Guybrush Skrevet 25. mars 2014 #61 Skrevet 25. mars 2014 Er det det? Eugenetikk er etisk tvilsomt så det holder, men det er ikke noe i veien med den grunnleggende forutsetningen. Svært mange egenskaper er arvbare, og det gjelder både de negative og de positive. Så avl på mennesker vil fungere akkurat like bra som avl på dyr, hva enten det er fysiske atributter eller kognitive og psykologiske egenskaper man er interessert i. Og i en viss forstand så er det jo et seleksjonspress for begge deler i og med at folk velger seg partnere som befinner seg på omtrent samme sted i fht utseende, intelligens og sosioøkonomisk status. Vi snakket vel om Eugenetikk og ikke biologi som sådann. Det er forskjell på generell forskning på arvelige egenskaper og sammenhenger kontra det å ha en politisk styrt "forskning" hvor målet er å forbedre og luke ut uønskede genetiske trekk. Det kan sies å være mer en filosofisk retning enn forskning med tanke på grunnlag og mål. 1
Jolene Skrevet 25. mars 2014 #62 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Jo. Hva var forresten poenget ditt med å påpekte dette? Jeg skulle ihvertfall fram til noe,mens du antageligvis bare slang dette inn for å sparke en annen bruker uten å ha reelle argumenter å legge fram? Virket ikke sånn utifra det du skrev: "Dere vet sikkert også at det hakekorset Hitler benyttet seg av er et framgangs- og fruktbarhetssymbol hentet fra hinduismens hellige skrifter. Yes? Ikke det? Usj, da." Poenget med utsagnet var for å nyansere det du skrev. At du tolker det som personangrep får du ta på egen kappe. Endret 25. mars 2014 av Gitte. 1
Tøytigern Skrevet 25. mars 2014 #63 Skrevet 25. mars 2014 Virket ikke sånn utifra det du skrev: "Dere vet sikkert også at det hakekorset Hitler benyttet seg av er et framgangs- og fruktbarhetssymbol hentet fra hinduismens hellige skrifter. Yes? Ikke det? Usj, da." Og det betyr at? Jo det betyr at det Hitler holdt på med var reinspikka sammenrasket vrøvel, for å bygge opp under sin egen raseteori. Noe jeg forsøkte å sette fokus på. At du ikke forstår ironi,men tar det som en personlig fornærmelse, og forsøker å sparke en debattant er vel ikke akkurat god debattskikk. Kan ikke se behovet for å spore av annet enn at man ikke liker det som komnmer fram, men mangler argumenter.. Om du ville fram til at Hitler benyttet en gammel nordisk rune som symbolikk, godt blandet med andre assosiasjoner hakekorset skulle gi folk,kunne du gjerne ha sagt dette. Hvis det da var dette du mente å få fram?
Tøytigern Skrevet 25. mars 2014 #64 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Poenget med utsagnet var for å nyansere det du skrev. At du tolker det som personangrep får du ta på egen kappe. På hvilken måte har det nyansert noe? Åja, ved å undergrave meg, uten å behøve å presentere noe fornuftig selv,.ja... Ok. Endret 25. mars 2014 av Tøytigern
Jolene Skrevet 25. mars 2014 #65 Skrevet 25. mars 2014 Og det betyr at? Jo det betyr at det Hitler holdt på med var reinspikka sammenrasket vrøvel, for å bygge opp under sin egen raseteori. Noe jeg forsøkte å sette fokus på. At du ikke forstår ironi,men tar det som en personlig fornærmelse, og forsøker å sparke en debattant er vel ikke akkurat god debattskikk. Kan ikke se behovet for å spore av annet enn at man ikke liker det som komnmer fram, men mangler argumenter.. Om du ville fram til at Hitler benyttet en gammel nordisk rune som symbolikk, godt blandet med andre assosiasjoner hakekorset skulle gi folk,kunne du gjerne ha sagt dette. Hvis det da var dette