AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Jeg er fra vestlandet å skal kjøpe meg en bunad til barna sitt dåp. Jeg skulle egentlig kjøpe bergensbunad, men nå stusser jeg litt. Er det rart hvis jeg går med en bunad fra ett annet sted enn Vestlandet? Mannen er fra østlandet. Jeg er ikke så nøye på hvor den er fra så lenge jeg syntes den er fin. Selv syntes jeg rogerlandsbunaden er finest, men kan se ut til å bli litt vanskelig å få tak i på kort varsel. Takk for hjelp. Du kan gjerne si din mening også om det at jeg ikke nødvendighvis velger bunad fra mitt hjemsted. Står mellom disse bunadene: Bergensbunad (Mørkblå) Ringeriksbunad (svart) gudbrunsdalsbunad (mørkblå) Eller Rogerlandsbunad Anonymous poster hash: f1b05...f8f
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Hardangerbunad :D Anonymous poster hash: 5e83b...faa
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 Du velger ut fra tilknytning til sted, intet annet. Med mindre du vil fremstå som en idiot. Anonymous poster hash: d799e...238 37
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 Har du ikke aner fra andre steder enn bergen da? Hardanger- og vossabunad er mye finere. Anonymous poster hash: b5803...3ae
Nordis Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 I følge Bunadspolitiet så skal man ha bunad fra et sted man har tilknytning til - f.eks fra der en selv kommer fra, foreldre eller besteforeldre kommer fra. (Men man kan jo selvsagt velge å bare gi blaffen i Bunadspolitiet ) Fine damer fra Oslo vest leter ofte opp en perifer femmenning fra Telemark, bare for å få gå med bunad derfra. Derfor blir bunader fra Telemark også ofte kalt "Oslo 3-bunad" 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #7 Skrevet 22. mars 2014 Du velger ut fra tilknytning til sted, intet annet. Med mindre du vil fremstå som en idiot. Anonymous poster hash: d799e...238 Jeg pleier ikke å spørre fremmede om de har tilknytning til stedet bunaden deres er fra... Vi jo ikke fremstå som en idiot heller! Valgte bunad som jeg har biiiitte litt tilknytning til, men for meg var det absolutt viktigst å velge en som jeg visste at jeg kom til å bruke og være fornøyd med. Den som er fra der jeg kommer fra ville jeg vært lei av og lite fornøyd med. Det er jo snakk om temmelig mange tusen, og det viktigste er å være fornøyd! Av disse likte jeg best den fra Ringerike! Anonymous poster hash: cabb8...fdc 2
Sheltay Retrac Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 Jeg synes jo de mørkeblå/svarte bunadene er gørrkjedelige. Hadde jeg valgt bunad kun etter utseende, tror jeg jeg hadde valgt noe mye mer spennende. Ringeriksbunaden har insekter i broderiet, så den hadde jeg glatt valgt bort ihvertfall.
Nordis Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 Og nøyaktig hvor ligger "Rogerland"? Rundt der Roger bor 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #10 Skrevet 22. mars 2014 Hardangerbunad :D Anonymous poster hash: 5e83b...faa Jeg vil ikke ha det Min mor har det Anonymous poster hash: 65a23...fa9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #11 Skrevet 22. mars 2014 Du velger ut fra tilknytning til sted, intet annet. Med mindre du vil fremstå som en idiot. Anonymous poster hash: d799e...238 Så da må jeg nesten velge ett plagg som er fugly for å ikke fremstå som en idiot...? Anonymous poster hash: 65a23...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #12 Skrevet 22. mars 2014 Og nøyaktig hvor ligger "Rogerland"? I rogaland Anonymous poster hash: 65a23...fa9
Leonia Skrevet 22. mars 2014 #13 Skrevet 22. mars 2014 Velg en bunad fra et sted du har tilknytning til. Blir egentlig litt irritert når folk velger en bunad bare fordi "den er pen". Velger du nordlandsbunad når du kommer fra oslo, eller hardangerbunad når du kommer fra kautokeino blir det bare teit. Ja, jeg er medlem i bunadspolitiet. 17
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #14 Skrevet 22. mars 2014 Så da må jeg nesten velge ett plagg som er fugly for å ikke fremstå som en idiot...? Anonymous poster hash: 65a23...fa9 Er du så innavlet at du bare har tilknytning til et sted? I så fall så kan jeg opplyse at det er frivillig å skaffe seg bunad…. Anonymous poster hash: d799e...238 10
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #15 Skrevet 22. mars 2014 Har du ikke aner fra andre steder enn bergen da? Hardanger- og vossabunad er mye finere. Anonymous poster hash: b5803...3ae Uff, nei jet syntes desverre ikke det. I bunn å grunn er dte vel slik bunad jeg skulle hatt skal jeg gå ut i fra familien, eller bergenbunad. Men vossabunaden og fanabunaden gikk jeg med som barn så vil ikke ha den. Anonymous poster hash: 65a23...fa9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #16 Skrevet 22. mars 2014 Velg en bunad fra et sted du har tilknytning til. Blir egentlig litt irritert når folk velger en bunad bare fordi "den er pen". Velger du nordlandsbunad når du kommer fra oslo, eller hardangerbunad når du kommer fra kautokeino blir det bare teit. Ja, jeg er medlem i bunadspolitiet. Jeg har valgt 1 bunad jeg har tilknytning til. Jeg har familie fra østlandet så jeg kan fint velge en bunad derfra. Anonymous poster hash: 65a23...fa9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #17 Skrevet 22. mars 2014 Ingen som syntes bunadene var fine? NEI, vil ikke ha vossabunad, fanabunad eller nordhordalandsbunad ELLER askøybunad etc.. Jeg kommer forøvrig fra Bergen som dere skjønner. TS Anonymous poster hash: 65a23...fa9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #18 Skrevet 22. mars 2014 Er du så innavlet at du bare har tilknytning til et sted? I så fall så kan jeg opplyse at det er frivillig å skaffe seg bunad…. Anonymous poster hash: d799e...238 Ja, hva kan jeg si? Vi liker oss her i Bergen Anonymous poster hash: 65a23...fa9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #19 Skrevet 22. mars 2014 Flere? Anonymous poster hash: 65a23...fa9
Gjest strykebrett Skrevet 22. mars 2014 #20 Skrevet 22. mars 2014 Syns den bergensbunaden er kjempefin jeg. Ville hatt den om jeg kom fra Bergen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå