Gå til innhold

Kjøpe meg inn i samboers bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fra høsten av skal jeg bo fulltid sammen med samboeren min i huset som han eier. Til nå har jeg flyttet litt frem og tilbake pga studier. Jeg har ingen egenkapital så kan ikke kjøpe meg inn på "vanlig" vis, men jeg har heller ikke videre lyst å betale ham masse penger som går til hans lån/renter. Hvordan kan jeg kjøpe meg inn da? Eventuelt hva er mest rettferdig?

Anonymous poster hash: 3024b...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan tror du at du skal få råd til å kjøpe deg inn i han sin bolig, når du ikke har penger? De fleste må faktisk spare for å rå råd, og det burde du og.

Når du ikke har råd, så ser jeg ingen annen utvei enn å betale litt husleie til kjæresten din. Det måtte du vel gjort andre plasser?

Anonymous poster hash: 4aa84...08e
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan tror du at du skal få råd til å kjøpe deg inn i han sin bolig, når du ikke har penger? De fleste må faktisk spare for å rå råd, og det burde du og.

Når du ikke har råd, så ser jeg ingen annen utvei enn å betale litt husleie til kjæresten din. Det måtte du vel gjort andre plasser?

Men hvis jeg sparer de pengene hver mnd så får jeg jo penger til egenkapital til slutt eller? Vi satser jo på ett liv sammen og snakker om barn og giftermål, men om vi sammen har betalt ned hele hans lån om

noen år og ting går til helvete så har jo han nytt godt av meg? Eller? Jeg vet ikke hva som er rett her, derfor jeg spør.

Anonymous poster hash: 3024b...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du betale husleie. Hvorfor skal du bo gratis selv om han er kjæresten din? Du måtte jo betalt leie et annet sted også, om du ikke har råd til å kjøpe.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg ha gått til en advokat , skrivd samboerkontrakt , og en advokat vet alt dette, hva du bør gjøre når det gjelder betaling . Og det kan og være lurt av deg og ha en sparekonto som KUN er din ( kan være greit å ha no i bakhånd hvis ting skjærer seg) men vær obs på at hvis du gifter deg, OG dere blir skilt må du dele den sparekontoen med han , og det tror jeg ikke du vil? Så vær lur :-)eller du legger av penger i hver mnd og gjemmer de på ett lurt sted , men da får du selvsagt ikke renter da ,,,, lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å foreslå en avtale hvor du betaler halvparten av lån og avdrag, og det gir deg prosenter i boligen hvert år? Vi betalte faktisk ikke egenkapital i første boligen. Vi hadde spart opp penger. Men fikk noe som heter Førstehjemslån som er 100% finansiering til gunstig rente. Så da betalte hver av oss halvparten av avdrag/renter, og eide halvparten av boligen.

Dette henger mye på samboeren din. Boligen har sannsynligvis annen verdi idag enn hva banklånet tilsier, han burde ikke bare "gi" deg verdistigningen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er et mye rare råd.

Noen nevnte ekteskap og sparekonto. Litt på siden av temaet kanskje, men det dere tar med inn i et eventuelt ekteskap er hver deres dersom dere skilles.

En advokat vet ikke "alt". Dere må selv, mellom dere to, bli enige om hvordan DERE vil ordne det. En advokat (eller en KG-bruker) kan gi råd, tanker og dele erfaringer, men dere må selv finne ut nøyaktig hva som passer for dere.

Jeg regner med at det er selvsagt at du ikke har tenkt å bo gratis eller få deler av huset gratis.

I dine sko hadde jeg foreslått å dele alle utgifter til huset i to hver måned. Avdrag, renter, vedlikehold, fellesomkostninger til borettslag/sameie og offentlige avgifter. Så holder dere takst på huset, og dere deler verdistigningen fra du flytter inn og starter å betale i like deler som dere har delt utgifter. Men all verdi før den verdistigningen er hans, fordi du ikke hadde noe å skyte inn fra starten.

Tenk deg at huset er verdt 1 million i dag, og dere deler alle utgifter likt fra du flytter inn. Så bryter dere opp, og huset er da verdt 1,2 mill. 200 000 i verdistigning mens dere bodde sammen. Da er 100 000 ditt, og resten hans, fordi verdien på huset da du flyttet inn er hans egenkapital, ikke din, men verdistigningen mens dere bodde der har dere begge betalt for.

Dette må skrives i en kontrakt, og dere trenger ikke advokat for det.

Anonymous poster hash: 7ee9a...0ef
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Kan ikke TS få lån? Jeg trodde det var EK i bolig som var avgjørende for å få lån (noe samboeren har), ikke EK på lånet? Jeg spør fordi jeg og min samboer skal kjøpe bolig sammen, han har EK, jeg har ikke. Hvis det er slik at begge må ha EK, slik du indikerer, vil altså ikke jeg få lån, og vi får dermed ikke kjøpt noe??? Ble litt redd her nå...

TS, kan dere ta en tur i banken og sjekke om du kan få lån for å kjøpe deg inn? Du trenger ikke kjøpe 50% hvis du ikke har råd, men en passende andel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Selvfølgelig må du betale husleie. Hvorfor skal du bo gratis selv om han er kjæresten din? Du måtte jo betalt leie et annet sted også, om du ikke har råd til å kjøpe.

Hvorfor må hun betale husleie av kjæresten da? Jeg har hatt samboere som ikke har betalt noe for å bo sammen med meg i huset mitt. Hun kan da hjelpe til på andre måter med regninger :)

Du kan jo prøve å foreslå en avtale hvor du betaler halvparten av lån og avdrag, og det gir deg prosenter i boligen hvert år? Vi betalte faktisk ikke egenkapital i første boligen. Vi hadde spart opp penger. Men fikk noe som heter Førstehjemslån som er 100% finansiering til gunstig rente. Så da betalte hver av oss halvparten av avdrag/renter, og eide halvparten av boligen.

Dette henger mye på samboeren din. Boligen har sannsynligvis annen verdi idag enn hva banklånet tilsier, han burde ikke bare "gi" deg verdistigningen heller.

Det gjør han jo som han selv vil :) Jeg vurderer å selge selv og flytte inn hos kjæresten som eier ei leilighet i byen . Skal kjøpe meg inn, men han velger å ikke kjøre takst men gi meg eierskap i leiligheten for halve summen han kjøpte den for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Først og fremst ville jeg ha gått til en advokat , skrivd samboerkontrakt , og en advokat vet alt dette, hva du bør gjøre når det gjelder betaling . Og det kan og være lurt av deg og ha en sparekonto som KUN er din ( kan være greit å ha no i bakhånd hvis ting skjærer seg) men vær obs på at hvis du gifter deg, OG dere blir skilt må du dele den sparekontoen med han , og det tror jeg ikke du vil? Så vær lur :-)eller du legger av penger i hver mnd og gjemmer de på ett lurt sted , men da får du selvsagt ikke renter da ,,,, lykke til

He, he, he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke TS få lån? Jeg trodde det var EK i bolig som var avgjørende for å få lån (noe samboeren har), ikke EK på lånet? Jeg spør fordi jeg og min samboer skal kjøpe bolig sammen, han har EK, jeg har ikke. Hvis det er slik at begge må ha EK, slik du indikerer, vil altså ikke jeg få lån, og vi får dermed ikke kjøpt noe??? Ble litt redd her nå...

TS, kan dere ta en tur i banken og sjekke om du kan få lån for å kjøpe deg inn? Du trenger ikke kjøpe 50% hvis du ikke har råd, men en passende andel.

Det er helt rett at dere sammen kan refinansiere å få et nytt lån som dere begge "har" og er ansvarlige for, selv om én ikke har EK.

Men spørsmålet om hvor mye hver av dere eier hjemmet er fortsatt gyldig selv om dere tar ut felles lån, fordi én har EK og den andre ikke.

Dere kan f.eks. eie 100 % / 0 % av dagens verdi jmfr. takst og 50 % / 50 % av verdistigningen fra nå.

Slikt er opp til dere, dette er bare et av mange tips. Kjør samboerkontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt rett at dere sammen kan refinansiere å få et nytt lån som dere begge "har" og er ansvarlige for, selv om én ikke har EK.

Men spørsmålet om hvor mye hver av dere eier hjemmet er fortsatt gyldig selv om dere tar ut felles lån, fordi én har EK og den andre ikke.

Dere kan f.eks. eie 100 % / 0 % av dagens verdi jmfr. takst og 50 % / 50 % av verdistigningen fra nå.

Slikt er opp til dere, dette er bare et av mange tips. Kjør samboerkontrakt.

I praksis ville jeg f.eks. skrevet i en kontrakt for samboere med en lelighet på 1 mill er én har EK og den andre ikke:

"Ved et eventuellt brudd skal person A tilgodeses et beløp på X tusen kroner, som tilsvarer person A's EK da samboerforholdet startet. Alt overskytende skal fordeles med 50 % til hver part, eller fordeles etter hvor mye hver part har betalt i avdrag, renter og øverige omkostninger knyttet til boligen."

Det betyr: er leiligheten verdt 1 mill totalt, og dere trenger et lån nå på 600.000, så er 400.000 person A's EK og skal komme til fradrag i oppgjøret ved et eventuellt brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og til slutt, dersom boligen er gjeldfri når dere flytter sammen, så kan person B ta opp et lån kun i eget navn, men med sikkerhet i det som blir felles bolig. Lånet brukes da til å betla person A for en andel i i felles bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det betyr: er leiligheten verdt 1 mill totalt, og dere trenger et lån nå på 600.000, så er 400.000 person A's EK og skal komme til fradrag i oppgjøret ved et eventuellt brudd.

Hvorfor er det bare de 600 000 som skal gi alt av verdistigning, mens de 400 000 ikke skal øke tilsvarende?

Ellers er det interessant å se hvordan mange er opptatt av å gi TS verdistigning. Husk at hun må ta halvparten av et eventuelt verdifall etter at hun har flyttet inn. Mange har opplevd det siste året.

Etter min oppfatning bør hun ikke bli medeier før de har bodd sammen en lengre periode. Og hun må ha egenkapital eller betjene et lån for å kunne kjøpe seg inn.

TS høres ut som den tradisjonelle golddiggeren, som vil ha mest mulig uten å yte noe. Hun vil bo gratis eller få eierandel.

Hvis du ikke har råd til å eie må du leie. Og ikke være opptatt av hva utleier/samboer bruker leiepengene til.

Hvis forholdet så tar slutt har han hatt fordel av denne leien. Men det har vel TS også, som sikkert har betalt mindre til ham enn hun måtte om hun skulle leid noe et annet sted?

Og hvis det går bra, spiller det jo ingen rolle hvor mye hun betalte underveis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hun betale husleie av kjæresten da? Jeg har hatt samboere som ikke har betalt noe for å bo sammen med meg i huset mitt. Hun kan da hjelpe til på andre måter med regninger :)

Det gjør han jo som han selv vil :) Jeg vurderer å selge selv og flytte inn hos kjæresten som eier ei leilighet i byen . Skal kjøpe meg inn, men han velger å ikke kjøre takst men gi meg eierskap i leiligheten for halve summen han kjøpte den for

Klart han bestemmer selv. Jeg hadde ikke gitt bort verdistigning til en fersk samboer iallefall, det synes jeg er tåpelig. Og jeg synes også at voksne arbeidsføre folk ikke skal bo gratis hos andre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Hvorfor er det bare de 600 000 som skal gi alt av verdistigning, mens de 400 000 ikke skal øke tilsvarende?

Ellers er det interessant å se hvordan mange er opptatt av å gi TS verdistigning. Husk at hun må ta halvparten av et eventuelt verdifall etter at hun har flyttet inn. Mange har opplevd det siste året.

Etter min oppfatning bør hun ikke bli medeier før de har bodd sammen en lengre periode. Og hun må ha egenkapital eller betjene et lån for å kunne kjøpe seg inn.

TS høres ut som den tradisjonelle golddiggeren, som vil ha mest mulig uten å yte noe. Hun vil bo gratis eller få eierandel.

Hvis du ikke har råd til å eie må du leie. Og ikke være opptatt av hva utleier/samboer bruker leiepengene til.

Hvis forholdet så tar slutt har han hatt fordel av denne leien. Men det har vel TS også, som sikkert har betalt mindre til ham enn hun måtte om hun skulle leid noe et annet sted?

Og hvis det går bra, spiller det jo ingen rolle hvor mye hun betalte underveis.

Hvorfor må du anta sånn uten videre at hun er en golddigger? Hun sier at de allerede er samboere, men at hun har studert. For alt du vet har hun ikke hatt råd til å spare EK tidligere. De snakker om barn og giftemål! Og så skal hun kalles en golddigger fordi hun vil kjøpe seg inn i boligen??? Det er jo helt ufattelig...

Jeg er faktisk i en nesten helt lik situasjon. Om 2 mnd er jeg ferdig med studiene, og får først da råd til å spare EK. Nå skal vi kjøpe noe nytt sammen, men hadde jeg fått jobb på samboerens hjemplass (noe jeg ikke gjorde) så hadde jeg heller kjøpt meg inn hos han. Hvorfor i all verden gjør det meg til en golddigger??? Vi har vært sammen 7 år! Hvor går den magiske grensa for når man får kjøpe seg inn uten å bli anklaget for å være en golddigger? EK eller ei er jo revnende likegyldig for den som selger en andel av boligen, så lenge han får betalt for delen han selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så skal hun kalles en golddigger fordi hun vil kjøpe seg inn i boligen???

Jeg kaller henne en golddigger fordi hun vil kjøpe seg inn i boligen UTEN Å HA PENGER TIL DET.

Når forholdet har stabilisert seg og hun har fått spart opp penger til å kjøpe seg inn er tiden inne.

Hvorfor er det så viktig å bli medeier før dere gifter dere eller får barn sammen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS vil kjøpe seg inn i en bolig som allerede er finansiert av samboer.

Dere vil kjøpe en bolig sammen, det er noe helt annet. Da tar dere opp et felles lån der han bidrar med egenkapitalen og dere betjener en passende andel av lånet hver. Og fastsetter eierbrøk ut fra det.

Ingen grunn til å bli redd...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg kaller henne en golddigger fordi hun vil kjøpe seg inn i boligen UTEN Å HA PENGER TIL DET.

Når forholdet har stabilisert seg og hun har fått spart opp penger til å kjøpe seg inn er tiden inne.

Hvorfor er det så viktig å bli medeier før dere gifter dere eller får barn sammen?

Men du vet jo ingenting om hvorvidt forholdet har stabilisert seg?

For meg er det viktig å bli medeier så snart jeg har råd til det. For meg betyr det så snart jeg får lønn. Hvorfor er det så viktig at jeg sparer EK først, når jeg i stedet kan lette samboerens lånebyrde? Jeg vil også bli medeier før et barn har kommet - da er det jo naturlig å bli det når jeg får råd til det (når jeg får lønn) i stedet for å vente til jeg er gravid. Jeg vil ha det formelle i orden før et barn kommer, ikke etterpå. Det vil samboeren min også. Vi skal ha et liv sammen, ikke hver for oss. Hva det har med golddigging å gjøre vet ikke jeg.

DU vet ingenting om hvor stabile våre forhold er. Jeg sier ikke at TS garantert ikke er en golddigger, men at det er helt idiotisk å anta det når du ikke vet noe om hennes forhold. For alt du vet har de vært samboere i ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU vet ingenting om hvor stabile våre forhold er. Jeg sier ikke at TS garantert ikke er en golddigger, men at det er helt idiotisk å anta det når du ikke vet noe om hennes forhold. For alt du vet har de vært samboere i ti år.

Det jeg faktisk sa var "TS høres ut som den tradisjonelle golddiggeren, som vil ha mest mulig uten å yte noe. Hun vil bo gratis eller få eierandel."

Så får det være opp til TS å fortelle at min antakelse var feil.

Ditt tilfelle høres ut til å være annerledes. Dere er enige om å kjøpe hus sammen, dere betjener hver sin del av lånet og får eierandel ut fra det, Da er du ingen golddigger, dette er helt normalt.

TS skal flytte inn et hus som allerede samboeren eier. Og hun sier selv at hun ikke har råd til å kjøpe seg inn på "vanlig" vis men vil ikke betale for å bo der uten å få eierandel. Det er dette jeg reagerer på.

EDIT: "For alt du vet har de vært samboere i ti år." Nei da, hun sier selv at de ikke har bodd sammen på fulltid før. Og da kan du ikke forvente at samboer gir fra seg eiendomsretten fra dag 1.

EDIT 2: Forrige gang jeg hadde noe med en situasjon som lignet din, Ciegus, rådet jeg et par til å gå for 50 % eierandel hver til tross for at hun bidro med hele egenkapitalen. Han tok opp et lån på 50 %, hun lånte 25 % og betalte 25 % kontant. Problemfritt.

Endret av nojac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...