Gå til innhold

Tvangstanker Medisiner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er 18 år og trenger veldig mye hjelp

Jeg har veldig masse tvangstanker. Jeg prøver å stå i mot. Jeg går på 100 mg zoloft , risperdal 1,5 mg og sobril etter behov. Jeg føler at dette ikke hjelper! Jeg har så mye angst, at jeg ikke kan gå ut hjemifra. Risperdal har jeg hørt er mot sinnet, jeg har slitt litt med sinnet, og jeg føler ved å gi meg den kan sinnet bli mindre, men at angsten kommer frem isteden? stemmer det?

Før tok jeg bare zoloft, og tvangstankene ble så mindre og jeg klarte å fungere i livet. Jeg håper dere bryr dere, jeg er 18 og begynner å bli sengeliggende, det er trist.. Har gått gjennom mye i livet, er det derfor zoloft kanskje ikke virker nå? Før virket den, men etter jeg har opplevd det jeg har opplevd så er det som om jeg ikke tar den.

hva hjelp får jeg om jeg blir sengeliggende? Jeg er så redd, har aldri vært så redd før, jeg kunne gå ut, være med venner, spilte fotball, så plutselig nå når jeg står i mot tvangshandlinger så får jeg så mye ubehag og angst at jeg ikke klarer å gå ut engang

Jeg får hjertebank, kvalme, føler at noe kommer til å skje, er redd, frykter livet er ødelagt, frykter om jeg ikke gjør tvangshandlingene kommer verden til å være anderledes, hjelp meg..

Anonymous poster hash: 7236d...733
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du føler at det blir verre m risperdal, altså du får mer angst, kan ikke du snakke med legen din om det og så kutter dere det ut? Jeg ser ikke hensikten med å bruke medisin hvis det blir verre. Og jeg er helt sikker på at det er mange som har tvangstanker, uvaner osv., så du er definitivt ikke alene om det. Jeg for eksempel må alltid ha kontroll over hvor nøklene, lommeboken, mobil osv er. Hva går dine tvangstanker i? Hvorfor sier du at du kan bli sengeliggende? Har du en muskelsykdom også? Eller bare generelt lite energi?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler at det blir verre m risperdal, altså du får mer angst, kan ikke du snakke med legen din om det og så kutter dere det ut? Jeg ser ikke hensikten med å bruke medisin hvis det blir verre. Og jeg er helt sikker på at det er mange som har tvangstanker, uvaner osv., så du er definitivt ikke alene om det. Jeg for eksempel må alltid ha kontroll over hvor nøklene, lommeboken, mobil osv er. Hva går dine tvangstanker i? Hvorfor sier du at du kan bli sengeliggende? Har du en muskelsykdom også? Eller bare generelt lite energi?

takk for svar..

Jeg snakket med dps på telefon og da sa de at jeg kunne ta mindre av risperdal. Jeg har veldig slitsome tvangstanker. Jeg får tvangstanker om forskjellige ting; Er redd for at alt jeg har gjort i livet blir tatt opp på film også på dommedagen kommer alle til å se den filmen, og se meg når jeg dusjet, ting jeg gjorde feil, osv, og deretter le av meg gjøre narr av meg osv, så for å unngå det må jeg gjøre tvangshandlinger, men det kommer bare nye og nye heletiden :'( Så har jeg tvangstanker om at om jeg feks banner, så må jeg banne helt jeg ikke får noen jeg kjenner i tankene, om jeg feks banner og plutselig får en jeg kjenner i tankene så tenker jeg at den personen får vite på dommedagen at du kom i tankene mens personen bannet. Så da må jeg bare banne helt til jeg ikke får noen i tankene. Jeg er så redd :'( Jeg er Muslim, og er redd hva som skjer på dommedag.. klarer ikke å leve livet.. Blir sengeliggende pga angsten, har ikke vært ute på flere dager, har ingen motivaasjon, er redd, føler livet er ødelagt, grubler, skjelver, er så redd, at det er så vanskelig å beskrive, føler meg veldig veldig dårlig

Skrevet

Men dine tanker er ikke så skremmende med tanke på at når dommedagen kommer så har alle noe de ikke vil at andre skal se :) Og det at du dusjer blir ikke så spennende som alle de andre ting mennesker har å skjule. Og du sier du er bare 18 år, så for din del er dommedagen langt framme i tid, du har vel ikke tenkt å tilbringe neste 70 år i senga? Har du noen hobbyer eller aktiviteter som gjør deg glad? Som gjør at du slapper av? Det kan hjelpe på livskvaliteten din. kanskje du tegner, strikker, baker, snekrer, løser kryssord, leser bøker? Hvis du vier mer av din tid til ting du liker, så får du kanskje flere gode timer per dag?

AnonymBruker
Skrevet

Så da får folk se hva jeg har gjort på dommedagen?

AnonymBruker
Skrevet

Så da får folk se hva jeg har gjort på dommedagen?

Nei.

Anonymous poster hash: ef700...5b1

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan om dommedagen her? høres mine tanker ut som tvangstanker for dere?

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan om dommedagen her? høres mine tanker ut som tvangstanker for dere?

Ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

har du noen forslag til hvordan disse tankene kan bli mindre/borte ?

Er risperdal god medisin mot tvangstanker? Hvorfor virket zoloft før og ikke nå?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg, jeg har hatt extreme tvangstanker i 14 år. Min første tvangstanke var at jeg måtte bite meg selv i tunga. Nå er det slik at jeg må ta på ting så og så mange ganger, ting må ligge på en bestemt måte. Før hadde jeg tvangstanker om å ikke puste eller holde pusten og så hadde jeg et helvette i over en uke. Jeg har stukket fingeren inn i halsen og hatt tvangs tanken om å stikke ting inni øra mi. I dag så skrapte jeg av malje fra tennene mine fordi jeg hadde tvangstanke om å skrape bak på tennene. Jeg ligger så og si og lar vær å se på ting i rommet fordi jeg har hele tiden tvangstanker om å ta på ting så og så mange ganger, et marreritt!

Anonymous poster hash: 4ea85...575
Skrevet

100mg zoloft er jo en ganske lav dose. Usikker i hvor stor grad den har toleranseutviklingspotensiale, men kan være en ide å få noen til å sjekke dosen der :-)

Gjest Winza
Skrevet

Om det hadde fantes medison mot tvangstanker hadde jeg tatt dem for lenge siden

AnonymBruker
Skrevet

100mg zoloft er jo en ganske lav dose. Usikker i hvor stor grad den har toleranseutviklingspotensiale, men kan være en ide å få noen til å sjekke dosen der :-)

Legen sa det var en veldig ok dose, ikke lav sa han tror jeg. Den funket så bra før, jeg klarte å leve livet selvom jeg hadde slitsome tvangstanker. Men nå føler jeg at den ikke gir noe effekt.. det er jo rart... Er cipralex bra?

AnonymBruker
Skrevet

Om det hadde fantes medison mot tvangstanker hadde jeg tatt dem for lenge siden

Det fins jo ikke medisiner akkurat mot tvangstanker, men tror serotonin eller hvordan det skrives, hjelper mot tvangstanker. Det er det hjernen trenger når man har tvangstanker, nå er jeg ikke helt sikker

Skrevet

Kjære deg, det er leit å høre at du sliter sånn med sterk angst og tvangstanker. Dette kan være en regelrett lammende tilstand å befinne seg i, og ikke minst skremmende.

Det viktigste med tilstanden din er at du får terapi. Medisiner er et fint hjelpemiddel, men det er så viktig at du i tillegg får regelmessig behandling av terapeut som har god kunnskap om slik type OCD.

Alt begynner med at du får riktig diagnose så du får riktig oppfølging. Ei venninne slet med det samme som deg, var mye innlagt i lange perioder. Problemet var at de feildiagnoserte henne med depresjon slik at hun fikk feil type behandling. Da de omsider fikk diagnosert henne med OCD (pure-o i hennes tilfelle), kunne hun få rett type behandling. Angsten var sekundærvirkning av OCD, og da tankene roet seg, roet angsten seg.

Hun er nå i full jobb :)

Så ikke gi opp, du er sterkere enn du tror, og du vil komme deg gjennom det med riktig behandling!

Gjest Winza
Skrevet

Det fins jo ikke medisiner akkurat mot tvangstanker, men tror serotonin eller hvordan det skrives, hjelper mot tvangstanker. Det er det hjernen trenger når man har tvangstanker, nå er jeg ikke helt sikker

Skulle ønske det ble gjort mer forskning på dette, må være ett eller annet i hjerna som som gjør at man får disse tvangs tankene og for eksempel ting må ligge på bestemte måter osv. Noen ganger ønsker jeg at jeg bare kunne slått av hjerna mi slik jeg slapp å tenke på noe

Skrevet

takk for svar..Jeg snakket med dps på telefon og da sa de at jeg kunne ta mindre av risperdal. Jeg har veldig slitsome tvangstanker. Jeg får tvangstanker om forskjellige ting; Er redd for at alt jeg har gjort i livet blir tatt opp på film også på dommedagen kommer alle til å se den filmen, og se meg når jeg dusjet, ting jeg gjorde feil, osv, og deretter le av meg gjøre narr av meg osv, så for å unngå det må jeg gjøre tvangshandlinger, men det kommer bare nye og nye heletiden :'( Så har jeg tvangstanker om at om jeg feks banner, så må jeg banne helt jeg ikke får noen jeg kjenner i tankene, om jeg feks banner og plutselig får en jeg kjenner i tankene så tenker jeg at den personen får vite på dommedagen at du kom i tankene mens personen bannet. Så da må jeg bare banne helt til jeg ikke får noen i tankene. Jeg er så redd :'( Jeg er Muslim, og er redd hva som skjer på dommedag.. klarer ikke å leve livet.. Blir sengeliggende pga angsten, har ikke vært ute på flere dager, har ingen motivaasjon, er redd, føler livet er ødelagt, grubler, skjelver, er så redd, at det er så vanskelig å beskrive, føler meg veldig veldig dårlig Anonymous poster hash: 7236d...733

De dommedogsprofeteriene behøer du ikke bekymre deg så mye over. Det er bare god gammeldags overtro for å skremme folk, litt sånn som å sette ungdom som røyker cannabis på glattcelle for å "avkrekke", det er bare hokus pokus og overtrofortellinger. Ingenting å ta seriøst.

Skrevet

De dommedogsprofeteriene behøer du ikke bekymre deg så mye over. Det er bare god gammeldags overtro for å skremme folk, litt sånn som å sette ungdom som røyker cannabis på glattcelle for å "avkrekke", det er bare hokus pokus og overtrofortellinger. Ingenting å ta seriøst.

Hadde det vært så enkelt som om å "ikke ta ting alvorlig, det du tror er ikke sant", så hadde det ikke vært noe problem. Folk med alvorlige tvangstanker har en reell sykdom. Det er ikke rasjonelle tanker, men ramme alvor for den det gjelder.

• Liker 1
Gjest Winza
Skrevet

Hadde det vært så enkelt som om å "ikke ta ting alvorlig, det du tror er ikke sant", så hadde det ikke vært noe problem. Folk med alvorlige tvangstanker har en reell sykdom. Det er ikke rasjonelle tanker, men ramme alvor for den det gjelder.

Blir man sett ned på når man har tvangstanker og tvangslidelser?

Skrevet

Blir man sett ned på når man har tvangstanker og tvangslidelser?

Selvsagt ikke! Noen mennesker syns kanskje det er vanskelig å sette seg inn i og forstå alvoret det kan innebære, men det er det siste du skal bekymre deg for :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...