AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Hei! Noen som har gått opp i lønn av å forhandle? Jeg jobber innen helse og har en sjef jeg ikke kommer så godt overens med. Tenkte å bruke fagforbundet for å prøve og få mer i lønn. Men har snakka med noen som sier det er dumt for da får man sjefen mot seg. At man egentlig skal gå gjennom sjefen for å få bedre lønn? Og ikke bak ryggen, noe man gjør hvis man går gjennom fagforbundet? Er det sånn at det er den feige måten å gå gjennom fagforbundet? Jeg trodde det egentlig var sånn man gjorde det OG en annen ting, får sjefen vite hva jeg skriver av grunner for at jeg vil ha mer lønn? Håper virkelig noen kan noe om det her! Anonymous poster hash: c8885...cf5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Fagforbundet forhandler lønn for deg en gang i året. Utenom dette må du forhandle selv. Men dersom det er forskjell på din og en annen sin lønn på grunn av f.eks skjønn eller nylig stillingsskifte, så kan det hende at forbundet kan hjelpe deg med dette. Jeg har for øvrig forhandlet meg selv opp en økning på nesten 10% (utenom det årlige lønnsoppgjøret), da snakket jeg først med nærmeste leder, før jeg sendte et brev til avdelingsleder som igjen tok det med HR. For min del var det nok, men noen må nok ha samtaler med HR/de som setter lønn. Anonymous poster hash: 2c444...e00
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 skjønn skal være kjønn... Anonymous poster hash: 2c444...e00
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 TS Jeg trodde man fikk ett ark av fagforbundet også skulle man skrive der hvorfor man fortjente mer i lønn så fikk de vurdere. Men det er mer enn det? Anonymous poster hash: c8885...cf5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #5 Skrevet 22. mars 2014 Da du ikke vet så mye om dette så anbefaler jeg deg å ta kontakt med noen i fagforeninga di, legg frem saken og så kan de hjelpe deg videre med råd og veiledning. Fagforeninga forhandler seg som regel frem til en prosent som alle får, vil du ha mer må du selv forhandle. Unntaket er vel om dere har ei bedriftsforening som forhandler for alle de ansatte på sin bedrift, men det er lite sannsynlig at de faktisk fastsetter lønnen din, det er det ledelsen som gjør. Så søk råd fra fagforeninga di, det beste er å be om en lønnssamtale med sjefen og forberede seg godt. Du bør ha litt bedre argumenter enn "jeg vil ha mer lønn" og "alle andre tjener mer enn meg".Anonymous poster hash: db4a9...530
punkyB Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 Hvis du skal få noe utenom faste tillegg som alle får så må jo jobben du gjør vurderes og da vil jo sanns. sjefen kontaktes så jeg ville hørt med sjefen. Tror det er vanskelig å få personlig tillegg uten å ha sjefen med deg. Så hvis ikke det fungerer ville jeg vurdert å bytte jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #7 Skrevet 22. mars 2014 TS Jeg trodde man fikk ett ark av fagforbundet også skulle man skrive der hvorfor man fortjente mer i lønn så fikk de vurdere. Men det er mer enn det? Anonymous poster hash: c8885...cf5 Nei, fagforeningen vurderer ikke hvor mye du fortjener. De har ingen forutsetninger for det. Personlig lønnssamtale skal du ha med din leder en gang i året. Det er lederen din som gir en anbefaling til de som setter lønnen, om hvor mye økning du bør få. Fagforeningen har forhandling med bedriften en gang i året, hvor det avgjøres om det skal bli et generelt tillegg, individuelle tillegg eller begge deler. F.eks i fjor forhandlet min fagforening frem kun individuelle tillegg. Da ble det en prosent som skulle fordeles på alle medlemmene, og det var bedriften som bestemte hvor mye i kroner hvert medlem skulle få. Da ble økningen bestemt utfra kriterier som produksjon osv. Fagforeningen kan kanskje gi deg råd om hvordan du skal gå frem for å forhandle lønn, men de kan som sagt ikke forhandle for deg (utenom den ene faste gangen i året hvor de forhandler for alle medlemmene). Når du skal forhandle lønn er det viktig at du har forberedt deg godt, at du kan dokumentere f.eks noe du har gjort for å effektivisere driften, øke produksjonen eller andre ting. Husk å snakke om deg selv og hvorfor du fortjener høyere lønn, uten å dra inn at "den og den tjener mer enn meg". Anonymous poster hash: 2c444...e00
Amarinda Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 Vet ikke hvordan det er der du jobber, men der jeg jobber er det tillitsvalgte som forhandler på vegne av den enkelte ut fra et lønnsønske den enkelte fremmer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå