AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #1 Skrevet 23. mars 2014 Hei, På grunn av konflikter i hjemmet ønsker jeg å flytte ut. Er det noen som vet hvilke stipender man eventuelt har rett på når man er under videregående opplæring og "må" flytte hjemmefra? Jeg er 18 år, og repeterer for øyeblikket VG2. Takk. Anonymous poster hash: 2d1e7...020
Mrs Smith Skrevet 23. mars 2014 #2 Skrevet 23. mars 2014 (endret) . Endret 29. juni 2014 av Gullrose 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #3 Skrevet 23. mars 2014 Man får ikke borteboerstipend uten videre. Lånekassen mener at man må/kan bo hjemme når man går på videregående hvis ikke skolen ligger til slik at man må bo på hybel. Ring Lånekassen og hør med de. Anonymous poster hash: 45dfe...845
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #4 Skrevet 23. mars 2014 Hei, TS her. Jeg har så klart MULIGHET til å bo hjemme, men det er ikke lenger ønskelig. Så lenge jeg kan huske har det vært ekstremt mye konflikter mellom mine foreldre, som "nekter" å gå fra hverandre, som har tæret på meg. Jeg tenkte lenge at jeg skulle vente til jeg fylte 18, for så å ha latt det gå en mnd av gangen. Nå er jeg ca 18,5 år, og grensen har nådd. Fysisk har jeg det veldig fint, men psykisk har det slitt meg helt ut, og ca. det siste året har det gått ekstremt mye ut over skolegangen til jeg ikke lenger ser det hensiktsmessig for meg selv å bo her. Jeg har ca 40 000 på sparekonto, og forsøker aktivt å få meg en ny jobb da den forrige var for langt unna skolen til at jeg kunne strekke til på begge plan. Jeg forstår at man kan få borteboerstipend hvis det er særlige grunner til at man må bo borte (som dette er), men instansene man må ha dokumentasjon fra er ikke akkurat de beste. Føler det lett kan bli oppfattet som "klag" hvis jeg bare dukker opp hos lege/helsesøster og sier at jeg må ut. Men må man så må man.. Sett litt rundt og funnet et par steder med relativt billig leie. Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: 2d1e7...020
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #5 Skrevet 24. mars 2014 Jeg hadde samme problemer som deg. Gikk til legen fikk legeerklæring, sendte den til lånekassen, og fikk deretter stipend. Anonymous poster hash: d9d35...46f 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #6 Skrevet 24. mars 2014 Hvis du kan dokumentere at det er vanskelig å bo hjemme får du fullt borteboerstipend. Flyttet ut da jeg var 16, sendte bare inn dokumentasjon på pappas utallige innleggelser. I din situasjon tror jeg du burde fått deg en legeerklæring på at du blir psykisk nedbrutt av å bo hjemme. Anonymous poster hash: cb901...730 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #7 Skrevet 24. mars 2014 Erklæring fra fastlege, helsesøster, psykolog e.l. om at det ikke er mulig åmbo hjemme så får du borteboerstipend. Foreldrene dine må betale bidrag til det så lenge du er under 20 og går på VGS. Nav kan hjelpe deg med å kreve bidraget. Husbanken kan eventuellt stikke med bostøtte. Anonymous poster hash: 62b40...93d 2
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2014 #8 Skrevet 24. mars 2014 Hvis det er sånn at du allerede går om et år bør du tenke deg om du bør flytte ut før du er ferdig med skoleåret som er nu i hvertfall. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #9 Skrevet 25. mars 2014 Du vet at søknadsfristen til Lånekassen har gått ut? Du får i tilfelle ikke noe før neste høst, dersom du søker, dersom årsaken til at du ikke kan bo hjemme godtas og dersom du fortsatt har ungdomsrett. Anonymous poster hash: 4c795...2d3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #10 Skrevet 25. mars 2014 Jeg har ungdomsrett, og kan gjerne "holde ut" til neste skoleår, jeg bare merker dette ikke går i lengden. Tusen takk for hjelp! Er det noen som vet hvor mye jeg eventuelt kan kreve av foreldrene mine, ergo hvor mye dette bidraget hadde ligget på? Jeg vet jo de hadde betalt uten problem, er bare redd de nekter for å få meg til å bli boende her. Nevnte for de her i går at hvis de ikke gikk fra hverandre flyttet jeg. Fikk en klem og et smil og "tullejenta mi". Blir visst ikke tatt seriøst. Anonymous poster hash: 2d1e7...020
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå