AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #1 Skrevet 23. mars 2014 Da mener jeg ikke i kroner, men hva tenker du gjør en person fattig? Sånn som jeg ser det må det være noen av disse tingene: - problemer med å få betalt regningene - kontoen er alltid tom eller overtrukket i dagene før lønning - skylder penger, veldig ofte dreier det seg om smålån av familie/venner som de sliter med å betale tilbake - har ikke råd til utskeielser som kino, bursdag, fritidsaktiviteter til barna - lite penger til klær/sko, går ofte med klær/sko til det er helt utslitt - leter etter panteflasker i søplekasser - har ikke vært på ferie på mange år pga mangel på penger - pga lite penger til mat så er ikke kostholdet så bra (mye pasta, ris, first price brød) Anonymous poster hash: 44ce6...d0b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #2 Skrevet 23. mars 2014 Man trenger ikke ha et dårlig kosthold selv om man er fattig. Jeg spiser sunn og god mat på tross av dårlig råd. Man må ikke ty til dårlig mat selv om man ikke kan bruke mange tusen på mat i uka. Anonymous poster hash: 26002...1d8 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #3 Skrevet 23. mars 2014 Man trenger ikke ha et dårlig kosthold selv om man er fattig. Jeg spiser sunn og god mat på tross av dårlig råd. Man må ikke ty til dårlig mat selv om man ikke kan bruke mange tusen på mat i uka. Anonymous poster hash: 26002...1d8 Det vet jeg, skrev bare generelt det første jeg tenkte Anonymous poster hash: 44ce6...d0b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #4 Skrevet 23. mars 2014 Det vet jeg, skrev bare generelt det første jeg tenkte Anonymous poster hash: 44ce6...d0b Men de tingene du lister opp gjelder ikke for de fleste fattige. Jeg leter ikke etter tomgods i søppelkasser og det er det vel omtrent bare romfolk som driver med. Jeg klarer å kle meg ordentlig, man trenger ikke slite ut klær og sko. Man må bare tenke litt over hvordan man handler. Jeg kjøper det meste på salg, men kler meg i kvalitetsklær. Jeg kjøper ikke tjue dongeribukser som jeg rullerer på å bruke, men klærne mine blir ikke helt utslitt for det. Allikevel er jeg fattig. Synes mye av det du lister opp er for ekstremt til at det gjelder for den store gruppen med fattige her i Norge. Anonymous poster hash: 26002...1d8 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #5 Skrevet 23. mars 2014 Men de tingene du lister opp gjelder ikke for de fleste fattige. Jeg leter ikke etter tomgods i søppelkasser og det er det vel omtrent bare romfolk som driver med. Jeg klarer å kle meg ordentlig, man trenger ikke slite ut klær og sko. Man må bare tenke litt over hvordan man handler. Jeg kjøper det meste på salg, men kler meg i kvalitetsklær. Jeg kjøper ikke tjue dongeribukser som jeg rullerer på å bruke, men klærne mine blir ikke helt utslitt for det. Allikevel er jeg fattig. Synes mye av det du lister opp er for ekstremt til at det gjelder for den store gruppen med fattige her i Norge. Anonymous poster hash: 26002...1d8 Som sagt var det EKSEMPLER jeg kom med. Betyr ikke at alle fattige i Norge har det sånn.. Anonymous poster hash: 44ce6...d0b 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #6 Skrevet 23. mars 2014 Som sagt var det EKSEMPLER jeg kom med. Betyr ikke at alle fattige i Norge har det sånn.. Anonymous poster hash: 44ce6...d0b Ja, men å plukke tomgods på gata er det få fattige som gjør. Anonymous poster hash: 26002...1d8 1
Djungelvrål Skrevet 23. mars 2014 #7 Skrevet 23. mars 2014 Man trenger ikke ha et dårlig kosthold selv om man er fattig. Jeg spiser sunn og god mat på tross av dårlig råd. Man må ikke ty til dårlig mat selv om man ikke kan bruke mange tusen på mat i uka. Anonymous poster hash: 26002...1d8 Nei som singel er det nok lettere. Men en familie på f.eks 4 vil slite med å spise sunt hver dag hvis begge tjener lite og de har mye gjeld.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #8 Skrevet 23. mars 2014 Nei som singel er det nok lettere. Men en familie på f.eks 4 vil slite med å spise sunt hver dag hvis begge tjener lite og de har mye gjeld. Større husholdninger kan spare mer på storinnkjøp osv, så ser ikke helt at det er dyrere nei. Mye enklere å kjøpe sunn mat for en billig penge til fire stk enn til en. Anonymous poster hash: 26002...1d8
Gjest Funky Punk Skrevet 23. mars 2014 #9 Skrevet 23. mars 2014 Jeg mener man er fattig dersom man ikke klarer å dekke det mest nödvendige i livet. Altså ikke klarer å betale husleie, ström og få mat på bordet pga for dårlig ökonomi (ikke fordi man prioriterer pengene feil) Jeg kaller det heller dårlig råd dersom man utenom de mest livsnödvendige tingene, ikke har råd til å unne seg noe ekstra, uansett om det er et kryssordblad eller en tur på kino en gang i blant. 4
Djungelvrål Skrevet 23. mars 2014 #10 Skrevet 23. mars 2014 Større husholdninger kan spare mer på storinnkjøp osv, så ser ikke helt at det er dyrere nei. Mye enklere å kjøpe sunn mat for en billig penge til fire stk enn til en. Anonymous poster hash: 26002...1d8 Men det er fremdeles 4 mennesker som skal bli mette og ikke 1-2. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #11 Skrevet 23. mars 2014 Kan huke av på nesten alle punktene dine, jeg. I forrige uke stengte de strømmen vår. Det var gøy... Hadde ikke betalt strømregninga på flere måneder, samme med husleia. Trues med utkastelse. Det er ekstremt deprimerende å være fattig. Noen ganger orker jeg nesten ikke å leve. Er student forresten. Har vennegjeld og inkassogjeld til over hodet. Anonymous poster hash: d31a2...687 2
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2014 #12 Skrevet 23. mars 2014 Kan huke av på nesten alle punktene dine, jeg. I forrige uke stengte de strømmen vår. Det var gøy... Hadde ikke betalt strømregninga på flere måneder, samme med husleia. Trues med utkastelse. Det er ekstremt deprimerende å være fattig. Noen ganger orker jeg nesten ikke å leve. Er student forresten. Har vennegjeld og inkassogjeld til over hodet. Anonymous poster hash: d31a2...687 Og hvordan havnet du der?` 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #13 Skrevet 23. mars 2014 Kan huke av på nesten alle punktene dine, jeg. I forrige uke stengte de strømmen vår. Det var gøy... Hadde ikke betalt strømregninga på flere måneder, samme med husleia. Trues med utkastelse. Det er ekstremt deprimerende å være fattig. Noen ganger orker jeg nesten ikke å leve. Er student forresten. Har vennegjeld og inkassogjeld til over hodet. Anonymous poster hash: d31a2...687 Da må du nesten kaste deg i armene på sosialtjenesten da. Eller få deg en jobb. Om du ikke klarer å studere og kun leve på lånekassa. Anonymous poster hash: 4d369...4fd 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #14 Skrevet 23. mars 2014 Men de tingene du lister opp gjelder ikke for de fleste fattige. Jeg leter ikke etter tomgods i søppelkasser og det er det vel omtrent bare romfolk som driver med. Jeg klarer å kle meg ordentlig, man trenger ikke slite ut klær og sko. Man må bare tenke litt over hvordan man handler. Jeg kjøper det meste på salg, men kler meg i kvalitetsklær. Jeg kjøper ikke tjue dongeribukser som jeg rullerer på å bruke, men klærne mine blir ikke helt utslitt for det. Allikevel er jeg fattig. Synes mye av det du lister opp er for ekstremt til at det gjelder for den store gruppen med fattige her i Norge. Anonymous poster hash: 26002...1d8 Kanskje du ikke er fattig, men har dårlig råd? Anonymous poster hash: a07ce...dac 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #15 Skrevet 23. mars 2014 Jeg er vel per EUs definisjon fattig, jeg har minstesats uføretrygd og må ha flere timer BPA enn det jeg får av kommunen og må betale det selv, og merker at det blir tyngre og tyngre å slite økonomisk. Jeg opplever at økonomien setter meg mer utenfor samfunnet enn handikappet. - problemer med å få betalt regningene - kontoen er alltid tom eller overtrukket i dagene før lønning - skylder penger, veldig ofte dreier det seg om smålån av familie/venner som de sliter med å betale tilbake - har ikke råd til utskeielser som kino, bursdag, fritidsaktiviteter til barna - lite penger til klær/sko, går ofte med klær/sko til det er helt utslitt - har ikke vært på ferie på mange år pga mangel på penge - ikke råd til å kjøpe gaver. Det er helt greit et par år, men i lengden kjennes det vanskelig - kan ikke møte venner på café, spise ute, gå på teaterAnonymous poster hash: 44ce6...d0b Anonymous poster hash: bbda8...615
Djungelvrål Skrevet 23. mars 2014 #16 Skrevet 23. mars 2014 Anonymous poster hash: bbda8...615 Og poenget er? Vi er istand til å bla i tråden!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #17 Skrevet 24. mars 2014 Og poenget er? Vi er istand til å bla i tråden! Hva mener du?Anonymous poster hash: bbda8...615 2
Djungelvrål Skrevet 24. mars 2014 #18 Skrevet 24. mars 2014 Hva mener du?Anonymous poster hash: bbda8...615 Du quoter en annen AB uten å kommentere, skjønner ikke vitsen.
Gjest Timber Skrevet 24. mars 2014 #19 Skrevet 24. mars 2014 Når folk overhode ikke får endene til å møtes tross et forbruk og livsstil som står til inntekten. Inkassogjeld, vennegjeld, aldri mulighet til ferie, ligge etter på husleie/strøm etc trenger ikke nødvendigvis være årsak av fattigdom, men at man overhode ikke klarer å styre økonomien sin og har et forbruk som er over evne.
Pengebingen Skrevet 24. mars 2014 #20 Skrevet 24. mars 2014 Da mener jeg ikke i kroner, men hva tenker du gjør en person fattig? Sånn som jeg ser det må det være noen av disse tingene: - problemer med å få betalt regningene - kontoen er alltid tom eller overtrukket i dagene før lønning - skylder penger, veldig ofte dreier det seg om smålån av familie/venner som de sliter med å betale tilbake - har ikke råd til utskeielser som kino, bursdag, fritidsaktiviteter til barna - lite penger til klær/sko, går ofte med klær/sko til det er helt utslitt - leter etter panteflasker i søplekasser - har ikke vært på ferie på mange år pga mangel på penger - pga lite penger til mat så er ikke kostholdet så bra (mye pasta, ris, first price brød) Anonymous poster hash: 44ce6...d0b I Norge har dette ingenting med fattigdom å gjøre, det skyldes dårlig økonomisk kontroll, dårlige prioriteringer og/eller liten innsatsvilje. Jeg synes ingen i Norge er fattige, selv med penger fra sosialen klarer man seg så lenge man tilpasser forbruket til "inntektene". Fattigdom forbinder jeg med å faktisk ikke ha noen inntekt og å hver dag lure på hvordan man skal få inn penger til å betale for mat og bolig. Ingen trenger å ha det slik i Norge, her har vi full valgfrihet om hvordan vi bruker pengene våres, og uansett hvor vanskelig vi gjør det for oss selv så har vi et system som sørger for at man klarer seg. Vet man å legge forholdene til rette klarer man seg ganske godt selv uten å jobbe. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå