Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gurimalla jeg føler meg råtten som skriver dette hær, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Har vært gift med mannen min i 5 år, og har nå møtt på det eneste samtalemne jeg ikke tørr ta opp, nemlig vekten hannes.

Da vi møttes for 8 år siden var han overvektig, men ikke sånn at jeg egentlig tenkte så mye på dette. I løpet av de siste 3-4 årene har vekten økt mye.

Jeg er en aktiv person og har alltid vært normalvektig. Han har nok alltid vært litt stor fra barndom av. Når vi spiser prøver jeg å lage sunne retter, og ta på litt mindre posjoner. Det ender alltid opp med at jeg spiser lite og han forsyner seg til knappen på buksa nesten spretter. Jeg elsker mannen min, og finner han fortsatt veldig atraktiv. Problemet er at jeg bekymrer meg for helsa. Han er nok 30-40 kg overvektig nå, og han har en rekke diabetikere i familien.

Hvordan kan jeg ta opp mine bekymringer angående vektøkningen uten at han oppfatter at jeg ikke liker han som han er? Han er faktisk den eneste mannen jeg finner tiltrekkende, så hadde det ikke vært helseskadelig med overvekt hadde det absolutt ikke brydd meg.

Noen som har noen gode råd å gi? Vil alldeles ikke såre mannen min, han er nok ikke den med høyest selvfølelse fra før av.

Anonymous poster hash: 818af...1ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, få ham til legen for å sjekke for nettopp sånne ting? Vil tro legen sier at han bør gå ned litt, og da kan du heller melde deg på som medhjelper da :)

Skrevet

Si det som det er: At du elsker han og derfor ikke orker tanken på å miste han for tidlig pga. overvektsrelaterte sykdommer.

• Liker 5
Skrevet

Det må være lov å si at du er veldig glad i ham, men bekymret for helsa hans. Slik du sier det her. Han vet nok at han er overvektig, men det er ikke sikkert han har skjønt hvor mye du bekymrer deg. Om du ikke snakker om tiltrekning og utseende, men tar opp helsen, lytter han vel?

• Liker 1
Skrevet

Syns du skal vise ham dette innlegget som du skriver så bra jeg.

Ta en dyp snakk og hopp ut av vanene dere har ang. hvordan dere snakker sammen. Siden det ikke har virket til nå.

Dere virker som ett sunt par,- sett bort fra dette med den vekta. Det er sikkert ikke lett, men det må til. Radikale forandringer i tanke og vaner.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva med å lage mindre mat?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lage mindre mat?

Har prøvd det lenge. Ender opp med at han heller går og spiser brødskive ti minutter etter middagen. Da synes jeg det er bedre at han tar en ekstra laksebit

AnonymBruker
Skrevet

Det må være lov å si at du er veldig glad i ham, men bekymret for helsa hans. Slik du sier det her. Han vet nok at han er overvektig, men det er ikke sikkert han har skjønt hvor mye du bekymrer deg. Om du ikke snakker om tiltrekning og utseende, men tar opp helsen, lytter han vel?

Jo, han er jo klar over at han har et vektproblem, men synes fortsatt det er skummelt at jeg måtte si det til han. Det er et såppas sårt tema for han, og er redd det skal tolkes eller oppfattes feil.

Skrevet

Hva med å "tilfeldig" vise han et bilde av han hvor overvekten vises tydelig? (Kommenter noe annet på bildet, ikke han eller hans utseende). Et bilde sier mer enn tusen ord, og mange ser ikke selv overvekten sin før de ser den på bilder.

Synes ikke det er slemt, for du er jo bekymret for helsen hans. Så sånn sett kan man si at målet helliger middelet.

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm, få ham til legen for å sjekke for nettopp sånne ting? Vil tro legen sier at han bør gå ned litt, og da kan du heller melde deg på som medhjelper da :)

Har faktisk mast lenge på at han skal dra til legen fordi han syter over et kne. Kanskje jeg bør mase litt mer, for jeg tenker at legen kanskje kobler vekt og kneproblematikk sammen. Så slipper jeg å være den som tar opp temaet😁

Da tar jeg heller rollen som støttende kone når han kommer fra legetimen, klar for og gå inn i en sunnere livsstil sammen med han😀

• Liker 3
Skrevet

Kanskje du kan prøve å få han med på noe form for fysisk aktivitet, som f.eks. fjellturer eller lignende? :)

Skrevet (endret)

Det der er svært lite problematisk å ta opp om du faktisk mener det du skriver. Dvs. at du er bekymret for helsen hans, og at det ikke går på tiltrekkning... Si det du sa i OP du. Dette tar mannen din på strak arm :)

Edit. Ikke på rask rund isen/grøten som andre hentyder her. Det er veldig irriterende!

Endret av Beeblebrox
Skrevet

Du kan jo førsøke å si til at han du vil at DERE skal få en sunnere livsstil. Si at du har lyst at dere skal begynne å spise sunnere, kutte ned på snacks osv.

Du kan jo også si at du synes det hadde vært hyggelig hvis dere gikk noen turer sammen i helgene, eller om kveldene i ukedagene.

Det kan jo hjelpe på, og da klandrer du ikke bare han. Og du argumenterer med at dette skal dere gjøre sammen. Ikke sikkert han vil, og kan jo hende han skjønner hintingen, men da kan du jo si at du erl itt bekymret for helsen hans pga. det er flere diabetikere i familien?

AnonymBruker
Skrevet

Det der er svært lite problematisk å ta opp om du faktisk mener det du skriver. Dvs. at du er bekymret for helsen hans, og at det ikke går på tiltrekkning... Si det du sa i OP du. Dette tar mannen din på strak arm :)

Edit. Ikke på rask rund isen/grøten som andre hentyder her. Det er veldig irriterende!

Joda, tenker at jeg helst ikke skal gå rundt grøten om dette jeg og. Han må jo skjønne at det handler om helse. Jeg hadde virkelige ikke vært gift med en mann jeg ikke fant attraktiv. Det er bare så sårt for han, da det har vært mye mobbing i barndommen.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan prøve å få han med på noe form for fysisk aktivitet, som f.eks. fjellturer eller lignende? :)

Ja, det hadde jo vært trivelig også:) Vi er begge glad i fjellturer, men det blir som oftest kun på hytta et par ganger i året.. Får foreslå litt helgeturer til fjells:)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo førsøke å si til at han du vil at DERE skal få en sunnere livsstil. Si at du har lyst at dere skal begynne å spise sunnere, kutte ned på snacks osv.

Du kan jo også si at du synes det hadde vært hyggelig hvis dere gikk noen turer sammen i helgene, eller om kveldene i ukedagene.

Det kan jo hjelpe på, og da klandrer du ikke bare han. Og du argumenterer med at dette skal dere gjøre sammen. Ikke sikkert han vil, og kan jo hende han skjønner hintingen, men da kan du jo si at du erl itt bekymret for helsen hans pga. det er flere diabetikere i familien?

Det kak være en god måte:) Kunne blitt sunnere jeg også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...