Gå til innhold

For mye forlangt å forvente litt hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det for mye forlangt å forvente litt hjelp fra gjester med å rydde lokalet litt utpå dagen etter? Gjestene er i nær familie.

Anonymous poster hash: 5c780...ccf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det bør avtales på forhånd.

Er nok en greie mange prøver å sno seg unna.

Anonymous poster hash: 66fa4...bf6
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er greit å spørre om, men jeg hadde nok formulert det på en helt annen måte enn du gjør her. Det betyr vel egentlig at jeg ikke synes du kan forvente noe, nei. Men de fleste familier hjelper jo hverandre, så det bør ikke være noe problem, så lenge forespørselen kommer på en hyggelig måte.

Anonymous poster hash: 9c788...ce6

• Liker 8
Skrevet

Det er greit å spørre, og vanlig å stille opp. Men hjelp er aldri noe man skal bruke ordet forvente om.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Forvente? Ja, det er for mye. I mange tilfeller ihvertfall. det blir jo litt forskjell på familier hvor det ikke er så vanlig med sånt, og familier hvor man stiller opp over en lav sko. Og det har litt å si hvor mye du har stilt opp for de det gjelder. Jeg tenker uansett som så at de som faktisk har valgt å gifte seg og har valgt type bryllup og lokale får ta konsekvensene av det valget selv - ikle legge det over på andre.

Men det er jo vanlig å spørre om sånt, og mange stiller gladelig opp. Så å spørre synes jeg fint man kan gjøre.

Anonymous poster hash: 10401...b13

• Liker 1
Skrevet

Jeg har stilt opp sammen med andre, vi ble også spurt om å stå bak bardisken, ordne på kjøkkenet, men vi var mange nok (ikke familie, bare venner) og alle fikk følelsen av at vi ikke bare hjalp til og ikke kunne delta på festen.

Det var to som laget maten, men rydding, oppvask fordelte vi. Det var et litt utradsjonelt "låvebryllup" med venner som stilte opp og underholdt med gitaren, band som spilte, helt greit og uformelt og hyggelig.

Hvis man skal spørre noen, må man nesten sørge for at det ikke blir tre, fire som får alt ansvaret. Husker ikke hvor mange vi var, sju - åtte pluss kokkene.

Skrevet

Synes faktisk det er for mye forlangt, man kan spørre, men ikke forlange. Jeg tenker det er vårt bryllup, vår fest, vi må fikse det selv. Stort sett pleier jo å folk å stille opp, men hvis ingen vil så får vi se evt se på alternativer som vaskebyrå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, nei, ikke spør familie og venner om det. Hvis de tilbyr seg det selv, er det selvsagt greit, men det er utrolig dårlig gjort å spørre gjester om dette - det er vanskelig å si nei. Sett heller av et par-tre tusen til vasking i budsjettet, så får alle gjestene en hyggelig feiring.

Anonymous poster hash: 1fdaa...812

• Liker 2
Skrevet

Ja, man kan aldri forvente noe som helst. Man kan spørre pent, men aldri forlange.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

I min slekt er det vanlig at det inviteres på å spise opp rester i lokalet dagen derpå, som inkluderer å hjelpe til å ordne. Bare hyggelig det, stort oppmøte så det er mer sosialt enn slitsomt. Noe må man gjøre med alle kakene uansett.

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Er det for mye forlangt å forvente litt hjelp fra gjester med å rydde lokalet litt utpå dagen etter? Gjestene er i nær familie.

Jepp.

Gjest Ciegus
Skrevet

I min slekt er det vanlig at det inviteres på å spise opp rester i lokalet dagen derpå, som inkluderer å hjelpe til å ordne. Bare hyggelig det, stort oppmøte så det er mer sosialt enn slitsomt. Noe må man gjøre med alle kakene uansett.

Hmh, god ide. Takk for tipset!

(Vi kommer ikke til å forvente noe fra noen som helst, men håper og tror at foreldre og søsken ønsker å hjelpe).

Skrevet

Ja absolutt for mye å forvente. Man forventer da ikke at andre rydder opp etter seg. Å forvente er frekt i dette tilfelle synes jeg.

Skrevet (endret)

For mye FORLANGT å forvente? Ja, det er det.

Kan du spørre, og akseptere om noen ikke kan? ja, absolutt.

.......synes jeg.

Endret av Crobern
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er for mye forlangt å forvente at folk skal rydde opp. Man kan spørre pent, men hverken kreve eller forlange, ei heller bli sur om folk "prøver å sno seg unna".

Anonymous poster hash: 35b37...546
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville sendt en e-post til de jeg håper å få med meg, spørre pent, og invitere på oppryddingsdugnad med kake- og restelunsj dagen etter. Er det igjen noe (konfekt, vinflasker el.l.) kan de få med seg litt av det som takk for hjelpa etter dugnaden. :)

Anonymous poster hash: a0715...c95
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For mye forlangt å forvente - ja.

Men det går an å avtale. Vi hadde egetpyntet og vasket lokale, og det ble avtalt flere mnd i forveien at våre foreldre og ene forloveren (den andre bor langt unn ai kjørevei) skulle stille opp og hjelpe oss. Men det var vi som brudepar som var der først og gikk sist. Det dukket faktisk opp et par andre gjester og hjalp til, som var hyggelig, men ikke et must.

Anonymous poster hash: aa8d3...18b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...