du mente å få fram? Noen som er litt sinna i dag eller? Samt det at du ilegger meg en mening som jeg ikke har ytret må jeg si er ganske så spesielt. Jeg prøvde å henvise til et litt mer nyansert bilde, intet annet og det er faktisk ikke avsporing, men å tilføre en diskusjon et element. En del av nasjonalsosialismen var nettopp det, å trekke frem elementer fra de nordiske landene. Målet var derfor å samle de nordiske landene under ett rike. Da ble symboler som har hatt stor betydning trukket frem, blant annet de karakteristiske s'ene, som forøvrig betyr sol. HER kan man lese litt mer om runer. Dersom man ønsker å forstå kompleksiteten rundt Hitler, den ariske rase og hans parti, kan DENNE siden anbefales. 1
Gjest Listerine Skrevet 25. mars 2014 #66 Skrevet 25. mars 2014 Gitte kan du vennligst gi deg med kveruleringen din? Det er ikke relevant for tråden om hvorvidt hakekorset kom fra runer eller hinduismen. 2
Tøytigern Skrevet 25. mars 2014 #67 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Vi snakket vel om Eugenetikk og ikke biologi som sådann. Det er forskjell på generell forskning på arvelige egenskaper og sammenhenger kontra det å ha en politisk styrt "forskning" hvor målet er å forbedre og luke ut uønskede genetiske trekk. Det kan sies å være mer en filosofisk retning enn forskning med tanke på grunnlag og mål. +1 Hvis man faktisk hadde ønsket å bedrive eugenetikk, hadde man neppe benyttet tiden til å forsøke å sy sammen jødiske tvillinger for å produsere siamesiske tvillingpar.. Det er en lite matnyttig måte å komme fram til de sterkeste individene, dersom man ønsket å forske fram kunnskap til å kunne utrydde medfødte misdannelser.. Like lite har det verdi å sprøyte giftige løsninger med fargepigmenter inn i friske øyne. Dersom man ønsket å forske på arvelige gener for øyenfarge hadde man tatt for seg arvestoffene. Ikke forsøkt å farge friske øyne. Det man holdt på med var tortur. Intet annet. Hvis man ville forske fram spesielt sterke individer, ville man vel også forsket på nettopp "ariere" og sett på deres arvestoffer og hvilke avkom de fikk når de paret seg med hverandre. Ikke bedrevet eksperimenter med jøder, slavere, sigøynere, utviklingshemmede og homofile... Hvis de ville finne ut hvilke gener som ga best overlevelse i kaldt vann, ville de vel puttet soldater fra egne rekker i vannet og benyttet jøder og homofile som "kontrollgruppe" ? Dette forekom ikke. Så forskning på eugenetikk tror jeg ikke det finnes holdepunkter for at man holdt på med i utstrakt grad, under Hitlers nazi-regime. Sadisme,derimot... Man ansatte nok med hensikt en god del folk som ikke var helt i vater. Om de hadde ment alvor med å få fram "gode individer" ville det vel vært fangevoktere som var mentalt syke eller fikk psykisk sammenbrudd av "jobben sin" man slengte i gasskamrene, og ikke jødene som ble pisket rundt. Edit. Det falt ut et pluss. Endret 25. mars 2014 av Tøytigern
Jolene Skrevet 25. mars 2014 #68 Skrevet 25. mars 2014 Gitte kan du vennligst gi deg med kveruleringen din? Det er ikke relevant for tråden om hvorvidt hakekorset kom fra runer eller hinduismen. Det er derfor jeg ga meg med det. Dersom du ønsker en forståelse for hva den ariske rasen ble proklamert som, kan DENNE linken være nyttig. Den viser blant annet til at det var 3 ulike kategorier av raser: 1. Den ariske rasen 2. Asiatere og Afrikanere 3. Semittisk Hovedprinsippet var egentlig at raser ikke skulle blandet, inspirert av blant annet Darwin. Som vi alle vet eskalerte derimot dette med tiden.
Tøytigern Skrevet 25. mars 2014 #69 Skrevet 25. mars 2014 Noen som er litt sinna i dag eller? Samt det at du ilegger meg en mening som jeg ikke har ytret må jeg si er ganske så spesielt. Jeg prøvde å henvise til et litt mer nyansert bilde, intet annet og det er faktisk ikke avsporing, men å tilføre en diskusjon et element. En del av nasjonalsosialismen var nettopp det, å trekke frem elementer fra de nordiske landene. Målet var derfor å samle de nordiske landene under ett rike. Da ble symboler som har hatt stor betydning trukket frem, blant annet de karakteristiske s'ene, som forøvrig betyr sol. HER kan man lese litt mer om runer. Dersom man ønsker å forstå kompleksiteten rundt Hitler, den ariske rase og hans parti, kan DENNE siden anbefales. Dette forbigår jeg i stillhet.
Tøytigern Skrevet 25. mars 2014 #70 Skrevet 25. mars 2014 Det er derfor jeg ga meg med det. Dersom du ønsker en forståelse for hva den ariske rasen ble proklamert som, kan DENNE linken være nyttig. Den viser blant annet til at det var 3 ulike kategorier av raser: 1. Den ariske rasen 2. Asiatere og Afrikanere 3. Semittisk Hovedprinsippet var egentlig at raser ikke skulle blandet, inspirert av blant annet Darwin. Som vi alle vet eskalerte derimot dette med tiden. Mens debattantene i tråden har avvist dette på bakgrunn av annen kunnskap.
Jolene Skrevet 25. mars 2014 #71 Skrevet 25. mars 2014 Det er beklageligvis sant nok. Eugenetikk var en anerkjent disiplin, og dannet grunnlag for en god del tvilsomme politiske vedtak og tiltak. Fra vårt eget land kan nevnes tatermisjonen, som brukte både omsorgsovertakelse og sterilisering i sin bestrebelse på å forbedre/utrydde taterne. For å ikke snakke om hvordan samene her i landet ble behandlet! Ellers er jeg helt enig med det du skriver.
Gjest Listerine Skrevet 25. mars 2014 #72 Skrevet 25. mars 2014 Det er derfor jeg ga meg med det. Dersom du ønsker en forståelse for hva den ariske rasen ble proklamert som, kan DENNE linken være nyttig. Den viser blant annet til at det var 3 ulike kategorier av raser: 1. Den ariske rasen 2. Asiatere og Afrikanere 3. Semittisk Hovedprinsippet var egentlig at raser ikke skulle blandet, inspirert av blant annet Darwin. Som vi alle vet eskalerte derimot dette med tiden. Jeg har ingen interesse i å lese den linken din. Jeg kan nok til å vite at det meste er uansett bullshit, og jeg har bedre ting å foreta meg enn å lese om noens syke menneskesyn. Ikke alle er like oppheng it rasebegrepet som du er
Jolene Skrevet 25. mars 2014 #73 Skrevet 25. mars 2014 Jeg har ingen interesse i å lese den linken din. Jeg kan nok til å vite at det meste er uansett bullshit, og jeg har bedre ting å foreta meg enn å lese om noens syke menneskesyn. Ikke alle er like oppheng it rasebegrepet som du er Javel
Mann 42 Skrevet 25. mars 2014 #74 Skrevet 25. mars 2014 Vi snakket vel om Eugenetikk og ikke biologi som sådann. Det er forskjell på generell forskning på arvelige egenskaper og sammenhenger kontra det å ha en politisk styrt "forskning" hvor målet er å forbedre og luke ut uønskede genetiske trekk. Det kan sies å være mer en filosofisk retning enn forskning med tanke på grunnlag og mål. Jeg kan ikke helt se de store forskjellene. Eugenetikk er et avlsprosjekt. Nå har jo mange av aktørene, i den tiden da man faktisk forsøkte å realisere det, i beste fall operert på temmelig sviktende premisser, og i verste fall vært ravende gale. Men hvis man ser bort fra alle de etiske problemene med et slikt prosjekt, så er det overhodet ikke noe i veien for at man kunne favorisere noen egenskaper og fjerne andre gjennom å regulere f.eks adgangen til giftemål. Mange kulturer har praktisert varianter av dette. I Japan har det f.eks vært vanlig at en vordende ektefelle blir vurdert av svigerfamilien mhb på hans eller hennes avstamning og ikke minst slektens helse. Med særlig oppmerksomhet på arvelige sykdommer. Overlevende etter Hiroshima og Nagasaki fikk problemer med å finne ektefeller etter krigen pga dette. Det ble kjent at de overlevende ofte fikk kreft og man fryktet at de hadde pådratt seg noe som kunne bringes videre til barna. Med god grunn, for øvrig.
Teeny Skrevet 25. mars 2014 #75 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Du er klar over at hakekorset er en gammel nordisk rune også ikke sant? Og at den er burkt flere steder i verden? Yes? Ikke det? Usja, da. Motsatt vei er det ikke symbol for fred eller noe i østen en plass? Står i hvertfall her at den har mange betydninger og fra flere kulturer. http://no.wikipedia.org/wiki/Hakekors Endret 25. mars 2014 av Teeny
Jolene Skrevet 25. mars 2014 #76 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Motsatt vei er det ikke symbol for fred eller noe i østen en plass? Står i hvertfall her at den har mange betydninger og fra flere kulturer. http://no.wikipedia.org/wiki/Hakekors Stemmer det, mange ulike betydninger for en del ulike kulturer. Endret 25. mars 2014 av Gitte.
Djungelvrål Skrevet 25. mars 2014 #77 Skrevet 25. mars 2014 Du er fremdeles ikke det jeg ville klassifisert som nordisk, men heller en annen type, lik Dorthe Skappel og Morten Harket. Jeg tror, uten av jeg vet, at denne typen er en østlandsk blanding av nordmenn og finner. Veldig pene og spesiell blanding Så pussig at du nevner Morten Harket, bodde i utlandet en stund og da fikk jeg høre at kunne lignet på søstra til Morten Harket, fordi jeg lignet han men er kvinne.. haha
Haru Skrevet 26. mars 2014 #78 Skrevet 26. mars 2014 er du arrogant eller tolker jeg deg feil? Dessuten, Arisk er vel ikke en rase logisk sett. Hvite folk er av den Kaukasiske rase. Da er vel Arisk mer en kroppslig kombinasjon, ikke en rase xP Verdens raser er: Caucasian Hispanic Asian African
waco Skrevet 26. mars 2014 #79 Skrevet 26. mars 2014 er du arrogant eller tolker jeg deg feil? Dessuten, Arisk er vel ikke en rase logisk sett. Hvite folk er av den Kaukasiske rase. Da er vel Arisk mer en kroppslig kombinasjon, ikke en rase xP Verdens raser er: Caucasian Hispanic Asian African Du kan ikke si at hispanic er en egen menneskerase, det er jo bare blandinger og hybrider fra afrika/caucasien. Da kan man like gjerne si at japanere er en egen menneskerase eller folk fra indonesia, for asiatere har større spenn enn hvit/hispanic. Skjønte du?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #80 Skrevet 26. mars 2014 I følge Hitler var den ariske rasen den beste rasen, blondt hår og blå øyne. Jeg er 100 prosent norsk, har ikke noe som helst utenlandsk blod i tidligere generasjoner, ikke en gang svensker eller dansker! Selv om jeg har mørkebrunt hår og grønne øyne, regnes jeg som arisk? Altså, ville Hitler sett på meg som "ren"? Siden han likte jo bare blonde mennesker, men selv hadde han jo brunt hår, hadde han ikke? Så selv om man har brunt hår, så kan man være arisk? Anonymous poster hash: de4d7...797 Jeg er halvt persisk og halvt norsk, men fortsatt 100% arisk rase. Den ariske rasen stemmer nemlig fra Persia. Order arisk stammer fra gammelpersisk og betyr "iraner". Så arisk rase betyr absolutt ikke blå øyne, lys hud og blondt hår Anonymous poster hash: a3cee...7bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå