AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #1 Skrevet 21. mars 2014 ... Og er overbevist om at det kommer til å "bremse" aldringen av huden hennes. Jeg har selv sett folk som om har holdt seg godt, og de har ikke brukt solkrem hver dag. Så jeg tror ikke det utgjør noen forskjell. Men datteren min bruker solkrem HVER DAG (under sminken visst nok), også hvis hun skal på skolen. Selvsagt bør man bruke solkrem hvis man skal steike i sola over lengre tid, men slik hun holder på noe begynner jeg å bli bekymret. Er det ikke mange farlige stoffer i solkremene? Dessuten er hun veeeldig nøye med hudpleien, og spiser ekstremt mye nøtter, som hun også mener motvirker aldring av huden. (Men som kanskje først og fremst kan føre til overvekt.) Har tatt det opp med henne at dette "anti-aldringsprosjektet" har gått for langt, og at det å bruke solkrem hver dag i aller høyeste grad ikke er nødvendig, og til og med kan være farlig. Men hun fnyser bare og forteller at jeg ikke forstår "omfanget" av det. Og jenta har ikke fylt 18 en gang enda... Hva kan jeg gjøre for å få henne til å forstå at det hun driver med er en slags tvangstrøye hun har blitt lurt inn i? Hilsen bekymret mor Anonymous poster hash: 6a8b8...a94
Gjest revestrekjenta Skrevet 21. mars 2014 #2 Skrevet 21. mars 2014 Men solkrem funker faktisk bra i det lange løp, visst nok.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #3 Skrevet 21. mars 2014 Solkrem hver dag er bare positivt. Anonymous poster hash: 876f3...d36 26
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #4 Skrevet 21. mars 2014 Jeg har hørt at solkrem kan være en belastning for huden hvis man bruker det hver dag uten grunn (hvis man er mye inne feks), fordi huden bruker mye energi på å bryte ned de kjemiske stoffene som stopper UV stråler. Så i det lange løp trenger ikke solkrem bare å være positivt.Anonymous poster hash: 343eb...e37 2
Gjest lavendelkyss Skrevet 21. mars 2014 #5 Skrevet 21. mars 2014 Kjære mor, her må du lære litt av din datter. Siden hun er opptatt av hudpleie og sunnhet, har hun nok garantert kremer som er gode for huden. Det å bruke solkrem under sminke er noe som anbefales av hudterapeuter og eksperter. Sol er nr1. aldrings fremkallende. Det anbefales å bruke solfaktor hver dag faktisk. Noen bruker så høyt som 50 spf hver dag og det er heller ikke dumt. Hvorfor skal det være skadelig? Og det at hun spiser nøtter, er superbra! Ikke bare har nøtter sunt fett, men fettet tilfører kroppen masse viktig næring til hjerne og hud. Å nei, man blir ikke feit av nøtter. Ja, det er fett, men det er BRA fett og det skal man ikke bekymre seg for. Dattra di har skjønt det hu! 15
Serafina. Skrevet 21. mars 2014 #6 Skrevet 21. mars 2014 Det er solfaktor i min ansiktskrem og jeg kan ikke skjønne det er farlig. Jeg bruker den også hver dag og er mye eldre enn din datter. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #7 Skrevet 21. mars 2014 Jeg bruker også solkrem hver dag. Anonymous poster hash: 0973b...2b1 3
Marie90 Skrevet 21. mars 2014 #8 Skrevet 21. mars 2014 Det er bedre aa bruke en dagkrem MED solfaktor - hvilket de fleste har i seg idag - fremfor en ren solkrem. Rene solkremer er jo ofte veldig fete og ikke egnet aa bruke hele tiden. Men hun kan lett finne en dagkrem paa apoteket med SPF 50 eller hva det skulle vaere. Det at hun har solfaktor paa seg hver dag er bare positivt, ung eller ei. Min dagkrem har ogsaa det og jeg bruker den hver dag. 7
Gjest Jørild Skrevet 21. mars 2014 #9 Skrevet 21. mars 2014 Jeg ville også anbefalt henne en dagkrem med solfaktor. Min har SPF 25, men man kan få høyere og. Nøtter er da bare bra. Hun høres fornuftig ut. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #10 Skrevet 21. mars 2014 Det er du som er kunnskapsløs og dum, ikke din datter. Flaut. Anonymous poster hash: 96216...194 15
Marie90 Skrevet 21. mars 2014 #11 Skrevet 21. mars 2014 Det virker som det du stresser med er at hun er utseendefokusert. Hadde litt slikt fra min egen mor som tenaaring. Hun ville vel egentlig innerst inne at jeg skulle beholde barnet i meg og ikke tenke saa mye over hvordan jeg saa ut... Men hennes vaner er faktisk veldig sunne. Det er jenter som sulter seg eller utsetter kroppen for helseskadelige ting modre skal vaere obs paa, ikke de som bruker solfaktor og spiser notter 8
minister-mio Skrevet 21. mars 2014 #12 Skrevet 21. mars 2014 Folk bruker jo ansiktskremer av alle slag daglig, tror ikke solkrem er spesielt skadelig. Og nøtter fører ikke direkte til overvekt. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #13 Skrevet 21. mars 2014 Bruker også solfaktor hver dag, brukt siden jeg var 18-19 år. Det forebygger aldring, hudkreft og arrdannelse hvis jeg har kviser. Anonymous poster hash: d5be7...fa0 1
Gjest crazycatlady Skrevet 21. mars 2014 #14 Skrevet 21. mars 2014 Solkrem er ikke farlig. Hvorfor skulle det inneholde farlige stoffer? Syns datteren din er fornuftig som tar så godt vare på huden sin. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #15 Skrevet 21. mars 2014 ... Og er overbevist om at det kommer til å "bremse" aldringen av huden hennes. Jeg har selv sett folk som om har holdt seg godt, og de har ikke brukt solkrem hver dag. Så jeg tror ikke det utgjør noen forskjell. Men datteren min bruker solkrem HVER DAG (under sminken visst nok), også hvis hun skal på skolen. Selvsagt bør man bruke solkrem hvis man skal steike i sola over lengre tid, men slik hun holder på noe begynner jeg å bli bekymret. Er det ikke mange farlige stoffer i solkremene? Dessuten er hun veeeldig nøye med hudpleien, og spiser ekstremt mye nøtter, som hun også mener motvirker aldring av huden. (Men som kanskje først og fremst kan føre til overvekt.) Har tatt det opp med henne at dette "anti-aldringsprosjektet" har gått for langt, og at det å bruke solkrem hver dag i aller høyeste grad ikke er nødvendig, og til og med kan være farlig. Men hun fnyser bare og forteller at jeg ikke forstår "omfanget" av det. Og jenta har ikke fylt 18 en gang enda... Hva kan jeg gjøre for å få henne til å forstå at det hun driver med er en slags tvangstrøye hun har blitt lurt inn i? Hilsen bekymret morAnonymous poster hash: 6a8b8...a94 Din datter har dessverre helt rett. !! Nøtter er veldig bra og solkrem hver dag er ekstremt viktig og det beste hun kan gjøre for å bremse aldring. Godt hun har forstått det. Bare ved å gå ut i dagslys i skyet vær utsetter du huden for farlige og aldrene uv stråler. Hadde alle gjort det, ville ikke Norge ligget på hudkreft toppen. Anonymous poster hash: 4375a...38c 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #16 Skrevet 22. mars 2014 Det er faktisk ikke sånn at solkrem er bare positivt, mange av de inneholder skadelige kjemikalier. Wikipedia har en ganske kort og grei artikkel, med mange kilder for de som er interessert i å lese mer utfyllende: http://en.wikipedia.org/wiki/Potential_health_risks_of_sunscreen Anonymous poster hash: 8fc6e...fa4 6
OPIgirl Skrevet 22. mars 2014 #17 Skrevet 22. mars 2014 Jeg har hørt at solkrem kan være en belastning for huden hvis man bruker det hver dag uten grunn (hvis man er mye inne feks), fordi huden bruker mye energi på å bryte ned de kjemiske stoffene som stopper UV stråler. Så i det lange løp trenger ikke solkrem bare å være positivt.Anonymous poster hash: 343eb...e37 Du har hørt det? Finnes det noe forskning som underbygger den påstanden? 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #18 Skrevet 22. mars 2014 Du har hørt det? Finnes det noe forskning som underbygger den påstanden? Jeg har ingen kilder, Jeg hørte det av hudpleieren min da jeg i vinter lurte på om jeg skulle skaffe meg en dagkrem med faktor, hun mente at jeg fint kunne vente til våren siden det er så lite sollys om vinteren i Norge at de eventuelle solskadene man fikk om vinteren gikk opp i opp med skadene man får når huden forbrenner solfaktoren. Anonymous poster hash: 343eb...e37 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #19 Skrevet 22. mars 2014 Det er faktisk ikke sånn at solkrem er bare positivt, mange av de inneholder skadelige kjemikalier. Wikipedia har en ganske kort og grei artikkel, med mange kilder for de som er interessert i å lese mer utfyllende: http://en.wikipedia.org/wiki/Potential_health_risks_of_sunscreen Anonymous poster hash: 8fc6e...fa4 Interessant artikkel, men min solkrem inneholder ingen av disse stoffene. "Some sunscreen ingredients (including oxybenzone, benzophenone, octocrylene, octyl methoxycinnamate, diisopropyl adipate, retinoic acid, and retinyl palmitate) may be potentially carcinogenic or have other health risks." Anonymous poster hash: c4bd6...f79 1
Radon Skrevet 22. mars 2014 #20 Skrevet 22. mars 2014 Jeg bruker også solkrem hver dag (er 17 år) og spiser nøtter regelmessig. Din datter høres fornuftig ut, som alle andre never over meg. Her er det nok du som burde bli belært av din datter og ikke omvendt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå