FomlaFomlesen Skrevet 21. mars 2014 #1 Skrevet 21. mars 2014 (endret) Etter et par år som singel traff jeg min nåværende kjæreste. Vi har vært sammen i et par år nå. Vi er begge i 40-åra og har ingen barn som bor hjemme, men vi har barn=arvinger begge to. Han er veldig klar på at jeg kan aldri forvente å få en eierandel i hans hus. For hvis forholdet skulle gå dårlig så vil han ikke kunne klare å kjøpe meg ut igjen. Og jeg kan forstå det at han ikke vil risikere å sitte igjen uten huset (arvet etter besteforeldre). Men for meg så er dette vanskelig. Jeg har vært deleier i mine to tidligere samboerforhold.. og har bortsett fra da jeg var helt ung, alltid eid egen bolig. Og derfor jeg sliter med å få til å engasjere meg i hans hus, og gjøre det til mitt hjem også. Vi har i praksis bådd sammen i over ett år, men det er fortsatt sånn at jeg føler meg mer på besøk her enn hjemme. Han sier jeg bare må ta meg til rette, men jeg får det ikke til.... Jeg har min egen leilighet som jeg akkurat nå begynte å leie ut, så jeg har egen eiendom jeg får verdiøkningen til. Hos han betaler jeg halvparten av alle dagliige utgifter som strøm, mat osv. Alt med huset må han betale siden det er hans. Men han har ikke veldig god råd, så han har ikke penger til å gjøre ting med eller i huset. Mens jeg har veldig romslig og grei økonomi med penger på bok og kunne fint hatt råd til å legge penger i oppussing. Men når jeg ikke har eierandel så får jeg meg ikke til å bruke masse av mine penger på sånt. Hvordan gjør jeg dette til mitt hjem også ? Har noen råd å gi? Ingen jeg kjenner har vært i en slik situasjon. Edit: Hva gjør par hvor han har særeie på huset? Endret 23. mars 2014 av FomlaFomlesen
ekkoet Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Det er uaktuelt å selge begge boligene og kjøpe noe sammen? 3
FomlaFomlesen Skrevet 22. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 22. mars 2014 Det er uaktuelt å selge begge boligene og kjøpe noe sammen? Helt uaktuelt for han... Jeg har ikke samme forhold til min leilighet siden jeg har eid den bare kort tid (kjøpte den etter forrige samlivsbrudd) så jeg kunne vært interessert i å gjøre det, eller kjøpe meg inn. Ingen av delene vil han gjøre...
Pysa Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 Ommøblér, ominnred (gjerne billig, med ting fra finn), mal i farger du liker. Hvis du blir sjef for innredning, hjelper det kanskje litt. 1
FomlaFomlesen Skrevet 22. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2014 Ommøblér, ominnred (gjerne billig, med ting fra finn), mal i farger du liker. Hvis du blir sjef for innredning, hjelper det kanskje litt. Har til dels gjort det, men han hadde akkurat kjøpt en del nye møbler etter sin smak, og jeg har ikke fått gehør for å gjøre noen større ting der... har byttet grdiner og hengte opp et par bilder av ungene mine også. Det er omtrent det... Får meg liksom ikke til å gjøre ting som krever større investeringer
Medusa13 Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 Har til dels gjort det, men han hadde akkurat kjøpt en del nye møbler etter sin smak, og jeg har ikke fått gehør for å gjøre noen større ting der... har byttet grdiner og hengte opp et par bilder av ungene mine også. Det er omtrent det... Får meg liksom ikke til å gjøre ting som krever større investeringer Det skjønner jeg veldig godt. Det hadde ikke jeg gjort heller. Men fortsatt er det ikke en lett situasjon du befinner deg i. Jeg har også alltid hatt egen bolig, og ville aldri klart å slå meg til ro i en annens hjem med en annen smak. Ville heller ikke taklet om noen begynte å snu om på min leilighet. har han en stil du kan leve mer der, eller er det totalt forskjellig fra hvordan du liker å ha det? Jeg tenker at du kanskje kunne gjøre det mer personlig med puter, lamper og lignende
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #7 Skrevet 22. mars 2014 Pass på at du sikrer deg selv økonomisk på andre måter da. Slik at du ikke står på bar bakke hvis det skulle bli slitt. Og vil han ikke dele boligen med deg, skal du heller ikke betale ned på hans lån (leie). Anonymous poster hash: 9b3d4...a91 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 Helt uaktuelt for han... Jeg har ikke samme forhold til min leilighet siden jeg har eid den bare kort tid (kjøpte den etter forrige samlivsbrudd) så jeg kunne vært interessert i å gjøre det, eller kjøpe meg inn. Ingen av delene vil han gjøre... Hm. Noe usunt å være såpass knyttet til en gjenstand, men... Ut fra beskrivelsen din skinner det gjennom at det vel mest er det at huset har lavere standard enn noe du selv ville valgt som er hovedproblemet - ikke at du ikke eier. Å finne en løsning på dette er litt vanskelig dersom han har dårlig råd, men noe så enkelt som en avtale om at boligen må oppgraderes dersom du skal fortsette å bo der må gå an å få til. Å sette inn tilfeldige møbler eller nye gardiner hjelper ikke på standarden. Da har du gitt noe: du bor der uten å leie, og han har gitt noe: han oppgraderer selv om han nok ikke synes det er strengt nødvendig. Det er også noe hanvil få igjen ved et fremtidig salg. Pengene til dette bør han fint ha nå når du bidrar til å dekke utgiftene, så det bør ikke være et stort problem over litt tid (dersom det er det har han neppe råd til å beholde huset uten en partner, og i så fall ville jeg vært litt obs på om han ser deg som en melkeku). Sånn finansielt så kan du vel fortsette som du gjør: invester pengene i sparing av ulikt slag, inkludert din "egen" bolig, da har du også noe å flytte tilbake til når dette tar slutt.Anonymous poster hash: 8d06c...e57 3
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 Etter et par år som singel traff jeg min nåværende kjæreste. Vi har vært sammen i et par år nå. Vi er begge i 40-åra og har ingen barn som bor hjemme, men vi har barn=arvinger begge to. Han er veldig klar på at jeg kan aldri forvente å få en eierandel i hans hus. For hvis forholdet skulle gå dårlig så vil han ikke kunne klare å kjøpe meg ut igjen. Og jeg kan forstå det at han ikke vil risikere å sitte igjen uten huset (arvet etter besteforeldre). Men for meg så er dette vanskelig. Jeg har vært deleier i mine to tidligere samboerforhold.. og har bortsett fra da jeg var helt ung, alltid eid egen bolig. Og derfor jeg sliter med å få til å engasjere meg i hans hus, og gjøre det til mitt hjem også. Vi har i praksis bådd sammen i over ett år, men det er fortsatt sånn at jeg føler meg mer på besøk her enn hjemme. Han sier jeg bare må ta meg til rette, men jeg får det ikke til.... Jeg har min egen leilighet som jeg akkurat nå begynte å leie ut, så jeg har egen eiendom jeg får verdiøkningen til. Hos han betaler jeg halvparten av alle dagliige utgifter som strøm, mat osv. Alt med huset må han betale siden det er hans. Men han har ikke veldig god råd, så han har ikke penger til å gjøre ting med eller i huset. Mens jeg har veldig romslig og grei økonomi med penger på bok og kunne fint hatt råd til å legge penger i oppussing. Men når jeg ikke har eierandel så får jeg meg ikke til å bruke masse av mine penger på sånt. Hvordan gjør jeg dette til mitt hjem også ? Har noen råd å gi? Ingen jeg kjenner har vært i en slik situasjon. Vil du dele din leilighet med ham også da, eller er det sånn at bare du skal ha av hans hus? 3
Gjest Ingaborga Skrevet 22. mars 2014 #10 Skrevet 22. mars 2014 Vil du dele din leilighet med ham også da, eller er det sånn at bare du skal ha av hans hus? Hun leier jo ut den da, og ville solgt den for å kjøpe seg inn i huset hvis det hadde vært greit for han? Er ikke sikker på om jeg forstår spm ordentlig?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2014 #11 Skrevet 22. mars 2014 Hun leier jo ut den da, og ville solgt den for å kjøpe seg inn i huset hvis det hadde vært greit for han? Er ikke sikker på om jeg forstår spm ordentlig? ok.
Alvina Skrevet 22. mars 2014 #12 Skrevet 22. mars 2014 Et hus etter besteforeldrene er ikke noe man lett lar andre kjøpe seg inn i. Det er minner og historie, ikke bare et hus med grunnmur, fire vegger og tak. Jeg forstår hans syn. Men forstår ikke helt ditt syn. Dere deler på mat og strømutgifter. Du leier ut din bolig og har ingen utgifter knyttet til det. Da kan du fint legge i litt penger på oppussing siden du selv sier at du har romslig økonomi hvis det gjør trivselen bedre. Å kjøpe seg inn burde ikke være et tema siden han har barn og kanskje etterhvert også får barnebarn som vil overta huset en dag. Det ville ikke plaget meg og siden du har trygghet og egen leilighet som betaler seg selv, er det ikke noe å klage på. Å gjøre et hjem litt mer personlig og hjemmekoselig krever ikke en eierandel. 4
Gjest Coolaid Skrevet 22. mars 2014 #13 Skrevet 22. mars 2014 Jeg ville ikke vært i et slikt forhold. Jeg ville ønsket å skape noe sammen, også en fremtid. Hans hus kan du ikke gjøre til ditt. Det hadde ikke jeg klart. Om det fungere for dere så er det flott. Jeg ville vært sammen med en som forpliktet seg.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #14 Skrevet 22. mars 2014 Da er det vel bare å hive seg rundt og kjøpe inn det av interiør du vil da? Puter, pynteting, blomster, duker, gardiner osv. Kan jo og bytte ut sofa osv, og lamper. Anonymous poster hash: 825e3...52b
Edvarda Skrevet 22. mars 2014 #15 Skrevet 22. mars 2014 Jeg synes det høres veldig rigid og håpløst ut. Kan ikke han leie ut huset sitt i stedet da? Jeg ville også nølt med å gi ham penger i form av oppgradering når du ikke får noen andel i huset. Så da tenker jeg særboerskap eller leie ut huset hans og finne noe sammen. Eller la ham sitte der aleine med huset sitt. 5
caroprins Skrevet 22. mars 2014 #16 Skrevet 22. mars 2014 Jeg hadde IKKE lagt mine penger i hans hus i den situasjonen. I værste fall om det blir brudd mellom dere så taper du de pengene. Eller sett at du puttet inn 200 tusen kroner f.eks. Dere pusser opp og så dør han i en ulykke. Da arver barna hans alt og du har mistet pengene dine. Du kunne ha lånt de til han med skriftlig dokument på låne og betalingsvilkår men det ville vel være enklere for han å ta opp ett banklån. Det var jo ikke enkelt å få huset litt mere ditt og når han har kjøpt egne møbler og han vil ha ting slik de er. Du får jo bare bo der en stund og se hvordan det går. Skulle dette bli vanskelig så har du din egen leilighet og DINE EGNE penger å falle tilbake på. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #17 Skrevet 22. mars 2014 Gjør som min mor, kjøp hytte. Hennes samboer eier familiehuset han har arvet, og hun har kjøpt hytte. Denne får de begge glede av, men hun bekoster oppgraderinger på den. Han har ansvar for huset sitt, og ja, det trenger oppussing, men det blander ikke hun seg borti. Han kan låne på huset om han må. På den måten går arveoppgjøret mellom barna smertefritt. Anonymous poster hash: b9279...87b 4
FomlaFomlesen Skrevet 22. mars 2014 Forfatter #18 Skrevet 22. mars 2014 Hun leier jo ut den da, og ville solgt den for å kjøpe seg inn i huset hvis det hadde vært greit for han? Er ikke sikker på om jeg forstår spm ordentlig? Tror det var et spørsmål for å provosere egentlig, eller så har hun ikke lest problemstillingen....
FomlaFomlesen Skrevet 22. mars 2014 Forfatter #19 Skrevet 22. mars 2014 Et hus etter besteforeldrene er ikke noe man lett lar andre kjøpe seg inn i. Det er minner og historie, ikke bare et hus med grunnmur, fire vegger og tak. Jeg forstår hans syn. Men forstår ikke helt ditt syn. Dere deler på mat og strømutgifter. Du leier ut din bolig og har ingen utgifter knyttet til det. Da kan du fint legge i litt penger på oppussing siden du selv sier at du har romslig økonomi hvis det gjør trivselen bedre. Å kjøpe seg inn burde ikke være et tema siden han har barn og kanskje etterhvert også får barnebarn som vil overta huset en dag. Det ville ikke plaget meg og siden du har trygghet og egen leilighet som betaler seg selv, er det ikke noe å klage på. Å gjøre et hjem litt mer personlig og hjemmekoselig krever ikke en eierandel. Har tenkt på den muligheten, men det er allerede en eiendom i "systemet" som det kan se ut til at han arver. (om familiekonflitken blir løst...)
Betasuppe Skrevet 22. mars 2014 #20 Skrevet 22. mars 2014 Finn en ny bolig sammen. Flott tips fra andre her. Det må føles veldig rart, og tilogmed uverdig å bo med en fyr "som bor hjemme hos a bestemor" på en måte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå