Gå til innhold

Jeg ta alt husarbeidet og han ta seg av regninger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har bedre økonomi enn meg, og jeg er mer organisert enn han. Husarbeid blir drøyd i lange tider pga han glemmer det og ikke ser hva som må bli gjort. Jeg har nesten halvparten av hans inntekt og sliter med å spleise på alle utgifter.

Hadde det vært en idé å ta alt husarbeidet (ikke som en hushjelp. Han skal jo rydde etter seg, og han ta seg av strøm, internett og litt småpell. Det vil si ca 2000kr i mnd.

Anonymous poster hash: 96153...c0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ting du må snakke med HAN om. Kjenner jeg er glad for at vi ikke trenger å snakke om dette en gang her hjemme .Her går det av seg selv, med penger og husarbeid. Og jeg er tjener mindre enn min samboer.

Anonymous poster hash: 3eea0...6f4
  • Liker 5
Skrevet

Om dere skal leie en vaskehjelp, så vil de komme på rundt 3K i mnd. (forutsatt at dere betaler hvitt og at dere ikke har superstort hus).

Men når det er sagt, så syntes jeg det er et spennende spørsmål. Jeg og min partner har lekt litt med tanken selv. Akkurat nå har ikke jeg noe problem med å følge opp økonomisk, men om noen år skal jeg studere og det vil jo selvfølgelig ha betydning min økonomi.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine har en lignende avtale.

Han tjener over dobbelt så mye som henne og er rotete av seg. Hun er veldig ryddig.

Hun tar seg av gulvvask, klesvask og oppvask.

Han kjøper inn og lager middag og betaler regningene.

Funker for dem, men hadde ikke funket for alle. Selv ville jeg f.eks også hatt et ord med i økonomien, og ville hatt mer likestilling angående husvask osv.

Så som andre over her skriver; Dette må dere to finne ut av.

Anonymous poster hash: 1a109...8ca
  • Liker 1
Skrevet

Høres snodig ut å gjøre en slik deling synes jeg. Vil tro at dette kommer naturlig inn i de fleste forhold uten å gjøre noe form for avtale!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som svarte med svar og ikke tilsnakk :)

Ja, så klart skal vi prate om det. Det blir somregel enklere å lufte tankene for å se hva som er viktig og relevant å ta med. Luke ut mindre viktige detaljer som kan føre til krangler osv.

Så jeg nå får jeg se hva han tenker om det :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Høres snodig ut å gjøre en slik deling synes jeg. Vil tro at dette kommer naturlig inn i de fleste forhold uten å gjøre noe form for avtale!

Tvert imot ;) Dette er et betent tema i de aller fleste forhold. Da er det mest fornuftige å være forut og lage avtaler. Man er ikke bare elskere, man er også samarbeidspartnere :)

Ts

• Liker 6
Skrevet

Det er vel bare a snakke med mannen om det. Hvis han er enig og at ordningen funker for dere, saa hvorfor ikke:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den ekstrainnsatsen du skal gjøre er kanskje noe du allerede gjør, og da kan du jo si til ham at i og med at du gjør dette, bør han i rettferdighetens navn yte noe tilbake i form av å spare deg for enkelte utgifter. På den måten legger du deg ikke flat for å spare disse pengene, men krever din rett, eller hva jeg skal si.

Hvis du skal inngå en konkret avtale om merarbeid for "lønn" (sparing) er det kanskje lurt å blir helt enig om hvilke utgifter han skal dekke og eksakt hvilket arbeid du da skal utføre for å dekke inn din halvpart av det mannen betaler totalt.

Anonymous poster hash: af759...ab4
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den ekstrainnsatsen du skal gjøre er kanskje noe du allerede gjør, og da kan du jo si til ham at i og med at du gjør dette, bør han i rettferdighetens navn yte noe tilbake i form av å spare deg for enkelte utgifter. På den måten legger du deg ikke flat for å spare disse pengene, men krever din rett, eller hva jeg skal si.

Hvis du skal inngå en konkret avtale om merarbeid for "lønn" (sparing) er det kanskje lurt å blir helt enig om hvilke utgifter han skal dekke og eksakt hvilket arbeid du da skal utføre for å dekke inn din halvpart av det mannen betaler totalt.

Det er jo klart :) Må konkrektisere forholdene. Skal virkelig ikke være en hushjelp som går å ryddet sokkene og tallerker etter han hehe.

Ts

Gjest Coolaid
Skrevet

Han har bedre økonomi enn meg, og jeg er mer organisert enn han. Husarbeid blir drøyd i lange tider pga han glemmer det og ikke ser hva som må bli gjort. Jeg har nesten halvparten av hans inntekt og sliter med å spleise på alle utgifter.

Hadde det vært en idé å ta alt husarbeidet (ikke som en hushjelp. Han skal jo rydde etter seg, og han ta seg av strøm, internett og litt småpell. Det vil si ca 2000kr i mnd.

