Gå til innhold

Jeg vil ned i vekt! Søker enkle menyforslag - ca 1500 kcal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er 169 høy og veier 90 kg og nå vil jeg ned i vekt! Jeg kan ikke telle kcal fordi det gjør meg veldig stresset, så jeg lurer på om noen her kan dele sine ferdige menyforslag som utgjør ca 1500 kcal pr dag? Frokost/lunsj/middag/kvelds. Og evt ukemeny. Eller link til slike?

Jeg regner med at det er mest fornuftig å satse på 1500 kcal dagen for å gå ned i vekt over lengre tid? Jeg vil ned til ca 65 kg. Har en ryggskade så jeg må gå på mølle hver dag. Den er komt i hus nå i helgen. Hvor mange minutter må jeg gå hver dag?

Jeg er veldig nervøs og redd for at jeg ikke skal få til å gå ned i vekt.

Anonymous poster hash: fb1fa...ecd
Videoannonse
Annonse
Gjest avocadoen
Skrevet

Kosthold er 70% av vektnedgangen. Spiser du riktig og at du forbrenner mer kcal enn du spiser, så vil du selvsagt gå ned.

Er likevel ikke bare vekta som teller. Spiser man for lite så vil man heller miste muskler enn fett. Det er derfor viktig at man trener samtidig som man spiser riktig.

http://www.tine.no/oppskrifter/ukemeny her har du jo en ukemeny, men tror ikke det står noe kcalinnhold der. Jeg er 9 cm lavere enn deg dog og spiser rundt 1500 kcal om dagen i tillegg til at jeg trener og jeg går ikke ned i vekt (har ikke planer om det heller) så jeg måtte spist ca 1200 om dagen om jeg skulle gått ned.

Det jeg spiser på en dag kan f.eks være:

Frokost/lunsj: 5-6 brødskiver med ost eller snøfrisk med tomat

Mellommåltid: Salat, nøtter, frukt o.l

Middag: To entrecotesmørbrød.

Kvelds: Yoghurt med honning, frukt, nøtter, frø og havregryn

Jeg trener oftest 3 gang i uka. En ganger i uka svømmer jeg rundt 500 meter hver gang (dette trener ikke kondisjonen min så bra) og de to andre løper jeg mellom 5-10 km (avhenger av dagsform.)

Om du kan få opp puls og tempo litt så hadde det vært veldig fint. Er du sulten så er det viktig at du spiser, men ikke spis deg stappmett da dette gjør at magesekken utvides. Du kan jo bruke en kaloritellingsapp om du føler du kan det.

Jeg vet ikke hva du kan trene og ikke, men å gå på en tredemølle på flata gir ikke mye trening altså. Om du ikke kan jogge så kan du gå i litt høyere tempo i motbakker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble anbefalt å ha en svak stigning på mølla, så det blir ikke så flatt. Ellers blir det trappegåing ute og inne.

Er ikke 5-6 brødskiver til frokost litt mye? Jeg tror jeg vil bli veldig sulten på 1200 kcal, men om noen vil vise en slik meny så kan jeg sammenligne det. Bør jeg skrive ned hva jeg spiser og sånt? Jeg blir så nervøs av å tenke på dette, jeg har mistet ti kilo før, men det kom på att igjen så fort.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har gått en god stund med litt under 1500 kcal. En typisk dag ser slik ut:

Frokost: Usøtet frokostblanding med frukt samt skummet melk. Tipper jeg bruker ca. 60 g frokostblanding til 3 dl melk

Lunch: 2 brødskiver med magert pålegg (f.eks hamburgerrygg)

Middag: Rent kjøtt eller fisk, ca. 200 g. 2 ikke så veldig store poteter og evt. grønnsaker til

Kveldsmat: Et knekkebrød eller to med ost eller smøreost på. (Om det blir ett eller to kommer an på hvor mye middag jeg spiste og om jeg faktisk er sulten når kvelden kommer.)

Drikker vann til alle måltider. På dager med trening kan det hende jeg plusser på med en yoghurt til kvelds.

Vet jeg mangler et mellommåltid inni denne planen. Det er rett og slett fordi jeg har vansker med å få spist det når jeg er på jobb, men hender jeg tar en banan eller en sånn Wasa Sandwich.

Endret av Cata
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått en god stund med litt under 1500 kcal. En typisk dag ser slik ut:

Frokost: Usøtet frokostblanding med frukt samt skummet melk. Tipper jeg bruker ca. 60 g frokostblanding til 3 dl melk

Lunch: 2 brødskiver med magert pålegg (f.eks hamburgerrygg)

Middag: Rent kjøtt eller fisk, ca. 200 g. 2 ikke så veldig store poteter og evt. grønnsaker til

Kveldsmat: Et knekkebrød eller to med ost eller smøreost på.

Drikker vann til alle måltider. På dager med trening kan det hende jeg plusser på med en yoghurt til kvelds.

Hvor lang tid tok det å gå ned de kiloene tickeren din viser?

Skrevet

Hvor lang tid tok det å gå ned de kiloene tickeren din viser?

Ca. et halvt år, men i tillegg til mat omtrent som beskrevet så har jeg trent en del også, typisk to ganger styrketrening pr. uke og etterhvert 2 joggeøkter også. Må også legge til at de dagene jeg trener så hender det jeg spiser noe mer enn det jeg har skissert.

AnonymBruker
Skrevet

Ca. et halvt år, men i tillegg til mat omtrent som beskrevet så har jeg trent en del også, typisk to ganger styrketrening pr. uke og etterhvert 2 joggeøkter også. Må også legge til at de dagene jeg trener så hender det jeg spiser noe mer enn det jeg har skissert.

Ok. Takk :)

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg ble anbefalt å ha en svak stigning på mølla, så det blir ikke så flatt. Ellers blir det trappegåing ute og inne.

Er ikke 5-6 brødskiver til frokost litt mye? Jeg tror jeg vil bli veldig sulten på 1200 kcal, men om noen vil vise en slik meny så kan jeg sammenligne det. Bør jeg skrive ned hva jeg spiser og sånt? Jeg blir så nervøs av å tenke på dette, jeg har mistet ti kilo før, men det kom på att igjen så fort.

Jeg spiser 5-6 brødskiver fra klokken 8 til klokken 15 om dagen, så er ikke mye for min del. Men nå trener jeg en del og, så det kan være det er mye for din del.

AnonymBruker
Skrevet

Spis mat som er rik på proteiner, da får du "mye" for kaloriene, og det er mindre sjangs for at du blir gående sulten. Spis mye av matvarer som egg, kylling, fisk, skyr/kesam/cottage cheese, havregryn (lav GI og metter lenge), bær, frukt (begrens mengden), grønnsaker (begrens mengden mais, erter, gulrot, kålrot etc. som inneholder mye stivelse. Paprika, agurk, salat, løk, brokkoli, blomkål, tomat, sopp osv er supert), nøtter (rik på sunt fett og proteiner, men begrens mengden pga mye kalorier pr 100 g).

Et forslag til matplan kan være:

Måltid 1: Omelett av 2 hele egg + 2 eggehviter + 50 g kalkunskinke + paprika, sopp, løk (evt andre kalorifattige grønnsaker).

ELLER om du er av typen som trenger en karbohydratrik frokost så kan du lage deg havregrøt av 50 g havregryn og blande i en dæsj kesam eller cottage cheese og ha eplebiter og litt hakkede nøtter som topping.

Måltid 2: Salat av 100 g kylling, 1 hardkokt egg + 300 g grønnsaker

Måltid 3: 200 g skyr/kesam + 1 frukt

Måltid 4: 200 g kylling/fisk/svin + 300 g grønnsaker + 200 g søtpotet

Måltid 5: 200 g yoghurt naturell (evt youplait dobbel 0) + et knekkebrød med kalkunpålegg eller et eple

Dette blir ca 1500 kcal. Mengden i gram er bare sånn ca ettersom jeg bare regnet dette kjapt ut i hodet, men dette er et greit forslag til en matplan på 1500 kcal. RIKTIG mat med mye næring som gjør deg mett :) lykke til!

Anonymous poster hash: cbc96...70d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...