AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Tenkte å skaffe meg en kattunge, slik at den katten jeg har får selskap de dagene jeg er lenge på jobb. Han er en kastrert innekatt. Har lest en del på nettet om det med å introdusere nye katter, men lurer litt på hvilke erfaringer dere har? Jeg har åpen planløsning i leiligheten min, så det med å holde kattene adskilt i to uker vil ikke bli mye moro for dem, men jeg skjønner av det jeg leser at dette er et must. Er det andre som har erfaring med åpen planløsning og dette? Anonymous poster hash: 332cb...974
Frisørdama Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Det er absolutt ikke et must å holde kattene adskilt. Jeg har aldri gjort noe annet enn å åpne døren til reiseburet og la de finne ut av resten selv, vise den nye hvor doen og mat/vann er selvsagt. På non har det vært null problem fra første timen, på andre har det vært fresing i noen dager/et par uker før det har blitt "våpenhvile"
Gjest Lille-pus Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 Mine erfaringer er at det faktisk er greit for de to å kunne ha hvert sitt 'enerom' å søke tilflukt på innledningsvis. Det pleier gå seg til, men husk at kattungen kommer til et helt ukjent revir som 'noen' allerede har merket etter alle kunstens regler.... og det er ikke så aldeles sikkert at denne 'noen' nødvendigvis synes det er like stats umiddelbart å få selskap. Siden du har en han fra før så har du kanskje en liten frøken som kamerat til ham? - det pleier ofte gå smidigere da har jeg sett, siden hankatter faktisk er litt gentlemen overfor småfrøkner
Kontormus Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 Enig med Lille-Pus over, det er min erfaring også fra alle fosterhjemskattene jeg har hatt. Men syns du skal vente med å forlate de alene til du føler deg trygg på at de går sammen. Her har nykommerne fått soverommet som "sitt" før de er helt varme i trøya.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #5 Skrevet 23. mars 2014 Takk for erfaringer. Har en uke ferie jeg må ta ut, som jeg ikke kan ta i sommer, så tenkte å ta den når lillepus ev. kommer. Da får jeg jo en hel uke med dem, og kan være der. Lillepus må få badet som sitt da tror jeg, frem til de er varme i trøya, Han som bor her i dag unngår badet i frykt for å få vann på seg Alle dørene her er alltid åpne, så tror badet vil passe best. Anonymous poster hash: 332cb...974
Minya Skrevet 23. mars 2014 #6 Skrevet 23. mars 2014 Det høres ut som du har en bra plan på gang, TS. Helt til å begynne med, med det samme lillepus kommer inn dørene, setter du bare transportburet på gulvet i gangen/entreen slik at gamlepus kan komme og lukte på. La dem stå sånn til gamlepus mister interessen og går sin vei, da kan du slippe ut lillepus under streng observasjon. La lillepus snuse litt her og der, og utforske bittelitt, men ikke mer enn entreen og badet som første runde. Om natten har du lillepus på badet, med mat, vann og egen dokasse. Hvis du har noe hønsenetting eller lignende, kan du sette det opp i døråpningen sånn at lillepus og gamlepus kan se og lukte, men ikke røre hverandre det første døgnet. Så introduserer du dem litt etter litt under streng overvåkning. Ikke gå i mellom før gamlepus evt angriper lillepus. La dem ordne seg selv, men under oppsyn. Er du superheldig blir de godvenner allerede etter en ukes tid Etter et par ukers tid, kan du sette dokassen til lillepus ved siden av dokassen til gamlepus, og mat og vann ut på kjøkkenet (eller hvor du nå har matstasjonen). Da vil fortsatt lillepus trekke seg tilbake til badet når den føler seg litt overveldet, men spise og gå på do på riktig sted. Dette gikk veldig fint med våre, da vi fikk en liten mons ved siden av gamlekjetta vår. De er ikke godvenner enda, selv om vi fikk ham i mai i fjor, men de tolererer hverandre omtrent 90% av tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå