hva slags diagnose de har. Mener ikke noe vondt. Bare ren nysgjerrighet.

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig.

Beklager om jeg var for direkte her, men det er faktisk opptil flere mennesker som oppfører seg på den måten jeg har beskrevet. Må da være lov til å lure på hva slags diagnose de har. Mener ikke noe vondt. Bare ren nysgjerrighet.

Diagnose? Sist jeg sjekket var ikke generell dårlig sosial intellgens/dumskap/lav iq en diagnose. Med mindre det er så ille at man ikke klarer å fungere normalt i samfunnet. Og det gjør åpenbart disse menneskene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De gikk i alternativ klasse på videregående, derfor tenker jeg kanskje at de har en diagnose.

Jeg vet ikke om man får gå i en slik klasse hvis man bare har lav iq og dårlige sosiale antenner?

Gjest Carousel
Skrevet

Hahah, denne skal jeg faktisk svare på uten AB, for jeg mener det er et helt fair spørsmål. Jeg har noen slektinger som er på samme måte, det er noe udefinerbart "unormalt" med hvordan de fremtrer, uten at det er en åpenbar diagnose. Når jeg var liten hadde jeg veldig vanskeligheter med å forholde meg til dem.

Fremmede blir nok litt "skremt" av hvor spesielt de opptrer, men selv vet jeg at disse har hatt en vanskelig oppvekst - i tillegg til at de har ADHD og dysleksi og vært utsatt for mobbing. 2 av 3 har ikke kommet seg ut i arbeidslivet, og livet har liksom ikke vært så lett. Mye motgang og utfordringer. Jeg tror de er sosialt mistilpassede i mangel på bedre ord. De er rett og slett ikke lært seg konvensjonell sosial atferd pga livssituasjonen. De er søsken, alle med ADHD i tillegg, så de er ganske impulsive også. De sier og oppdaterer facebook(!) med ganske mye rart. Veldig. Ofte. De har ellers ingen diagnose som kan forklare atferden deres. Snille mennesker tvers igjennom selvsagt :)

• Liker 2
Gjest Kvinneline
Skrevet

Herregud, dette er det teiteste innlegget jeg har lest. Altså, det er helt greit å lure på hvorfor mennesker er som de er. Forskjellige diagnoser gir utspill i forskjellige karakterer noen synes er merkelig. Mennesker med lærevansker, autisme, aspergers og downs syndrom er f.eks diagnoser som gjør alternativ opplæring enklere for de det gjelder. Dette på grunn av mer tilpassede læringssitusjoner, og andre måter å lære på enn den typiske norske skoleundervisningen.

Synes måten du fremstiller spørsmålet ditt på er så negativt vinklet. Hvis du plages av innlegg på facebook, slett vedkommende. Ikke rakk ned på mennesker som har behov for det lille ekstra. Norge er et flott land som har mulighet til å gi de fleste opplæring innen ulike fagområder. Kanskje du en dag vil kjenne noen som trenger litt ekstra hjelp, og da vil du oppfatte slike utsagn som : hva feiler det disse menneskene som utrolig provoserende.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, dette er det teiteste innlegget jeg har lest. Altså, det er helt greit å lure på hvorfor mennesker er som de er. Forskjellige diagnoser gir utspill i forskjellige karakterer noen synes er merkelig. Mennesker med lærevansker, autisme, aspergers og downs syndrom er f.eks diagnoser som gjør alternativ opplæring enklere for de det gjelder. Dette på grunn av mer tilpassede læringssitusjoner, og andre måter å lære på enn den typiske norske skoleundervisningen.

Synes måten du fremstiller spørsmålet ditt på er så negativt vinklet. Hvis du plages av innlegg på facebook, slett vedkommende. Ikke rakk ned på mennesker som har behov for det lille ekstra. Norge er et flott land som har mulighet til å gi de fleste opplæring innen ulike fagområder. Kanskje du en dag vil kjenne noen som trenger litt ekstra hjelp, og da vil du oppfatte slike utsagn som : hva feiler det disse menneskene som utrolig provoserende.

Herregud, hun spør da bare... Antakeligvis er dette mennesker med lav intelligens/generelle lærevansker/sosiale vansker. De trenger ikke å ha noen spesiell diagnose, de er bare enkelt utstyrt.

Anonymous poster hash: 1d97a...731

• Liker 4
Gjest Kvinneline
Skrevet

Herregud, hun spør da bare... Antakeligvis er dette mennesker med lav intelligens/generelle lærevansker/sosiale vansker. De trenger ikke å ha noen spesiell diagnose, de er bare enkelt utstyrt.

