Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kompis hadde en arbeidskontrakt som sa at han skullel få jobbe MINIMUM 20 timer i uken med 180 kr i timen i lønn.

Nå har det seg slik at han kun har fått arbeide kanskje 20 timer tilsammen i jobben på de 1,5 mnd han har jobbet der.

Hva er hans rettigheter da?

Det er arbeidsgiver som ikke har kunnet oppfylle det de lovet. Min kompis ønsker å jobbe så mye som mulig da han flyttet til denne byen fordi han fikk denne jobben. Nå sitter han i en situasjon hvor han ikke har penger til noe.

Kan han kreve å få betalt for minimum 20 timer pr uke??

Om han har krav på det så vil han skrive brev til arb.giver å be om å få utbetalt pengene. Har noen her paragrafer som han kan vise til?

Han sluttet i denne jobben sist uke pga situasjonen. Han ba da om å få de få kronene han har opptjent i feriepenger da han trenger det han kan få. De nektet da å betale ut feriepengene også. Har jeg rett når jeg mener at ved jobbslutt så har han krav på å få feriepengene?

Setter pris på svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at der jeg jobber så får i alle fall alle de timene de har på kontrakten. Enten må vi da finne annet arbeid til dem, eller bare utbetale timene. Vi følger riksavtalen, vet ikke om det har noe å si, men poenget med å sette antall timer på en kontrakt må vel være at man får minimum det antall timer ja! Ville så klart klaget. Han er ikke organisert så han kan tillitsvalgte om hjelp?

Anonymous poster hash: c651d...945
Skrevet

nei, han er ikke organisert så vi forsøker å finne ut av hva han har rett på og ikke.

For meg høres det logisk ut at om arbeidsgiver har skrevet kontrakt på at han skal få jobbe minimum 20 timer så skal han også få betalt for det uavhengig av hvor mye han faktisk får jobbe..

Men vi må vite dette helt sikkert og også ha paragrafer å vise til.

Jeg sitter å leter i lovdata men finner ikke info om akkurat dette

Skrevet

takker! Da har vi svaret på det hvertfall :laugh:

Har noen lovdata å vise til om akkurat dette?

AnonymBruker
Skrevet

En avtale er en avtale. Er avtalen at han skal få jobbe minimum 20 timer i uka, ja så har han krav på betaling for minimum 20 timer i uka.

Angående feriepenger, så har man krav på å få feriepengene sammen med siste ordinære lønn når man slutter i en jobb. Se ferieloven § 11 (3).

Anonymous poster hash: 1518c...f7b
Skrevet

takker! Da har vi svaret på det hvertfall :laugh:

Har noen lovdata å vise til om akkurat dette?

Lovdata? Poenget er at en avtale er en avtale, bindende for begge parter. Arbeidsgiver er bundet til å utbetale lønn for avtalt antall timer med mindre de blir enige om noe annet.
Skrevet

Lovdata? Poenget er at en avtale er en avtale, bindende for begge parter. Arbeidsgiver er bundet til å utbetale lønn for avtalt antall timer med mindre de blir enige om noe annet.

De skal skrive ett brev å be om å få pengene utbetalt. Skulle gjerne hatt paragrafer å vise til i brevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...