AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #1 Skrevet 23. mars 2014 Hei. Jeg har planer om å starte blogg, men er da noen ting jeg lurer på... 1: Hvor er det best å blogge? blog.no, wordpress, blogspot...? Trenger noe der det er lett å få til et fint design. 2: Mister man rettighetene til sine egne fotografier som man legger ut? Setter stor pris på svar! Anonymous poster hash: e2f79...9ad
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #2 Skrevet 23. mars 2014 2. Du mister ingen rettigheter til fotografier med mindre du eksplisitt gir rettighetene fra deg. Se Åndsverksloven (lov om opphavsrett) Anonymous poster hash: b57af...c18
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #3 Skrevet 23. mars 2014 Wordpress eller blogspot (du kan få kjøpt billig domene, da blir det bloggnavn.com) eller du kan kontakte noen til å lage en nettside for deg. Ville styrt unna blog.no pga all den skjulte reklamen du ikke slipper unna. Kontakt noen som har slik blogg du ønsker og spør de om råd og tips. Bilder bør merkes med ditt bloggnavn/navn. Anonymous poster hash: e1138...a44
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #4 Skrevet 23. mars 2014 Wordpress eller blogspot (du kan få kjøpt billig domene, da blir det bloggnavn.com) eller du kan kontakte noen til å lage en nettside for deg. Ville styrt unna blog.no pga all den skjulte reklamen du ikke slipper unna. Kontakt noen som har slik blogg du ønsker og spør de om råd og tips. Bilder bør merkes med ditt bloggnavn/navn. Anonymous poster hash: e1138...a44 Takk for tips! Hvis man kjøper et domene, betaler man en sum for det "navnet" og thats it, eller må man betale så-så-mye i året e.l? Anonymous poster hash: e2f79...9ad
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #6 Skrevet 23. mars 2014 Takk for tips! Hvis man kjøper et domene, betaler man en sum for det "navnet" og thats it, eller må man betale så-så-mye i året e.l? Anonymous poster hash: e2f79...9ad Hos feks. Domeneshop koster det kr 140,- for et .no domene pr år. I tillegg trenger du webhotell (server). Bruker du Wordpress trenger du da et webhotell med MySQL-database. Hos Domeneshop koster den billigste pakken med støtte for dette kr 30,- pr mnd. Anonymous poster hash: b57af...c18
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #7 Skrevet 24. mars 2014 Takk for tips! Hvis man kjøper et domene, betaler man en sum for det "navnet" og thats it, eller må man betale så-så-mye i året e.l? Anonymous poster hash: e2f79...9ad Blogger.com har et eget tilbudsarena på domener, det koster ca 60-70 kr året. Og da betaler du en gang for året så lenge du vil beholde domenet. De som du hoster domenet hos har samarbeidsavtaler med Blogger.com. Først oppretter du en blogspot.blogg, og deretter kan du velge om du vil ha domene eller ikke. Betales med visa. Anonymous poster hash: e1138...a44
Lea2 Skrevet 24. mars 2014 #8 Skrevet 24. mars 2014 Anbefaler one.com for domene/webhotell. Billigere, stabilt og god 24/7 support. De har en sånn one-click installasjon av wordpress også tror jeg. Om du ikke vil legge det inn manuellt.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #9 Skrevet 24. mars 2014 Anbefaler Wordpress. Der kan du kjøpe oppgraderinger, velge mellom mange design, kjøpe eget domene. Jeg synes blogspot virker mye mindre seriøst. Anonymous poster hash: 6785a...189 1
Lea2 Skrevet 24. mars 2014 #10 Skrevet 24. mars 2014 Nå er vel strengt tatt wordpress to helt forskjellige ting. Det er en online versjon som ikke krever domene og webhotell og en (gratis) fullversjon som du kan legge på eget webhotell. Men til syvende og sist er det vel innholdet som er viktig. Om du vil begynne smått, så kan du blogge gratis i wordpress online og så flytte innholdet over på eget domene/webhotell etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #11 Skrevet 24. mars 2014 Hadde ikke betalt for noe i starten. Sjansen for at dette feiler er stor. Anonymous poster hash: 93f57...3a1
Gjest Fjotten Skrevet 24. mars 2014 #12 Skrevet 24. mars 2014 Må nevnes at for å registrere et .no domene så må du registere det på et firma / enkeltpersonforetak (Et Org nummer, med andre ord). Personlig har jeg alltid brukt Justhost eller iPage til mine sider. Da får du som oftest .com eller .net (du kan velge), og det må nevnes at google norge prioriterer .no domener når man søker etter ting. Men nå vet jeg ikke hva dine SEO kunnskaper er. Fordelen med blogg.no er at de har en toppliste som 99% av Norges mindre-smarte befolkning leser. Dersom du lager en på eget domene kan det være vanskelig og ta en stund før du får flere treff. På Justhost og iPage betaler du kanskje rundt 30-40$ første gang for ett år, avhengig av hva du velger. Kan også betale per måned, ligger da på rundt en hundrelapp. Det er ikke alltid du må betale for domenet, men server plassen må du alltid betale for.
Gjest Tekola Skrevet 24. mars 2014 #13 Skrevet 24. mars 2014 Jeg har blogget på både blogg.no, Blogspot og Wordpress, og er helt klart mest fornøyd med Wordpress. Har ikke eget domene, da jeg blogger mest for min egen del. Det er en fint sted å starte, og så kan man jo heller evt. ta det videre etter hvert. Men det går jo litt på type blogg også. Er det en typisk "rosablogg" passer blogg.no bedre. Men om du skal legge ut litt bilder du har tatt og slikt så synes jeg Wordpress er bra
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #14 Skrevet 24. mars 2014 Takk for tips. Må si at jeg skjønner lite av alle disse tekniske ordene... Det er skriving og fotografering som er min sterke side, ikke data-greier! Anonymous poster hash: e2f79...9ad
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #15 Skrevet 24. mars 2014 Blogspot har fått et ufortjent dårlig rykte, det er gratis og det er enkelt å bruke. Det finnes mange tema å velge mellom, og du kan forandre på oppsett og stil veldig lett. Noen er også bekymret for om de får plass til å lagre bildene til bloggen. Jeg hadde blogspot og valgte å lage domene gjennom Blogger, og har en enorm lagringskapasitet, jeg har ikke brukt mer enn 5% av lagringsmulighetene. Og jeg har mange bilder. Det er også en fordel å ha en gmailadresse med bloggnavnet. Sjekk mulige bloggnavn for å finne ut om domenet er tatt. Det er en fordel å lære seg opp på det tekniske, men det er mange Blogspot/Blogger bloggere som tilbyr hjelp for den som trenger det. Anonymous poster hash: e1138...a44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå