Gå til innhold

hund på fly/flyplass

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ha hund i bånd inne på gardemoen eller må den være i reiseveske?

Det kan tenkes at jeg får en valp til sommeren og jeg er nødt til å fly å hente den. Det blir max en time på fly med valpen i kabinen. Hvordan går jeg fram når jeg kommer med hunden på gardemoen? Sjekker jeg inn på vanlig måte og går jeg igjennom sikkerhetskontrollen på vanlig måte mens jeg bærer hunden?

Anonymous poster hash: 88aa0...60e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg fløy med hunden min bar jeg den inne på Gardermoen (man går gjennom sikkerhetskontrollen som vanlig), og hadde den i "bagen" rett før vi skulle gå ombord. Skal man ha hunden med inn i kabinen sjekker man inn som vanlig, hvis jeg ikke husker helt feil.

Gjest heihade
Skrevet

Innsjekk kan sikkert komme an på flyselskapet. Jeg kunne ikke bruke innsjekkingsautomat med norwegian. Jeg måtte gå til skranken og få tildelt sete.

Trooor ikke hunden kan gå i bånd. Og man skal visst sjekke inn minst en time før når man reiser med dyr. Ville passet på at det blir sånn ca bare en time før, og ikke legge på masse tilleggstid så hunden rekker å begynne å kjede seg.

Skrevet

Vi har alltid hatt hunden vår i bånd før og etter flyet. Er kun rett før vi går om bord at hunden må inn i buret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man bestiller plass til Pet in Cabin i god tid i forveien. Lufter valpen godt utenfor flyplassen. Sjekker inn (manuelt?) og går så gjennom sikkerhetskontrollen. Her må dyret ut av bagen, bagen gjennomlyses mens du bærer dyret gjennom sensoren. Innenfor sikkerhetskontrollen gjør du som du vil, hunden kan være i bånd eller i bagen. Men en flyplass er en diger, fremmed plass fylt til randen av voldsomme inntrykk for en liten valp, så jeg ville hatt valpen i bagen så lenge du er i bevegelse, og heller prøvd å finne et litt rolig hjørne der du kan ta valpen ut og ha den i bånd mens du sitter på gulvet sammen med den. IKKE la alskens folk hilse på valpen, selv om alle synes den er fryktelig søt. Det blir fort for mye for et lite knøtt på sin første flytur. Så snart du går inn i flyet må valpen være i bagen hele tiden, så det er greit at den får strukket litt på bena først.

Ta med en liten skål så du kan gi valpen litt vann. Noen små, myke godbiter. En liten tyggeting den kan ha i bagen. Og tørkepapir i tilfelle den skulle tisse. Sørg også for å ha absorberende pads eller lignende oppi bagen i tilfelle den tisser der.

http://www.sas.no/alt-om-reisen/annet/reise-med-dyr/dyr-i-kabinen/

Anonymous poster hash: 37af9...19a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid hatt hunden vår i bånd før og etter flyet. Er kun rett før vi går om bord at hunden må inn i buret.

Det er nå greit med en voksen hund, men jeg ville ikke hatt en valp i bånd inne på Gardermoen, annet enn ute. Den er neppe husren på det tidspunktet. Sjangsen for at den gjør fra seg er rimelig stor.

Anonymous poster hash: 2a29d...0c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eller - du kan gjerne sjekke inn først, og deretter ta valpen ut for en siste luftetur. Dermed minimeres den lange tiden der valpen helst ikke bør tisse...

AnonymBruker
Skrevet

Det er nå greit med en voksen hund, men jeg ville ikke hatt en valp i bånd inne på Gardermoen, annet enn ute. Den er neppe husren på det tidspunktet. Sjangsen for at den gjør fra seg er rimelig stor.

Anonymous poster hash: 2a29d...0c5

Det går stort sett greit så lenge man har luftet valpen godt på forhånd, og kun har den ute av bagen når man sitter i ro på gulvet sammen med den. Da kan man bare ha den oppå en absorberende pad eller lignende, just in case. Man går naturligvis ikke rundt omkring med en åtteukers valp i bånd inne på større flyplassen, da kan den godt finne på å tisse på et ugunstig sted, men enda verre er at den trolig blir overveldet av alle folkene som haster av sted i alle retninger og risikerer å virre så den blir tråkket på eller overkjørt av en trillekoffert, eller lignende. Det vil rett og slett være en idiotsikker oppskrift på å skremme valpen og å stresse den unødig mye.

Skrevet

En valp på åtte uker tisser uansett akkurat når den føler for det. Om det er i buret, på armen din eller på gulvet. Ville faktisk foretrukket gulvet da. Ha med en god rull med godt og drøyt tørkepapir som serla, samt våtserietter med jif eller noe sånt.

Ville lagt litt håndklær i buret som du kan bytte ut hvis den tisser i buret. Sannsynligheten er stor. ;)

Dammene er jo ikke store i den alderen der, så det er lett å tørke opp etter den. Da vi hentet valpen vår i bil fikk jeg flere tissedammer rett i fanget, heldigvis hadde jeg med meg flere skift. :)

Skrevet

Stress er jo et viktig poeng her ja, pass på at ikke valpen blir stresset hvis den går på gulvet. Se an og ta den opp dersom den blir usikker og stressa.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar folkens!:) skal notere det ned så jeg vet hva som er lurt å ta med på turen :D

Anonymous poster hash: 88aa0...60e

• Liker 1
Gjest KeyserSoze
Skrevet

Bestiller man billett til seg selv via nett først og deretter ringer å bestiller billett til hund?

AnonymBruker
Skrevet

Bestiller man billett til seg selv via nett først og deretter ringer å bestiller billett til hund?

Ja. Eller, jeg aner ikke med andre selskap, men med SAS iallefall, så bestiller man billett til seg selv på nett som normalt, og så ringer man kundeservice med en gang og bestiller plass til hund i kabinen. Senest innen 24 timer. Hvis det skulle vise seg at det ikke er plass til flere dyr på det aktuelle flyet, så vil du få hjelp til å finne ut hvilken avgang du heller kan bestille (SAS har 24 timers fri avbestilling).

AnonymBruker
Skrevet

Husk å bestill tidlig, på "ekstra informasjon" skriver du at du skal ha med hund i kabinen. Deretter får du en bekreftelse max 1 døgn etter bestilling om det er godtatt eller ikke. Dersom en allergiker allerede har "reservert" flyet, får du ikke ta den med i kabinen. Første mann til mølla prinsippet som gjelder. :)

Anonymous poster hash: f5508...7a7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner jeg var heldig. Valpen sov fra innsjekk til den ble vekket da vi skulle hente bagasjen etter vi hadde landet. Han var i buret hele tiden, men ble luftet før boarding.

Anonymous poster hash: 2ce3b...5e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...