Da blir du en dårlig betalt hushjelp, og han kommer til å behandle deg som en. Det er mange andre måter å jevne ut ulik økonomi og husarbeid. Syns dette høres ut som en dårlig deal for forholdet.

AnonymBruker
Skrevet

Da blir du en dårlig betalt hushjelp, og han kommer til å behandle deg som en. Det er mange andre måter å jevne ut ulik økonomi og husarbeid. Syns dette høres ut som en dårlig deal for forholdet.

Har du noen forslag? :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 23 Mar 2014 - 13:20, said:

Det er helt uakseptabelt å gå inn på en slik avtale. Husarbeid SKAL deles likt mellom samboerne, ingen må akseptere at mannen bidrar mindre enn 50%. Den av partnerne som stiller det høyeste kravet til orden og renslighet må ha definisjonsrett mhp hva som må gjøres.

Når det gjelder utgifter, bør de fordeles i henhold til de respektiver inntekter. Tjener mannen dobbelt så mye som kvinnen, skal han også betale dobbelt så mye av fellesutgiftene. Anonymous poster hash: 10c6e...a69

Skrevet

Det er helt uakseptabelt å gå inn på en slik avtale. Husarbeid SKAL deles likt mellom samboerne, ingen må akseptere at mannen bidrar mindre enn 50%. Den av partnerne som stiller det høyeste kravet til orden og renslighet må ha definisjonsrett mhp hva som må gjøres.

Når det gjelder utgifter, bør de fordeles i henhold til de respektiver inntekter. Tjener mannen dobbelt så mye som kvinnen, skal han også betale dobbelt så mye av fellesutgiftene. Anonymous poster hash: 10c6e...a69

Jeg er glad jeg ikke bor sammen med deg. Dette var da veldig sort hvitt og unyansert? Jøssemeg!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

grethe91, on 23 Mar 2014 - 14:59, said:

Jeg er glad jeg ikke bor sammen med deg. Dette var da veldig sort hvitt og unyansert? Jøssemeg!

Og du gir tydeligvis blaffen i likestilling og kvinnekamp. Anonymous poster hash: 10c6e...a69

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere bodd sammen? Her deler vi ca 50/50 og så bidrar vi med penger etter evne. Jeg vil anta at det er det som er mest vanlig i forhold der inntekten er veldig skjev. Jeg er student og har mye mindre enn han inn, men når jeg er ferdig vil jeg ha mye mer enn han etterhvert. Vi har vært sammen ganske lenge så det faller naturlig for oss å gjøre det slik.

Anonymous poster hash: 31a6b...210
AnonymBruker
Skrevet

Min mor og hennes kjæreste har en lignende ordning, fordi min mor bare har halvparten av sin kjæreste's inntekt. Men de er mer sånn at den ene betaler regningene, mens den andre betaler for mat o.l. Personlig ville jeg nok ikke "bytta" regninger mot husarbeid.. Økonomi og forhold er ikke jammen ikke enkelt.

Anonymous poster hash: c4295...f1a
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler på husarbeidet etter tid, evne og lyst. Alt i alt kommer vi nok ca likt ut i arbeidsmengde, uten at noen av oss driver med fintelling. Vi tar det når vi ser det trengs, evt bestemmer oss for å ta en storsjau sammen når det trengs.

Hvorfor ikke ha felles økonomi og evt kjøpe dere vaskehjelp? Mye enklere med fellesøkonomi. Da slipper dere fintelling der også.

Anonymous poster hash: c4139...84a

AnonymBruker
Skrevet

Tja, vi har noe lignende. Det ble liksom bare slik at gubben er dårligere på å rydde enn jeg er. Hvis jeg ber ham om én konkret ting så klarer han jo å gjøre det helt fint, men han bare kommer ikke på å rydde av seg selv, iallefall ikke mer enn å vaske litt på kjøkkenet en gang i uka. Så siden jeg stadig vekk ble gående og rydde mer enn ham, så satte vi oss ned og snakket om det, og jeg ga beskjed om at han ikke kan forvente at vi skal fordele alle fellesutgifter likt, samtidig som jeg bruker langt mer tid enn ham på å rydde, vaske klærne hans og holde boligen i relativt presentabel stand. Vi kom frem til at han betaler strøm og internett alene, og så kan jeg heller bruke mer tid på husarbeid og slippe å gå rundt og mase på ham.

Nå er det jo andre ting som spiller inn også - hos oss er det han som gjør mye av reparasjoner på vår felles bil, og når det er ekstraarbeid der, så gjør jeg enda større andel av husarbeidet som takk.

Anonymous poster hash: 75668...bd5
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja? Forestill deg at du bodde sammen med en mann eller kvinne med ekstremt store krav til orden og renslighet - tenker du at h*n kunne klaske i bordet og forlange at du gjorde 50% av alt h*n mente måtte gjøres, uten at du hadde noe du skulle sagt?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...