Gå til innhold

Koke vann til grøt og mm, ettåring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi hadde en diskusjon på jobben i går, jobber i småbarnsavdeling i barnehage. Enkelte mente at vannet en bruker til grøt og mm MÅ være kokt, og deretter avkjølt. Alle andre plasser jeg har jobbet har vi bare kokt opp vann, og blandet det med kaldt vann fra springen til det blir lunkent. Det er jo en mye enklere måte å gjøre det på, for en kan gjøre det i full fart, og slipper å vente på at vannet skal bli kaldt nok til å drikke/spise.

Er det noen grunn til at en må koke vannet til en ettåring? De drikker vann fra springen ellers.

Dersom det er sånn at det må kokes, går det an å oppbevare kokt vann i en flaske i kjøleskapet, som en kan blande med det varme vannet? Hvor lenge kan det i så fall oppbevares?

Hilsen oppgitt.

Anonymous poster hash: c7599...2c0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ettåring. Koker vann hver kveld til bruk dagen etter. Oppbevarer i flasker i kjøleskap og varmer i Microsoft når det skal brukes. Drikkevann får han fra springen og har jeg gått tom for vann koker jeg opp og blander med kaldt til rett temp. Fikk beskjed på sykehuset at det holdt seg et døgn i kjøleskap :-)

Anonymous poster hash: 0c959...2f2

AnonymBruker
Skrevet

Okay. Takk for svar. :)

Er dette noe som er nødvendig å gjøre? Altså, har du blitt fortalt/lest at det er nødvendig å koke det? Jeg har ikke barn, og har ikke fått noen sånn informasjon fra helsesøster eller lignende, slik som mødre får.

Men som sagt; alle andre plasser jeg har jobbet har vi brukt varmt, kokt vann, og blandet med kaldt vann fra springen, og de jeg jobbet sammen med da var mødre og hadde gjort dette med egne barn.

Det jeg egentlig er ute etter er kilder som sier noe om hvorfor man må koke vannet til grøt og mm. :)

Skrevet

Jeg har en ettåring. Koker vann hver kveld til bruk dagen etter. Oppbevarer i flasker i kjøleskap og varmer i Microsoft når det skal brukes. Drikkevann får han fra springen og har jeg gått tom for vann koker jeg opp og blander med kaldt til rett temp. Fikk beskjed på sykehuset at det holdt seg et døgn i kjøleskap :-)

Anonymous poster hash: 0c959...2f2

Microsoft? Hvordan gjør en det? :kul:

• Liker 1
Skrevet

Hvis barna drikker vann fra springen er det vel ikke noe problem å bruke springvann til grøt og mme?!

Det kokes for å drepe evt bakterier, som de uansett får når vann drikkes fra springen.

Sluttet selv å koke vann rundt 6 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barna drikker vann fra springen er det vel ikke noe problem å bruke springvann til grøt og mme?!

Det kokes for å drepe evt bakterier, som de uansett får når vann drikkes fra springen.

Sluttet selv å koke vann rundt 6 mnd.

Skjønner ikke helt hva som menes nå. Man skal ihvertfall ikke bruke varmt vann fra springen, men kaldt vann går fint.

Anonymous poster hash: 18aab...754

Skrevet

Jeg tok kaldt vann fra springen og varmet i mikro fra ca 9mnd. Bare tull å koke vannet til unger som uansett drikker vann direkte fra springen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg koker ikke vann til min nå måneder gamle baby. Hun drikker jo vann fra springen ellers - og spiser alt hun kommer over på gulvet...

Anonymous poster hash: a7f05...c67
AnonymBruker
Skrevet

Enten så må dere koke ALT av vann ungene får i seg. Det er selvsagt da mye viktigere å koke drikkevann enn vann som i ettertid blir kokt til grøt. Eller så må der la det være. Å koke noe av vannet av og til er helt meningsløst.

Det er bare en grunn til at man koker vannet til små barn: de har betydelig lavere imunfrosvar enn oss voksne, og kan dermed bli syke av vann (og mat) vi voksne ikke engang får dårlig mage av. En regner med at immunforsvaret er tilnærmet likt en voksens når barna når 6 års alder.

Om du bør koke vannet avhenger dermed av hvor du bor, ts. Her, feks er det helt ok å gi småbarn vann fra kranen. I Oslo, Bergen (var i hvert fall slik for få år siden) og store deler av innlandsomdet bør vannet kokes opp.

Anonymous poster hash: a89e9...5e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det er ikke nødvendig å koke drikkevannet her, så de får vann fra springen når de skal drikke. Men det var altså et par kollegaer som påsto at en MÅ koke vannet til grøt og mm. Jeg synes jo dette høres rart ut, derfor spør jeg her.

Vi bruker selvsagt ikke varmt vann fra springen. Setter på vannkokeren, og blander det kokte vannet med kaldt vann fra springen, til det blir lunkent. Kan sikkert bruke microen også, som ei her sier. Kan jeg da blande pulveret med kaldt vann, og varme grøten/flaska opp i microen, eller blander pulveret seg best med lunkent vann?

AnonymBruker
Skrevet

Oj, ser at jeg har skrevet mm når jeg mener mme. For det er jo det de får. :)

Skrevet

Kan sikkert bruke microen også, som ei her sier. Kan jeg da blande pulveret med kaldt vann, og varme grøten/flaska opp i microen, eller blander pulveret seg best med lunkent vann?

Ferdig blandet grøt og mme skal ikke varmes i mikro da det kan skade næringsinnholdet. Jeg varmet vannet til litt over spisetemperatur for at pulveret skulle løses godt opp. Etter et par ganger i samme mikro blir man fort kjent med hvilken effekt/tidskombinasjon som gir passe temp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...