Skrev at jeg det er greit og lure på dette. Faktisk er det fint at folk viser interesse i andre mennesker som ikke er helt lik "normalen", Bare oppfattet spørsmålet så negativt formulert. H*n spør om hvilke diagnoser som muligens kan foreligge, og jeg svarte med noen. Såklart det ikke trenger å være en diagnose, men det var det spørsmålet var.

Skrevet

Hvorfor trenger du en diagnose på dem? Jeg har masse forskjellige venner på facebook selv, og mange som legger ut/skriver ting jeg aldri ville gjort, men dem om det, mennesker er forskjellige.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skrev at jeg det er greit og lure på dette. Faktisk er det fint at folk viser interesse i andre mennesker som ikke er helt lik "normalen", Bare oppfattet spørsmålet så negativt formulert. H*n spør om hvilke diagnoser som muligens kan foreligge, og jeg svarte med noen. Såklart det ikke trenger å være en diagnose, men det var det spørsmålet var.

Nei, du skrev at det var det teiteste innlegget du hadde lest og så tok du en belærende ovenifra-og ned-tone. Vi har nok hurper her på KG, vi trenger ikke flere.

• Liker 7
Gjest Kvinneline
Skrevet (endret)

Endret av Kvinneline
  • Liker 1
Skrevet

De gikk i alternativ klasse på videregående, derfor tenker jeg kanskje at de har en diagnose.

Jeg vet ikke om man får gå i en slik klasse hvis man bare har lav iq og dårlige sosiale antenner?

Lav iq og dårlige sosiale antenner er jo mye av hovedtrekkene i mange diagnoser. Utviklingshemning er jo ikke noe mer enn lav iq, så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kunne gå i en spesiell klasse av den grunn....

AnonymBruker
Skrevet

Dersom de har en diagnose er det umulig å si noe om dette (hvilken diagnose) ut i fra de få opplysningene du gir.

Anonymous poster hash: 15013...cb3
  • Liker 2
Skrevet

Jaja, det blir nå hvertfall ikke mer aksept i samfunnet for slike mennesker hvis man ikke en gang får lov til å spørre om noe man lurer på. Jeg synes det var helt ok av TS å spørre. Har ikke noe svar på spm dessverre.

• Liker 2
Skrevet

Autografskryt uten tegnsetting er langt bedre enn trutmunnselfies.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var aldri meningen å støte noen her da. Det var bare et spørsmål. Jeg har ingenting imot disse menneskene. En jeg har jobbet med tidligere er av denne typen, og han er en snill og grei person som jeg ikke har noe imot. Men det må være lov til å lure, når de åpenbart er litt annerledes. Jeg kan jo ikke gå og spørre dem direkte, derfor spør jeg her.

Jeg MÅ ikke ha en diagnose på dem, men jeg tenkte kanskje det var noe, siden det er fellestrekk som går igjen hos flere personer og fordi jeg ikke visste at det bare holdt å ha lærevansker for å gå alternativ opplæring. Hvis det er en felles diagnose som går igjen, så hadde det vært interessant å lese om det.

Så alle dere som hisser dere opp, kan droppe det med en gang, for det var ingenting ondsinnet ment med denne tråden. Kun ren nysgjerrighet.

-TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fler?

AnonymBruker
Skrevet

dytter

AnonymBruker
Skrevet

Det var aldri meningen å støte noen her da. Det var bare et spørsmål. Jeg har ingenting imot disse menneskene. En jeg har jobbet med tidligere er av denne typen, og han er en snill og grei person som jeg ikke har noe imot. Men det må være lov til å lure, når de åpenbart er litt annerledes. Jeg kan jo ikke gå og spørre dem direkte, derfor spør jeg her.

Jeg MÅ ikke ha en diagnose på dem, men jeg tenkte kanskje det var noe, siden det er fellestrekk som går igjen hos flere personer og fordi jeg ikke visste at det bare holdt å ha lærevansker for å gå alternativ opplæring. Hvis det er en felles diagnose som går igjen, så hadde det vært interessant å lese om det.

Så alle dere som hisser dere opp, kan droppe det med en gang, for det var ingenting ondsinnet ment med denne tråden. Kun ren nysgjerrighet.

-TS

Spar deg. Det var akkurat det du mente.

Du sier du tror de har en hjerneskade men er ikke sikker. Om de har en hjerneskade eller noe annet er det ikke så fryktelig rart at de la ut noe på facebook. Om de legger ut noe de er oppriktig glad for, la de.

Anonymous poster hash: 68ca7...a77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...