AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Hentet fra mattilsynet.no: Mosjon Alle hester skal sikres mulighet for daglig mosjon og uteliv i luftegård eller på beite. Hvis hesten står på spilt, skal den slippes løs minst to timer hver dag i tillegg til trening. Hester som står oppstallet på boks skal ha daglig trening eller sikres mulighet for fri bevegelse i minst to timer hver dag. Kravet om daglig uteliv innebærer at anlegget må ha tilstrekkelig antall egnede luftegårder. Er det bare meg, eller er minstekravet for daglig utegang helt hinsides fornuft? Jeg antar at de fleste som har hest vet at hester er født til et liv med mye utegang, men jeg tenker på de som kan misoppfatte dette budskapet, og leve etter minstekravet. For meg er det utenkelig å ha hesten stående på boks/spilt mesteparten av dagen, men jeg vet at det praktiserer såkalte firetimersskift på store staller med få gjerder, og selv fire timer synes jeg er ufattelig lite for en hest. Bikkja mi ville ikke vært ute så få timer engang, og den har jo relativt stor boltreplass innendørs i forhold til hesten. Eller er jeg helt på bærtur? Hva mener dere? Anonymous poster hash: 86540...eca Anonymous poster hash: 86540...eca
Gjest crazycatlady Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Er helt hinsides de reglene der, ja. Minstekravet burde vært minst 8 timer i tillegg til trening spør du meg. Staller med få luftegårder får heller enten bygge flere eller rett og slett ha færre hester oppstallet. Selv har jeg mine hester på utegang i flokk. Går ut og inn som de selv ønsker og lykkeligere hester har jeg aldri hatt.
Gjest Gaea Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 Selvsagt er det helt totalt sinnsykt, det er ikke en eneste ting i hestens natur som tilsier at å stå alene i boks mesteparten av døgnet i boks + et par timer ute (de som praktiserer slik har ofte hesten i frimerkepaddock alene attpåtil...). Dessverre er det ikke så uvanlig, ikke i det hele tatt. Jeg synes oppriktig talt at de med et slikt hestehold enten gir totalt f i hesten til fordel for egen egoisme, eller så er de helt blåst og ikke vet selv de mest grunnleggende ting om dyret de har. Særlig opptatt av hvorvidt hesten har et godt liv eller ikke er de i hvert fall ikke...
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 Her jeg bor er det de store stallene som er direkte syndere, rideskoler og hestesenter. De har bitre små oppdelte luftegårder hvor hestene står og henger på skift, gjerne så små at det er umulig å fatte trav for de før de må bråsnu for ikke å løpe inn i gjerdet. Konkurransehestene varmblods har det verre, de får ikke komme på skogsbeitet i fare for at de skader seg i veldig ulendt terreng, der er det bare kaldblodsene som får gå. Skjønner ikke at store staller som skal lære bort hestehold og ridning ikke tar mer hensyn....Anonymous poster hash: 6ac79...219
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. mars 2014 #5 Skrevet 22. mars 2014 Latterlig hele den forskriften om utetid ja. I Sverige, så er kravene for utetid mye høyere (husker ikke akkurat nå). Jeg vet det er ytret ønske om å revidere denne forskriften, så det kommer nok endringer her snart.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 Synes det var veldig lite. På ridesenteret jeg rir på går hestene ute i store paddocker fra morgenen av og i ca åtte timer fremover. Dette inkluderer skolehestene! Anonymous poster hash: 87c87...6b6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #7 Skrevet 23. mars 2014 Helt forferdelig når jeg ser disse hestene som står inne på boksen hele døgnet bortsett fra de to timene de får mosjonere på en ridebane. Hester er skapt til å bevege seg og løpe mesteparten av døgnet. Er ikke rart hester tygger på boksen, sparker i boksdøren og svelger luft. De kjeder jo livet av seg stakkars og er veldig rastløse. Hester skulle fått flere timer med mosjon hver dag i tillegg til store deler av dagen ute i flokk i store paddocker. Anonymous poster hash: 0e2f4...4d7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #8 Skrevet 24. mars 2014 Prøv å bli løpshest i USA, dere! Kan vel sammenligne det med om du satt i en skap med et lite vindu hele dagen, og du ble fort på sjokolade og redbull. Når de da kom for å leie deg ut, er du så glad for å komme ut og få av deg litt energi, at de da begynner å dope deg ned før de åner døra. Og når du får komme ut, må du først gå i bånd sammen med en livredd person som går og røsker i kjettingen din hele tiden, så får du løpe et par km på banen, før du igjen må gå tur med personen som røsker i kjettingen din for hvert 3. skritt. Ikke prøv å snu på hodet, da blir det ekstrarøsk!! Til slutt er den nye hobbyen din å prøve å bite og sparke alle som nærmer seg rekkevidden din. Kanskje det er bedre å være kjerrehest i ett eller annet fattig land...Anonymous poster hash: da94c...c65 1
miramis Skrevet 27. mars 2014 #9 Skrevet 27. mars 2014 Er dere helt blottet for forskjellig dyrehold? Håper dere innser at dere kritiserer måten 60% av norge holder hestene sine på. Jeg vil ikke at hestene mine skal få sandkolikk, helt uansvarlig å fore høy ute. Derfor kan de ikke stå ute mer enn 6 timer før de kommer inn til mat. Har sett en fair share av rufsete hester med sur stråle og matt hårlag på utegang. Uheldigvis ser det ut som de gjerrige hesteierne bare slenger hesten ut og lar den henge der, lar den få spent rygg (dekken er jo så unaturlig må du vite!) som forverres av hookssalen til 3000kr som ikke passer overhodetx og regnråte av mangel på skjul, og drar den ut på ridetur 2/3 ganger i uken. Å snakke om naturlig hestehold blir som regel feil, hestene er helt annerledes fra villhester nå, og de fleste trenger både sko, dekken og fortilskudd.
Gjest Gaea Skrevet 27. mars 2014 #10 Skrevet 27. mars 2014 Er dere helt blottet for forskjellig dyrehold? Håper dere innser at dere kritiserer måten 60% av norge holder hestene sine på. Jeg vil ikke at hestene mine skal få sandkolikk, helt uansvarlig å fore høy ute. Derfor kan de ikke stå ute mer enn 6 timer før de kommer inn til mat. Har sett en fair share av rufsete hester med sur stråle og matt hårlag på utegang. Uheldigvis ser det ut som de gjerrige hesteierne bare slenger hesten ut og lar den henge der, lar den få spent rygg (dekken er jo så unaturlig må du vite!) som forverres av hookssalen til 3000kr som ikke passer overhodetx og regnråte av mangel på skjul, og drar den ut på ridetur 2/3 ganger i uken. Å snakke om naturlig hestehold blir som regel feil, hestene er helt annerledes fra villhester nå, og de fleste trenger både sko, dekken og fortilskudd. Haha, mener du virkelig at hester er helt annerledes enn villhester? Det er jo så feil som du kan få det. Forskjellen på en "vanlig hest" og en vill mustang er bare sosialisering, ellers er de like dyr altså... De aller fleste hester fungerer flott uten sko, flott uten dekken (eller med dekken kun i nedbør/dårlig vær), og ikke minst - det aller, aller viktigste for dem er masse utetid, jevnlig bevegelse og matinntak, samt flokkliv. Virkelig. Det betyr ikke at det er greit å gi totalt faen i en hest på utegang. Men det er fullt mulig å trene aktivt, bruke dekken ved behov, ha en skikkelig sal, ordentlig skjul, alt det du nevner, i tillegg til å ha hesten på utegang (eller mye ute) i flokk. Selv en varmblodspinglehest som min klarer seg supert. Man kan også fore i høynett som ikke ligger helt nede på bakken. Jeg har null problemer med å kritisere hvordan halve Norge har hestene sine, egentlig langt flere enn det også. Det er jo også helt vanlig å utnytte dyr i kjøtt-, melke-, egg-, ull- og pelsproduksjon. Blir det rett av den grunn? Selvsagt ikke, det er fortsatt helt sykt, bare noe mange ikke tenker over fordi det er vanlig. Jeg liker heller ikke at man prøver å unnskylde ting med at "det kunne vært verre". Klarer man ikke sette hesten foran seg selv burde man ikke ha det dyret.
Gjest Raggy Skrevet 27. mars 2014 #11 Skrevet 27. mars 2014 De føringene der er helt sinnsyke. Greit at hester som går høyt i sporten kan ha flere økter med trening hver dag og derfor får færre timer ute, men hesten har jo en psyke også som må ivaretas. Hos meg har hestene tilgang på ca 6 mål med skog, de kan gå inn i en stallboks når de selv ønsker det men stort sett søker de ly i skogen. Ved mye nedbør tar jeg dem inn fordi de kan bli nedkjølt og høvene kan bli sure. Er det sterk vind over lengre tid sette jeg de også inn, men bortsett fra det så går de ute. Og dekken brukes utifra den enkelte hests behov! Det finnes så mange måter å holde hest på og hver enkelt må jo forholde seg til egen hest/sportsgren som gir ulike behov, men en hest bør få gå ute, ulendt terreng er bra, da lærer de å plassere beina sine uten å få skader. Mine graver etter røtter, gofler granbar og bark, dette gir hesten mulighet til å tygge store deler av døgnet uten å bli feit, noe hester fort kan bli når dens tyggebehov kun blir stilt av veldig næringsmettet mat. Å nei det bety ikke at mine får lite mat, de får sine tre dagsrasjoner med høy samt div tilskudd, men det spises jo relativt fort opp. Klart at sandkolikk kan være et problem, men hva med høynett eller forhekk??? Hester skal ikke stå inne å spise mat fra porselensfat!!!!!!
miramis Skrevet 27. mars 2014 #12 Skrevet 27. mars 2014 Haha, mener du virkelig at hester er helt annerledes enn villhester? Det er jo så feil som du kan få det. Forskjellen på en "vanlig hest" og en vill mustang er bare sosialisering, ellers er de like dyr altså... Tror du virkelig det du sier selv? Dagens hester er langt fra "mustanger" og tidligere villhester. Ikke er de i sitt riktige miljø (selv de norske hesterasene sliter med klimaet her), og de er mye mindre hardføre. Slipp løs en normal hest og den er død innen seks måneder. Bare se på hva som skjer i Irland.
Gjest Gaea Skrevet 27. mars 2014 #13 Skrevet 27. mars 2014 Tror du virkelig det du sier selv? Dagens hester er langt fra "mustanger" og tidligere villhester. Ikke er de i sitt riktige miljø (selv de norske hesterasene sliter med klimaet her), og de er mye mindre hardføre. Slipp løs en normal hest og den er død innen seks måneder. Bare se på hva som skjer i Irland. Forklar gjerne forskjellen. Det finnes mange som jobber med å fange mustanger og adoptere dem bort i USA, etter litt jobb (sosialisering) er de helt like som alle andre hester. Hva har forandret seg? Har høvene det? Tarmsystemet, pelsen, annet kroppsrelatert? Instinkter, behovet for flokk og jevnlig bevegelse? Du kan gjerne svare, men svaret er nei, det er fortsatt likt. En hest som er sosialisert og vant til mennesker, biler, ting som potensielt kan være en trussel vil nok ikke klare seg like godt ute, nei. I tillegg har mange hester som står mye alene et dårlig utviklet "språk", noe som er nødvendig for å klare seg i flokk. De trenger også tilgang på mat, vann, slike ting. Ikke minst er det faktisk mange villhester med ymse skader og plager, slikt skjer når de "bor" slik de gjør.
Gjest Gaea Skrevet 27. mars 2014 #14 Skrevet 27. mars 2014 Jeg har som sagt en varmblodspingle. Han får likevel være hest altså. Det eneste jeg må være obs på er dekken i dårlig vær, men han setter mer enn nok pels til å klare seg på fine vinterdager. Enkelte hester må ha dekken oftere. Enkelte må ha sko. Enkelte burde ha fortilskudd. Men de aller fleste generelt sett friske hester har det langt bedre uten slike ting, det gjelder også varmblodshester. Hørt at Flyinge har fått seg utegang?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. mars 2014 #15 Skrevet 27. mars 2014 Jeg kjenner flere hester/ponnier, som konkurrerer på middelsnivå, og så bor på utegang. Ingen problem med dette. Og om man legger til rette for at hestene skal kunne spise hygenisk rent høy, så vil de aller helst spise ute med vennene sine. Flokkliv har MYE å si for hestens psyke. Selv har jeg bare hatt hest i større flokker på store uteområder og med kuppert terreng. Aldri vært noe problem. Tvert imot har det bare vært fordeler med dette. Spesielt de gangene jeg har hatt unghester. Jeg er for kvasiutegang. Dvs la de stå ute døgnet rundt når været tillater dette, men sette de på boks de nettene det er skitvær. Kulde er aldri noe problem, men vedvarende regn kan være hardt for høver og pels. 2
Gjest Gaea Skrevet 27. mars 2014 #16 Skrevet 27. mars 2014 Jeg er for kvasiutegang. Dvs la de stå ute døgnet rundt når været tillater dette, men sette de på boks de nettene det er skitvær. Kulde er aldri noe problem, men vedvarende regn kan være hardt for høver og pels. Har merket stor forskjell fra utegang til utegang hvor mye det har å si. Stod på en med svær liggehall, mykt underlag med mindre innganger slik at det ikke blåste så mye inn, der de foret der inne ved skitvær. Området var svært og store deler var grusa, så det var ikke et så ille gjørmeproblem. "Pysenes" dekken ble også sjekket og byttet om det var fuktig. Var helt supert, dessverre veldig langt unna. Er verre på dårligere uteganger, som det er en del av dessverre...
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. mars 2014 #17 Skrevet 27. mars 2014 Har merket stor forskjell fra utegang til utegang hvor mye det har å si. Stod på en med svær liggehall, mykt underlag med mindre innganger slik at det ikke blåste så mye inn, der de foret der inne ved skitvær. Området var svært og store deler var grusa, så det var ikke et så ille gjørmeproblem. "Pysenes" dekken ble også sjekket og byttet om det var fuktig. Var helt supert, dessverre veldig langt unna. Er verre på dårligere uteganger, som det er en del av dessverre... Kjenner også en slik utegang. Områdene er grusa godt opp og møkkes hele tiden. Aldri en søleflekk der. Og liggehallen er så innbydende at jeg selv har lyst å sove der Men for langt unna for min del også... dessverre.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #18 Skrevet 27. mars 2014 Er dere helt blottet for forskjellig dyrehold? Håper dere innser at dere kritiserer måten 60% av norge holder hestene sine på. Jeg vil ikke at hestene mine skal få sandkolikk, helt uansvarlig å fore høy ute. Derfor kan de ikke stå ute mer enn 6 timer før de kommer inn til mat. Har sett en fair share av rufsete hester med sur stråle og matt hårlag på utegang. Uheldigvis ser det ut som de gjerrige hesteierne bare slenger hesten ut og lar den henge der, lar den få spent rygg (dekken er jo så unaturlig må du vite!) som forverres av hookssalen til 3000kr som ikke passer overhodetx og regnråte av mangel på skjul, og drar den ut på ridetur 2/3 ganger i uken. Å snakke om naturlig hestehold blir som regel feil, hestene er helt annerledes fra villhester nå, og de fleste trenger både sko, dekken og fortilskudd. Hvorfor skal man la være å kritisere fordi et stort flertall gjør dette, når det er dokumentert at det er feil? Blir litt som hundedebatten der minst 90% av hundene i Norge er understimulert. Ligger i bur store deler av døgnet, evt. i et lite rom/gang i 8-10 timer mens eierne er på jobb. Eiere som tror at en times rusletur i nabolaget er tilstrekkelig mosjon. Dette gjelder generelt dyrehold. Alt for lite kunnskap om det å ha dyr i dag. Anonymous poster hash: ef28d...95a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #19 Skrevet 27. mars 2014 helt uansvarlig å fore høy ute. Jeg har ikke hest, men lurer på dette. Har ikke hørt det før. Hvorfor er det uansvarlig å fore høy ute? Jeg har sett mange hester som får høy ute om vinteren. Mange hester her i vårt område får høyet i et slags nettingpose. Anonymous poster hash: ef28d...95a
Gjest Raggy Skrevet 28. mars 2014 #20 Skrevet 28. mars 2014 Jeg kjenner flere hester/ponnier, som konkurrerer på middelsnivå, og så bor på utegang. Ingen problem med dette. Og om man legger til rette for at hestene skal kunne spise hygenisk rent høy, så vil de aller helst spise ute med vennene sine. Flokkliv har MYE å si for hestens psyke. Selv har jeg bare hatt hest i større flokker på store uteområder og med kuppert terreng. Aldri vært noe problem. Tvert imot har det bare vært fordeler med dette. Spesielt de gangene jeg har hatt unghester. Jeg er for kvasiutegang. Dvs la de stå ute døgnet rundt når været tillater dette, men sette de på boks de nettene det er skitvær. Kulde er aldri noe problem, men vedvarende regn kan være hardt for høver og pels. Er så enig med deg! Uteliv og flokktihørighet har så mye å si for hestens psyke! Jeg mener at folk bør bruke skogen sin til luftegårder også kan de flate jordene brukes til høyproduksjon. Er mann redd for sandkolikk så er det bare å legge til rette for hygienisk foring ute og evt gi loppefrø som forebygging. For meg er det helt hinsides å lese at folk mener en hest ikke kan få mat ute.... Det å ha hester på løsdrift betyr jo så absolutt ikke at hestene ikke står inne noen ganger, alt til sin tid. Min eldste hest som trenger litt ekstra omsorg og foring får være mer inne enn feks den yngste hesten. De er jo så forskjellige... Min ene ponni går ofte inn å sover uansett vær, mens den andre lå rett i snøen i vinter å kosa seg. Kanskje ikke så rart siden det er en islandshest med skikkelig raggepels det som er viktig ved utegang er tilgang på nok for når det er kaldt fordi hesten produserer varme når den spiser og at man unngår hester som er våte over lengre tid. Men samtidig så forstår jeg jo at folk som driver høyt i sport og har en hest verdt mange hundre tusen må tenke litt andeledes enn oss med hobbyhester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå