AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #21 Skrevet 23. mars 2014 Kjære deg, det er leit å høre at du sliter sånn med sterk angst og tvangstanker. Dette kan være en regelrett lammende tilstand å befinne seg i, og ikke minst skremmende. Det viktigste med tilstanden din er at du får terapi. Medisiner er et fint hjelpemiddel, men det er så viktig at du i tillegg får regelmessig behandling av terapeut som har god kunnskap om slik type OCD. Alt begynner med at du får riktig diagnose så du får riktig oppfølging. Ei venninne slet med det samme som deg, var mye innlagt i lange perioder. Problemet var at de feildiagnoserte henne med depresjon slik at hun fikk feil type behandling. Da de omsider fikk diagnosert henne med OCD (pure-o i hennes tilfelle), kunne hun få rett type behandling. Angsten var sekundærvirkning av OCD, og da tankene roet seg, roet angsten seg. Hun er nå i full jobb Så ikke gi opp, du er sterkere enn du tror, og du vil komme deg gjennom det med riktig behandling! Du har stort hjerte! Tusen takk! tvangstanker er veldig slitsome, og det er ikke en lett sykdom, det kan gjøre deg sengeliggende, hindre deg til å leve livet, det er en sykdom som jeg tror ikke er så veldig kjent... Så det at jeg tenker at på dommedagen vil alle se mine handlinger på film,og deretter kan de le eller plage meg? Jeg får tanker om at jeg må gjøre handlinger for å unngå det, av å gjøre handlinger så unngår jeg det ikke, ikkesant? Fordi jeg får tanker om at om jeg feks banner og får en person jeg kjenner i tankene plutselig, så må jeg banne helt og prøve å ikke få noen i tankene, om jeg får frykter den personen får vite det på dommedagen, om jeg 1 gang tenker på en person mens jeg banner, så må jeg banne engang til uten å tenke på noen, da blir det likt og da kan man si på dommedagen at når jeg bannet sist gang så tenkte jeg på ingen, så blir det gamle på en måte skjult, er det tvangstanker og handlinger dette her? Så føler jeg at verden er anderledes nå, om jeg gjør tvangshandlingen vil verden bli normal på en måte.. Føler at hvis noen snakker frekt, eller nedlattende, eller det skjer noen nedtur så har det sammenheng med at jeg ikke gjør tvangshandlinger, stemmer det? Anonymous poster hash: 7236d...733
Gjest Tingelinling Skrevet 23. mars 2014 #22 Skrevet 23. mars 2014 Så føler jeg at verden er anderledes nå, om jeg gjør tvangshandlingen vil verden bli normal på en måte.. Føler at hvis noen snakker frekt, eller nedlattende, eller det skjer noen nedtur så har det sammenheng med at jeg ikke gjør tvangshandlinger, stemmer det? Anonymous poster hash: 7236d...733 Nei. Det stemmer ikke. Så stor makt over andre og verden generelt har du ikke. Det finnes gode behandlingsmetoder for å bli kvitt tvangstanker og tvangshandlinger. Medikamenter kan være en del av behandlingen, men for å få bukt med utspringet til problemet (som er tankene dine) må man jobbe med tankemønstrene. Mange har nytte av eksponeringsterapi.
Gjest Winza Skrevet 24. mars 2014 #23 Skrevet 24. mars 2014 Dem driver og viser et program nå om folk som har tvangstanker, interresant og se andre enn meg med tvangstanker
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #24 Skrevet 25. mars 2014 Jeg så et program med 5 ungdommer på tv. De hadde tvangstanker og gikk i terapi. Den ene jenta slet med spiseforstyrrelser. To måtte vaske hele tiden. Er det dette du mener?Anonymous poster hash: 62fd0...b68
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #25 Skrevet 25. mars 2014 Nei, den gikk på bliss Anonymous poster hash: 4ea85...575
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #26 Skrevet 25. mars 2014 Jeg får det ikke bedre :'( Jeg har ikke motivasjon for å gå ut, jeg er veldig dårlig.. Anonymous poster hash: 7236d...733
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #27 Skrevet 25. mars 2014 jeg har hatt sånn her lenge:'( Jeg får det ikke bedre, hvaslaks hjelp kan jeg få mer enn dps? jeg hater meg selv kraftig Anonymous poster hash: 7236d...733
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #28 Skrevet 26. mars 2014 Jeg har også tvangstanker. Jeg må gjøre mine for at jeg er redd for at det skal skje noe fælt med de jeg er glad i eller meg selv. Det begynte med at jeg måtte si ting til meg selv i hodet, gjenta det 5 ganger. Gjorde jeg ikke det innbilte jeg meg selv om at det kom til å skje noe. Drev også å bet meg i tunga som noen over her nevnte. Tenkte mye over hvor i munnen tunga lå, pressa den x antall ganger mot fortenna. Var VELDIG opptatt av hvilken fot sokkene satt på. Så jeg brukte veldig lang tid på morgene, hvor jeg tok på meg sokkene, tenkte over hvordan dagen kom til å bli og hvis den ble fæl så bytta jeg om på sokkene. I det siste er det blitt til at jeg må lukke apper på telefonen i en spesiell måte og stemmen i hodet er IKKE gått vekk. Jeg syntes det er veldig pinlig med tvangstanker og er veldig redd for at noen kommer til å finne det ut. Syntes selv det er veldig teit men jeg klarer ikke slutte, blir helt fra meg og usikker. Så jeg er veldig nøye på å skjule det og kan fort finne på å vente lenge eller gå for meg selv for å gjøre tvangshandlingen, noe som gjør at det tar opp veldig mye av dagen min! Anonymous poster hash: 0077d...43e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #29 Skrevet 27. mars 2014 Om det er noen trøst: Har hatt tvangstanker om å være bra nok kledt på jobb . Hva andre synes om meg. Døden. Å miste de jeg er glad i. Skyld og skam. Du er ikke alene !! Anonymous poster hash: 62fd0...b68
Gjest Winza Skrevet 27. mars 2014 #30 Skrevet 27. mars 2014 Jeg har også tvangstanker. Jeg må gjøre mine for at jeg er redd for at det skal skje noe fælt med de jeg er glad i eller meg selv. Det begynte med at jeg måtte si ting til meg selv i hodet, gjenta det 5 ganger. Gjorde jeg ikke det innbilte jeg meg selv om at det kom til å skje noe. Drev også å bet meg i tunga som noen over her nevnte. Tenkte mye over hvor i munnen tunga lå, pressa den x antall ganger mot fortenna. Var VELDIG opptatt av hvilken fot sokkene satt på. Så jeg brukte veldig lang tid på morgene, hvor jeg tok på meg sokkene, tenkte over hvordan dagen kom til å bli og hvis den ble fæl så bytta jeg om på sokkene. I det siste er det blitt til at jeg må lukke apper på telefonen i en spesiell måte og stemmen i hodet er IKKE gått vekk. Jeg syntes det er veldig pinlig med tvangstanker og er veldig redd for at noen kommer til å finne det ut. Syntes selv det er veldig teit men jeg klarer ikke slutte, blir helt fra meg og usikker. Så jeg er veldig nøye på å skjule det og kan fort finne på å vente lenge eller gå for meg selv for å gjøre tvangshandlingen, noe som gjør at det tar opp veldig mye av dagen min! Anonymous poster hash: 0077d...43e Nøyaktig den samme tvangstanken har jeg
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #32 Skrevet 13. februar 2015 Har du snakket med fastlegen din om dette? Anonymous poster hash: 880b2...b5b
Cerasus Skrevet 13. februar 2015 #33 Skrevet 13. februar 2015 Jeg forstår at du har det veldig vanskelig. På bakgrunn av det jeg har lært om tvangstanker på mitt studium, må jeg anbefale deg følgende: Du trenger kognitiv atferdsterapi (i tillegg også eksponering dersom du også har tendens til tvangshandlinger), for å bli frisk. Å kun medisinere symptomene fjerner ikke årsaken til dem. Sobril virker dårligere og dårligere på sikt (toleranse osv),og kan øke angstsymptomer såvidt jeg husker (se pakningvedlegget). Snakk med behandleren din, eller fastlegen og få henvisning til DPS eller lignende. Håper det ordner seg for deg!
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #34 Skrevet 19. februar 2015 Risperdal er ondskapen inkarnert, antisykotisk medisin burde være ulovlig. IKKE bruk det over lang tid, da får du store hjerneskader. Det skal kun brukes akutt. Prøv faget psykologi heller, sinnemestring? Eller noe....Faget psykiatri er bare drit, de vet ikke hva de driver med. Lever risperdal på apoteket for destruksjon. Lykke til. Jeg ble ihvertfall bare verre av risperdal. Legene bryr seg ikke som oftest.Hele psykiatrifaget er noe kvasi tull, de aner ikke hva de gjør. Hallo de kuttet inn i skallen på folk så de ble retardert. Antipsykotikum gjør deg deprimert fordi det senker dopaminnivået og blokkerer belønningssystemet i hjernen din og hjernen prøver febrilsk å kompensere og man ender opp med skader. Det har vært mange rettssaker om dette i USA. Ikke bruk det over lang tid, det er gift for hjernen over tid. Og kroppen. Man kan bli psykotisk også av antipsykotisk fordi tesen om kun forhøyet dopaminnivå er feil, for lavt er også skadelig.Anonymous poster hash: a0cf5...85e
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #35 Skrevet 19. februar 2015 Hei! Jeg er 18 år og trenger veldig mye hjelp Jeg har veldig masse tvangstanker. Jeg prøver å stå i mot. Jeg går på 100 mg zoloft , risperdal 1,5 mg og sobril etter behov. Jeg føler at dette ikke hjelper! Jeg har så mye angst, at jeg ikke kan gå ut hjemifra. Risperdal har jeg hørt er mot sinnet, jeg har slitt litt med sinnet, og jeg føler ved å gi meg den kan sinnet bli mindre, men at angsten kommer frem isteden? stemmer det? Før tok jeg bare zoloft, og tvangstankene ble så mindre og jeg klarte å fungere i livet. Jeg håper dere bryr dere, jeg er 18 og begynner å bli sengeliggende, det er trist.. Har gått gjennom mye i livet, er det derfor zoloft kanskje ikke virker nå? Før virket den, men etter jeg har opplevd det jeg har opplevd så er det som om jeg ikke tar den. hva hjelp får jeg om jeg blir sengeliggende? Jeg er så redd, har aldri vært så redd før, jeg kunne gå ut, være med venner, spilte fotball, så plutselig nå når jeg står i mot tvangshandlinger så får jeg så mye ubehag og angst at jeg ikke klarer å gå ut engang Jeg får hjertebank, kvalme, føler at noe kommer til å skje, er redd, frykter livet er ødelagt, frykter om jeg ikke gjør tvangshandlingene kommer verden til å være anderledes, hjelp meg.. Anonymous poster hash: 7236d...733 Ring fastlegen din og få en time. Vi har ikke den medisinske kompetansen til å hjelpe deg. Anonymous poster hash: 880b2...b5b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå