Gå til innhold

Hvordan fungerer krom-tilskudf?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sliter med søtsug. Fungerer krom som en overgang? Hvor får jeg kjøpt det?

Anonymous poster hash: dde6d...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA, krom fungerer flott mot søtsug hos meg :-) mulig det er litt placebo, men det spiller vel ikke rolle så lenge det hjelper mot søtsuget. Du får kjøpt det på apotek. spør apotekteknikkerene som jobber der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krom vil jeg også prøve. Har prøvd det før, men ikke merket noe forskjell. Hvor lang tid er det vanlig at det tar før man merker noe?

Anonymous poster hash: 71464...c32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krom er et sporstoff som forenklet sagt regulerer blodsukkeret vårt. Når blodsukkeret svinger opp og ned som en jojo, får vi et søtbehov som mange ganger dekkes med en sjokolade. Krom balanserer denne jojoen slik at behovet for søtt minsker.

Krom er viktig for karbohydratomsetningen i kroppen idet det er et koenzym til insulin, som påvirker insulinreseptorene på cellemembranene. Det er mulig at krom også spiller en rolle for lipid- og protein-omsetningen gjennom sin virkning på insulin. Underskudd på krom kan gi høyt insulinnivå i blodserum, sukker i urinen, overvekt, mye kolesterol i blodet, infeksjoner, åreforkalkning, hjerte-karsykdom og økt risikoen for grå stær.

Dagsbehovet i Norden er anslått til 20-160 mcg. For de aller fleste vil det dekke dagsbehovet dersom man ikke spiser mye søtsaker som tapper kroppen for krom. Mange mennesker tar tilskudd av krom for å motvirke søthunger og trang til alkohol, kaffe, cola og tobakk.

Endret av Halkatla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krom er et sporstoff som forenklet sagt regulerer blodsukkeret vårt. Når blodsukkeret svinger opp og ned som en jojo, får vi et søtbehov som mange ganger dekkes med en sjokolade. Krom balanserer denne jojoen slik at behovet for søtt minsker.

Bare nysgjerrig, om du vet, hva med oss som bare blir mer sjokoladesugne av å spise sjokolade, er det vi som ikke reagerer positivt på kromtilskudd også? For jeg har forsøkt det, men det eneste som hjelper er godt variert kosthold og å skjære kraftig ned på søtsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi en enkel forklaring. :)

Når blodsukkernivået blir lavt (lenge siden forrige måltid f.eks) så krever kroppen noe søtt for å få det opp. Spiser man da en sjokolade eller annet snop, stiger blodsukkernivået veldig raskt. Siden sjokolade og snop inneholder såkalte "raske karbohydrater" synker blodsukkeret veldig fort igjen - og man blirsugen på mer søtt.

Ved å spise noe som gir langvarig energi, en liten neve mandler, et grovt knekkebrød etc, vil ikke blodsukkeret stige til himmels, men få en slakere kurve oppover - mer stabilt og balansert.

Man kan bli avhengige av sukker, slik en narkoman er avhengig av rusmidler, eller en røyker er avhengig av nikotin. I dag ville aldri sukker blitt godkjent som næringsmiddel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal gi en enkel forklaring. :)

Når blodsukkernivået blir lavt (lenge siden forrige måltid f.eks) så krever kroppen noe søtt for å få det opp. Spiser man da en sjokolade eller annet snop, stiger blodsukkernivået veldig raskt. Siden sjokolade og snop inneholder såkalte "raske karbohydrater" synker blodsukkeret veldig fort igjen - og man blirsugen på mer søtt.

Ved å spise noe som gir langvarig energi, en liten neve mandler, et grovt knekkebrød etc, vil ikke blodsukkeret stige til himmels, men få en slakere kurve oppover - mer stabilt og balansert.

Man kan bli avhengige av sukker, slik en narkoman er avhengig av rusmidler, eller en røyker er avhengig av nikotin. I dag ville aldri sukker blitt godkjent som næringsmiddel.

Takk. Jeg spiser bedre nå, men jeg har kjent på avhengigheten, det er pyton! Spesielt enig i det jeg har markert i ditt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Jeg har knasket krom, men føler det ikke hjelper, selv kombinert med mettende og godt kosthold. Viljestyrke er visst tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kroppen er tappet for krom kan det tas større doser som en kur. 2 tabletter morgen og kveld i 2 uker. Deretter 1 pr dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min svigermor knasker krom over en lav sko samtidig som hun trykker i seg diverse bakervarer og elsker syltetøy og søte saker. Hun vil gjerne ned i vekt, men det skjer jo ingenting.

Vel.. For å være helt ærlig, så tror jeg man får best resultat på både blodsukker og vekt ved å se over hva man spiser og ikke tenke at man kan "nulle ut" alt med kromtilskudd.

Anonymous poster hash: 294e6...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...