Gå til innhold

Slitsomme naboer - hvor går grensa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,

jeg og samboeren min sliter litt med at vi bor under noen utrolig bråkete naboer. Vi bor på studentbolig, men problemet er ikke fyll og ræl og festing. Problemet er heller at vi bor i familieleilighet beregnet på par med/uten barn, og de som bor over oss sliter oss helt ut. (Vi bor i blokk)

Hver natt, rundt halv ett-ett begynner de og skyve møbler rundt, litt som når man går fra et bord etter og ha spist. Har de barn, studerer og legger seg sååå sent, hva er greia? De prater kjempehøyt... Holder oss våkne en times tid. :tellesauer: Dette skjer rett over hodene våre på natta... En eller annen form for knirking senere (liksom ikke sengeknirking som når noen har seg, men mer urytmisk og slitsom)

Kanskje det er en babykrybbe..?

Nå høres det ut som de driver med bowling der oppe. Noe hardt ruller og dras over gulvet. Kanskje ti-tolv ganger nå... Noen ganger høres det ut som at det er over tjue personer der oppe, med skravling og hyling og jenta deres synger :sur: og møbler flyttes og ting dunkes i vegger og gulv og det er generelt jævlig irriterende og sitte i egen leilighet og prøve å studere. Hva faen det er søndag kveld, er det lov å få litt ro eller...

For noen uker siden satte de på TVen sin så høyt at vi hørte det ned hit, vi kunne sitte med vår TV på mute og likevel få med oss ganske mye. Ender i blant med at vi dunker i taket selv, og bråket stopper litt før de bare fortsetter.

Klart det, vi kan dra på lesesal og lese der, men trodde ikke dette var normal bråkemengde å finne seg i. Dette begynner å gå utover generelt humør og energi. Kjenner ingen i blokka her særlig godt, kanskje et høflig nikk om man ser hverandre i gangen men det stopper der. Om vi begynner på skolen sent en dag, så hører vi at foreldrene låser seg ut, følger barna ned trappene og ungene ræler rundt i gangen og dunker rundt på gelenderet (av metall, det HØRES.) og synger og har det såå artig og lalala... :bond: er dette normalt av en familie..? Aner ikke hvor mange unger det er. Tror det er to. Hvorfor sier de ikke fra til ungene sine at man ikke bør holde på sånn..?

Hva ville du gjort om du hadde naboer som våre? Sendt en lapp i postkassen? Ringt på og spurt om de kunne roe ned litt..? Kjenner dem som sagt ikke så godt og på postkassen har de navn jeg ikke klarer å uttale engang så er redd for at de kanskje ikke kan norsk... Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, bare noen ideer til hvordan man ordner sånt. Er så sliten i hodet. :frown:

Anonymous poster hash: a3936...cdc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyres ut som normale aktiviteter, berre at det er veeeldig lytt. Plager det dere slik så hadde eg vurdert å skifte bustad.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også det samme som Sola over. Vi bodde i en leilighet der det bråket SKIKKELIG bare de over oss vasket gulvet med langkost og klut! Det var forferdelig lytt, så vi byttet bolig.

Anonymous poster hash: ec526...e80
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det her jeg bor også.. ekstremt lytt!. Når jentungen over løper så høres det ut som at hun snart kommer ned gjennom taket, når vaskemaskinen sentrifuger så rister det i alt. ( den står nok ikke helt i vater:-))

Men det er dagligdagse levelyder- så jeg kan liksom ikke gjøre annet enn å alltid radio eller tv'n på.. da høre jeg ikke så mye støy fra de over.. til jeg finner ett annet sted:-)

Anonymous poster hash: f101b...dc5
Skrevet

Litt må man regne med når man bor i blokk, og det er lydt. Men et sted kan grensa gå. Kanskje andre naboer også plages av dem? Du kan jo spørre dem som bor vegg-i-vegg med dem. eller om noen andre opplever å høre så mye fra dem som bor i leiligheten over seg

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt det opp med studentsamskipnaden, det skal iallefall være stilt på nattestid!:)

Anonymous poster hash: 86ff2...de4

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ganske ekstremt ut. Selv om dere klager er det ikke sikkert de gjør noe med støynivået sitt.Kan virke som de er typen mennesker som bare gir blaffen. Vi hadde det også sånn i flere år. Ble helt utslitt av det. Vi så ingen annen utvei enn å flytte. Fikk et nytt liv!

Anonymous poster hash: dee53...40d
AnonymBruker
Skrevet

Ok dere har sikkert rett i at dette er sånne dagligdagse lyder...

Kan dessverre ikke flytte herfra da dette er det vi har råd til med deltidsjobb og full studietid på begge to. Byen vår er dyr å bo i!!

Tror det verste må være den synginga til datra i leiligheten over oss, det er virkelig horribelt å høre på. Pleier å dunke hardback-perm i taket når det forekommer. Jeg må jo være tidenes surpomp, haha, høres hvertfall sånn ut, men hun der er svært preventiv. Blir vel barnløs til slutt da:S :(

"Herregud stakkars jente, hun må da få lov til å synge" tenker dere sikkert, men det høres ca ut som en hakkende plate med celine dion-parodi, det er samme setningen tusen ganger, og skurrete...blir gal...

Får fyre opp litt Dire Straits på fullt volum da. Må gåan. Gjør det jeg

Anonymous poster hash: a3936...cdc
Skrevet

Det med å bråke og synge i oppgang og dunke på rekkverk, sier jeg i fra til mine om minst to ganger om dagen, opp og ned: " dere får ikke holde på sånn!" "Hysj! Dere VET jo at dere ikke får holde på sånn..." "Dere bråker! Alle naboer hører dere!" Til nå dunkes det like fullt, hver dag. Så det vil jeg kalle normalt. Synging på dagtid er heller ikke noe det går an å klage på syns jeg.

Skrevet

Har ikke blokken en administrasjon av noe slag ? En vel forening om ikke annet ?

Der kan dere klage så får de ta det videre som en generell sak.

Mange eldre blokker er bygd kjempedårlig ang. lydisolasjon. Man bør kunne leve normalt i det minste. Disse folkene skjønner nok ikke hvor irriterende de er.

Skrevet

Bor det andre i samme bygg? Isåfall kan dere jo høre med de om de synes det er lytt der. Og om de sier at det ikke er særlig lytt, så må det jo være naboene over dere som lager mye bråk.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner delvis til det problemet! Paret som bor over oss har ikke barn, men de bråker masse! Enten krangler de, går på hælen så det bråker masse når de går eller så drar de/sleper ting over gulvet. Har bodd en stund her, og aldri opplevd så bråkete naboer som dem! Skjønner frustrasjonen din godt. Man blir Itillegg veldig obs på lyder fra bråkende naboer, så nå er det nesten så jeg går og lytter etter mer bråk fra dem bare for å irritere meg mer. Føler meg litt som han Narvestad fra borettslaget :P

Kan dere søke om flytting internt gjennom studentskipnaden? Det kan man her jeg bor. Da kan man søke seg over til en annen studentby eller annen leilighet innenfor samme studentskipnad. Kanskje det hadde vært noe?

Anonymous poster hash: 16e71...f28

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det er ganske lytt og dere er rimelig oversensitive. Ja, det er vanlig å sitte og studere til langt på natt, spesielt når man har småbarn rett og slett fordi det nok er den eneste tiden med lesero. Litt støy på dagtid må dere også tåle. Får du ikke til å lese hjemme, får du gå på lesesalen (som gjerne er like irriterende med at småstøyen fra folk....). Og du irriterer deg over lyder i oppgangen når folk drar om morgenen? At det er en studentbolig er ikke det samme som at alle i bygget rangler om natten og sover til lunsj. Familier med barn har gjerne en mer normal døgnrytme..

Det er vanlige bolyder, dere må nesten lære dere å leve med det (foreslå øreplugger...) eller flytte.

Anonymous poster hash: 56ca2...c32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...