Gå til innhold

Hadde du orket? (handler om en kollega)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått en ny kollega, som er ensom og sjenert. Han tar heller ikke særlig vare på seg selv. (hygiene, og han skifter omtrent aldri klær, alltid fett hår. synes det er litt ekkelt.)

Når vi må samarbeide, skjer alt veldig treigt, og jeg kjenner at tålmodigheten min virkelig blir satt på prøve. Ender med at jeg må gjøre mesteparten av jobben selv.

Og vi har egentlig ingen kjemi, jeg må dra ordene ut av han, og jeg synes at det blir litt tungvindt. Vi har heller ingen felles interesser. Ellers, så er han jo hyggelig og grei.

Nå har han spurt om å finne på noe sammen i dag, og jeg kjenner litt på at jeg helst vil være hjemme. Men jeg synes synd på han, vet han er ensom.

Så, hadde du orket å gå ut med denne kollegaen?

Anonymous poster hash: 7c018...f67
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke når han mangler grunnleggende hygiene.

Anonymous poster hash: eb94f...1b1
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg blander ikke jobb og fornøyelser.

Anonymous poster hash: 14e72...7d7
  • Liker 2
Skrevet

Nei, enkelt og greit. På jobb prøver jeg å omgås alle noenlunde på like fot, enten jeg "liker" dem eller ikke, men fritiden min vil jeg ikke ha invadert av kolleger, med mindre de har tatt steget over i vennekategorien. Det høres ikke ut som du og denne kollegaen kommer spesielt godt overens utover det som normal høflighet tilsier, så dermed - nei. Medlidenhet er ikke nok.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nesten spesielt av han å spørre i det hele tatt når dere er kollegaer og heller ikke går spesielt godt overens på jobb.. Jeg ville sagt høflig nei siden han er ensom og du er samvittighetsfull - før du vet ordet av det er du hans beste venn.

Endret av Hecubaa
  • Liker 3
Skrevet

Njei... Er du jente? I så fall blir det fort trøblete, sikkert, med en forventning om "noe mer". Er du mann kan du evt la ham henge med på en eller annen aktivitet utenfor hjemmet, kanskje? En øl på et utested eller noe, så har du gjort en god gjerning og kanskje gitt ham en dytt i riktig retning :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, også gir du han såpe og sjampoo i gave. :rolleyes:

Anonymous poster hash: 5c33a...a72
Skrevet

Nei det hadde jeg ikke gjort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kun om det var en sosial greie gjennom jobben der flere var med. Jeg hadde ikke orket å "ta ansvar for han" alene.

Anonymous poster hash: f2909...906
  • Liker 3
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Nei, men om du er tøff så forklarer du han på tomannshånd at om han blir nøye med daglig hygiene så blir det kanskje lettere for folk å ville være med ham. Det er mye bedre at en person tør å si dette direkte på en hyggelig måte til han enn at han skal bli fryst ut. Om du ikke ønsker å si det, så ta det opp med en felles leder som dere har.

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg blir nødt til å spørre, TS. Jobber dere på posten? Høres nøyaktig ut som en kammerat av meg nemlig.

Og ja, han kompisen min forteller at han ofte prøver seg på jenter på jobben...og forventer noe mer i de fleste sammenhenger.... så skygg unna om dere ikke er flere fra jobben som går ut i fellesskap.

Men svaret er nei, jeg ville ikke gått ut med en person hvor jeg følte det ble veldig anstrengende. Det er ikke alle mennesker man kommer overens med. Det skal jo være gjensidig kjekt for begge parter.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Skjønner at mange ikke vil henge med kollegaer på fritiden.

For å svare på noen spm: ja, jeg er jente. Nei, jobber ikke på posten.
Og jeg tør nok ikke å si til han at han må bli bedre på hygiene.

Holder meg nok hjemme i kveld, selv om jeg har vondt av han. Han er jo ikke mitt ansvar, men føler meg litt slem som ikke blir med ut. Hadde han bare tatt litt mer vare på seg selv, så hadde jeg nok blitt med han en tur ut, for å være grei.

Anonymous poster hash: 7c018...f67
AnonymBruker
Skrevet

Blir det plagsomt så bør du ta dette opp med sjefen. Be sjefen hjelpe han til å sosialisere seg ved å melde han inn på ulike interesse grupper/kurs. Er det ikke ansatt en person som skal hjelpe de ansatte dersom det er noen private problemer?

Anonymous poster hash: 14e72...7d7
AnonymBruker
Skrevet

Nope.

Før du vet ordet av det har han tatt det som en date, og meldingene renner inn.

Hold det kollegialt helt fra starten av, så slipper du slike ubehageligheter.

Anonymous poster hash: 2331b...83a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Om han er ensom så er det ikke en "date" med deg på tomannshånd han trenger uansett, med mindre du ser for deg å være støttekontakt for ham hver helg fremover.

Det eneste du kan gjøre er å holde åpen muligheten for å invitere ham med på noe slags større sammenkomster der han kan bli kjent med andre også. Utfordringen er jo da om noen faktisk kommer til å gidde å bli kjent med ham om hygienen ikke er helt på topp... Høres ut som han trenger en hobby, og kanskje helst noe utendørs, så den manglende hygienen ikke blir så fremtredende ;)

Anonymous poster hash: c01d9...3bb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å gå ut med en nyansatt manlig kollega høres ikke ut som en god idé hvis man ikke ønsker å etablere noe mer enn et kollegialt forhold.

Hvis du ikke akter å gå ut med ham mer enn eventuelt denne ene gangen, er det bedre å være tydelig og si nei denne gangen også.

Kanskje du kan si at du treffer en som ikke er så glad for at du går ut med andre menn, så slipper du oppfølgingsspørsmål om dere skal gå ut en annen dag i stedet.

Anonymous poster hash: 31087...e0e
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...