Enyya Skrevet 23. mars 2014 #1 Skrevet 23. mars 2014 Jeg og min samboer har en sønn hver. Hans er 7 år og min er 6 år. Mens jeg er ganske streng når det gjelder barn og bruk av kniv etc så har min samboer kjøpt både en lommekniv med mange skarpe kniver på og en skarp kniv i slire til han. Sønnen har fått beskjed om å bruke de under tilsyn av voksen, men er en gutt som ofte ikke gjør som han får beskjed om. Han har bla tatt de frem på rommet når guttene har lekt alene. Jeg mener at så små barn overhodet ikke burde eie noe kniv og at de kun kan låne av voksne ved spikking etc og ikke ha det liggende på rommet. Er det jeg som er vanskelig her, eller er det noen som et enig med meg?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #2 Skrevet 23. mars 2014 Ser ingen problemer med at 6-7-åringer får eie og bruke kniv. Men de må lære å bruke den riktig, det er ikke noe leketøy. Og de bør ikke ha den uten tilsyn. Anonymous poster hash: b5c28...03e 14
Enyya Skrevet 23. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2014 Er vel mest det at han får ha den på rommet sitt jeg reagerer mest på. Selvom han har en regel som sier at han ikke får bruke den alene, så gjør han jo det allikevel. Og det er ikke noe leketøy! Skader kan skje. 2
Frisørdama Skrevet 23. mars 2014 #4 Skrevet 23. mars 2014 Jeg er helt enig med deg! Barn skjønner gjerne ikke når noe sånt er farlig før skaden er skjedd. At de skal få lov til å spikke mens det er voksne til stedet -helt klart! Å la små barn ha kniv på rommet -Hell NOOOO...!!!!! Plutselig skal de fekte, en blir sur og "nå stikker jeg deg" eller en sånn situasjon som kan gå fryktelig galt! 3
Enyya Skrevet 23. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 23. mars 2014 Jeg er helt enig med deg! Barn skjønner gjerne ikke når noe sånt er farlig før skaden er skjedd. At de skal få lov til å spikke mens det er voksne til stedet -helt klart! Å la små barn ha kniv på rommet -Hell NOOOO...!!!!! Plutselig skal de fekte, en blir sur og "nå stikker jeg deg" eller en sånn situasjon som kan gå fryktelig galt![/ quote] Akkurat dette jeg mener også. Og stesønnen min blir ofte veldig sint og har ikke kontroll på hva han gjør. Min sønn har sagt at han ved en anledning tok frem kniven og viftet med den når de var alene på rommet. Jeg føler meg ikke trygg hvis barna skal ha kniver på rommet sitt. Så tror jeg kommer til å være hard og si at den skal ligge et sted kun voksne kan få tak i den. Så får jeg heller få stempelet den slemme stemoren akkurat nå! 1
Rararara Skrevet 23. mars 2014 #6 Skrevet 23. mars 2014 Jenta mi har brukt spikkekniv fra før hun fylte fire. Kniven ligger utenfor rekkevidde ellers, og brukes under oppsyn. Hun har selvfølgelig hatt noen uhell, men hun håndterer den fint. Tenker barn godt kan få bruke kniv under ordnede forhold, men enig i at kniven ikke skal ligge på rommet til fri benyttelse eller uten tilsyn av voksne! 6
Gjest Funky Punk Skrevet 23. mars 2014 #7 Skrevet 23. mars 2014 Syns ikke noe om at barn har med seg kniv på rommet eller på egenhånd. Ting kan skje, med vilje og ikme med vilje. Når det er sagt så syns jeg det er viktig at barn får lov til å bruke kniv. Det er den eneste måten de kan lære seg å bruke slikt med respekt, men da under oppsyn. Selv er jeg oppvokst med å få lov til å skjære brødskiver selv, spikke pinner osv. Ja, fikk til og med lov til å skyte med våpen. Men pappa eller onkel var alltid med, lærte meg å respektere våpen, passet på meg osv
minister-mio Skrevet 23. mars 2014 #8 Skrevet 23. mars 2014 Barn bør få bruke kniv og kniven bør være skarp. Så jeg reagerer ikke på at ungen eier kniv, men det er tydeligvis ikke lurt at han får ha den på rommet alene. Kniv bør brukes sammen med en voksen når man er seks-sju.
ViljaH Skrevet 23. mars 2014 #9 Skrevet 23. mars 2014 Min sønn på 4 har skarp kniv i slire. Han får kun bruke den til å spikke under oppsyn. Den lagres utenfor rekkevidde. Foreløpig lærer han å spikke, hvordan holde kniven så han ikke skader seg, hvordan bære den, legge den bort og ikke slenge den fra seg. Jeg er svært skeptisk til å lagre noe sånt på rommet. Og hvis betingelsene brytes, må skarp konsekvens inn. De klarer å gjøre mye skade på seg selv og andre i den alderen allerede. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #10 Skrevet 23. mars 2014 HAHA! Ingen tvil om at vi lever i 2014 og ikke 1980. For et jævla trist samfunn vi er i ferd med å få. Selvsagt skal en 6, og 7-åring ha kniv. Tror dere at han kan finne på å drepe noen med den eller?? Tro meg, da er det ikke kniven som er problemet, men helt andre ting...... Anonymous poster hash: 79e3a...f12
Athene Skrevet 23. mars 2014 #11 Skrevet 23. mars 2014 Eie kniv og bruke kniv - ok. La dem ha den på eget rom - ikke ok. Jeg hadde kniv i den alderen, men den lå sammen med annet verktøy og ikke på et soverom. Og jeg var et veldig fornuftig barn som aldri gjorde noe galt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #12 Skrevet 23. mars 2014 Jeg brukte vel kniv fra jeg var 3-4 år, men da var det IKKE snakk om å ha den liggende på rom eller i min rekkevidde når det ikke var voksne til stede. Husker ikke når jeg fikk gå ut i skogen med kniv alene, men garantert ikke før jeg var 10 år. Og jeg var barn på 80 tallet gitt. Anonymous poster hash: 23d79...9ed
Avalon Skrevet 23. mars 2014 #13 Skrevet 23. mars 2014 (endret) Er ikke med på det at de skal få oppbevare dem der de vil, da kan de jo lett finne dem frem og leke, vise osv. Og da kan det lett skje uhell. Det kan være deres kniv, men at foreldre oppbevarer dem sikkert. Slik gjorde mine foreldre det. De lot oss ikke ta vare på knivene, de tok dem frem når det var aktuelt, og ellers så vi dem ikke. Jeg fikk fint sitte med en kniv og maltrakere død fisk da jeg var liten (4år). Fikk også prøve å spikke. Hammer og spiker fikk jeg også prøve meg på, men alltid under oppsyn. Dette var på tidlig 90-tallet. Endret 23. mars 2014 av Avalon
Maximillian Cohen Skrevet 23. mars 2014 #14 Skrevet 23. mars 2014 (endret) Jeg fikk styre rundt med kniv temmelig fritt fra tidlig barnehagealder...så lenge den hadde fast blad og "søringsperre". Jeg kan huske fra jeg var liten at vi gjorde både det ene og det andre vi absolutt ikke burde ha gjort, men jeg kan ikke huske at kniven var innblandet i en eneste av disse hendelsene. Når det er sagt så er jeg enig med de andre her. La ungene eie og bruke kniv, men la det skje med voksne til stedet og ikke aleine på et soverom. Endret 23. mars 2014 av Maximillian Cohen
JHG Skrevet 23. mars 2014 #15 Skrevet 23. mars 2014 Så lenge de ikke gjør noe galt ser jeg for meg at det er helt greit!
Silfen Skrevet 23. mars 2014 #16 Skrevet 23. mars 2014 Mini fikk kniv fra hun var omtrent 4, en såkalt speiderkniv. Skarp og fin og bra til spikking, som var det eneste den ble brukt til. De brukte kniv masse i barnehagen også og de var heldigvis også bevisst på at knivene skal være skarpe.
Enyya Skrevet 24. mars 2014 Forfatter #17 Skrevet 24. mars 2014 Jeg ser flere her svarer at det er helt greit at små.barn bruker kniv. Men er ikke det jeg reagerer på, men at stesønnen min får ha kniv på rommet sitt. Denne tar han frem når ikke voksne er tilstede. De trenger vel ikke kniven annet enn når de skal spikke etc under tilsyn av voksne? Jeg synes ikke det er greit at to barn på 6 og 7 år holder på med kniv alene. Det er derfor jeg ønsker at kniven er på et sted hvor kun voksne kan få tak i den. Jeg er ikke uenig i at barn kan bruke kniv under tilsyn. Så er det noen som mener jeg er vanskelig når jeg sier at barn ikke burde ha kniv på soverommet sitt? I tillegg en litt ustabil 7 åring med et voldsomt sinne og som sjelden gjør som han får beskjed om ....
Silfen Skrevet 24. mars 2014 #18 Skrevet 24. mars 2014 Du skriver at så små barn overhodet ikke burde eie noen kniv. Jeg er altså uenig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #19 Skrevet 24. mars 2014 Helt enig i at kniven ikke bør få være på rommet. Å da spesiellt ikke med en gutt som har ett veldig temerament. Å som ikke hører... Forstår deg godt... Hadde selv kniver fra jeg var 5-6 år gammel, men fikk ikke ha den på romme mitt. De lå på snekker boden, og jeg fikk tak i de vist jeg ville. Men jeg tok de aldri uten å spørre, for jeg viste hvor streng pappa var på bruken av kniv. Å at det ville få kraftige konsekvenser vist jeg brøt reglene. Å få bruke kniv var ett gode, og jeg ville absolutt ikke miste det...Anonymous poster hash: fb36a...53c 1
Gjest Tekola Skrevet 24. mars 2014 #20 Skrevet 24. mars 2014 Jeg fikk en typisk spikkekniv da jeg var 5-6, og det støtter jeg. Men jeg fikk den når jeg spurte etter den og brukte den kun under oppsyn. Så kvin på rommet er no-go for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå