Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tatt opp realfag før? Hva er tips dersom man tenker å ta opp realfag iløpet av 1 år. Og hadde dere realfag fra før? Og hvordan gikk det på studiet (dersom dere kom inn i det dere tok opp fag for)?

Anonymous poster hash: 3f983...677
AnonymBruker
Skrevet

Tok opp fagene mine på nytt for å komme inn på medisin. Siden jeg hadde hatt dem fra før var det kjempelett! Særlig siden jeg hadde hatt R2 og kjemi 2 så ble kjemi 1, R1 og p-matte veldig enkelt, trengte ikke å legge så mye i det selv om jeg selvsagt gjorde en god innsats. Kom inn året etter, og synes studiet har gått kjempefint :)

Anonymous poster hash: 73d33...17b
AnonymBruker
Skrevet

Det avenger mye av den totale studiebelastningen. Noen fag er relativt enkle å ta opp, feks samfunnsfag og norsk/engelsk skriftlig er eksamener der man kan møte opp, være heldig med oppgave og få en 6'er helt uten videre mens andre fag gjerne krever en god del jobbing.

Hvis du kun skal ta realfag feks 1T, R1, R2, Fy1 eller 1T, R1, Bio1, Bio2, Fy1 osv så går det greit. Krever alltid jobbing men det er ikke umulig for noen å få 5'ere og 6'ere i samtlige i løpet av et år.

Jeg tok alle 23/5 fagene + realfag i løpet av et år og fikk 5 eller 6 i alt.

Anonymous poster hash: 063aa...930
Skrevet

Det avenger mye av den totale studiebelastningen. Noen fag er relativt enkle å ta opp, feks samfunnsfag og norsk/engelsk skriftlig er eksamener der man kan møte opp, være heldig med oppgave og få en 6'er helt uten videre mens andre fag gjerne krever en god del jobbing.

Hvis du kun skal ta realfag feks 1T, R1, R2, Fy1 eller 1T, R1, Bio1, Bio2, Fy1 osv så går det greit. Krever alltid jobbing men det er ikke umulig for noen å få 5'ere og 6'ere i samtlige i løpet av et år.

Jeg tok alle 23/5 fagene + realfag i løpet av et år og fikk 5 eller 6 i alt.

Hadde du realfagene tidligere på videregående? Jeg hadde ikke det og ønsker å se om det er flere som har tatt S1+S2, KJEM 1+2, FYS1 på et år, uten tidligere forkunnskaper og som klarte å få 5 på disse fagene. Har tenkt å ta det på privatistskole mens jeg studerer ved siden av. Så er veldig spent på å se om det er noe jeg kan klare.

AnonymBruker
Skrevet

Flere som vil komme med kommentar? Hvis noen har tatt opp realfag og de ikke har hatt det tidligere så vennligst kommenter. Er veldig nysgjerrig på å se hvordan dere gikk frem. Trenger all tips jeg kan få.

Anonymous poster hash: 3f983...677
Skrevet (endret)

.

Endret av Gullrose
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skriver du deler av overskriften med store bokstaver? Det er så sykt irriterende. Ser ut som om man begynner å rope midt i en setning. Har vi klart å lese halve setningen med små bokstaver så klarer vi å lese resten av setningen med små bokstaver også.

Anonymous poster hash: 07491...5a3
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

tar opp fag nå… en dårlig ide. Strøk på historieeksamen i desember.. Og kommer sikkert til å stryke på de andre eksamenene til våren. Bortkasta penger.

Anonymous poster hash: 52c94...273
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du realfagene tidligere på videregående? Jeg hadde ikke det og ønsker å se om det er flere som har tatt S1+S2, KJEM 1+2, FYS1 på et år, uten tidligere forkunnskaper og som klarte å få 5 på disse fagene. Har tenkt å ta det på privatistskole mens jeg studerer ved siden av. Så er veldig spent på å se om det er noe jeg kan klare.

Skrev vist feil, tok ikke alle realfag men 1T+R1+R2+Fy1. Og ja, alle fag for første gang utenom engelsk og samfunnsfag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar opp 1T+R1 og kjemi 1+2 i år. Tok eksamen i 1T og kjemi 1 forrige halvår, det gikk veldig bra. :) Så min erfaring så langt er at det går greit, man går mer intenst gjennom fagene enn man gjør på vanlig vgs, og lærer nok mer. Jeg har ikke hatt noen av disse fagene før, hadde P-matte på vgs. Skal forsåvidt nevnes at jeg alltid har vært "grei" i matte.

Anonymous poster hash: 57070...307
AnonymBruker
Skrevet

tar opp fag nå… en dårlig ide. Strøk på historieeksamen i desember.. Og kommer sikkert til å stryke på de andre eksamenene til våren. Bortkasta penger. Anonymous poster hash: 52c94...273

ja særlig når du ikke gidder å lese til eksamenene, da stryker du da vettu. Har aldri hørt om noen som har strøket på historie eksamen.

Anonymous poster hash: 8bace...2ac

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt å begynne å ta opp fag til høsten på Sonans i Oslo. Noen som har erfaringer herfra?
Jeg vet enda ikke om jeg skal ta opp fag for å søke på 23/5 regelen eller ta opp Realfagene å søke på de. Skjønner ikke helt hva som er forskjellen der. Men hvor mye støtte fikk dere fra Lånekassa? Fikk dere støtte til alt av kostnader fra Sonans?

Skrevet

Skrev vist feil, tok ikke alle realfag men 1T+R1+R2+Fy1. Og ja, alle fag for første gang utenom engelsk og samfunnsfag.

Beklager for å være så personlig, men fikk du en bra karakter i de fagene? Med bra, tenker jeg over 4. Spør bare for å se om det er oppnåelig å kunne få 5 i disse realfagene når man ikke har hatt dem på vgs tidligere. Er jo tungt å lære pensum som er egentlig fordelt på 2 år på vgs.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager for å være så personlig, men fikk du en bra karakter i de fagene? Med bra, tenker jeg over 4. Spør bare for å se om det er oppnåelig å kunne få 5 i disse realfagene når man ikke har hatt dem på vgs tidligere. Er jo tungt å lære pensum som er egentlig fordelt på 2 år på vgs.

Men på VGS har du mange andre fag i tillegg. Dersom du kun tar S1 og kjemi 1 det ene halvåret, og S2 og fysikk 1 det andre halvåret får du jo massevis av tid etter min mening. Kun to fag per halvår. Pensum er ikke noe stort i noen av de fagene synes da jeg. S1 er dødslett og er nesten det samme som 1T.

Anonymous poster hash: 849f3...856

AnonymBruker
Skrevet

Tok R1, R2 og FYS1, uten å ha hatt det før. Jeg var veldig lite strukturert, og jeg sa hele tiden ja til å jobbe ekstra, så jeg fikk lite tid til å jobbe med fagene. Men jeg sto på alle eksamener, og fikk 6 i FYS1 fordi jeg er generelt interessert i termofysikk (som jeg kom opp i). Du må planlegge å legge inn antall timer du tror du trenger hver uke (og gjerne litt ekstra), og gjennomføre det hver eneste uke. Alle oppgaver, alle eksamensoppgaver osv. Jeg gjør det nå også, tar matematikk og statistikk som ekstrafag, og merker at det er viktig å jobbe med det hver eneste uke.

Anonymous poster hash: e647e...475
Annonse
Gjest .-L-.
Skrevet

Tatt opp to fag, fikk A på begge :nigo: Skal ta opp igjen 1 i år også, men tror ikke jeg klarer å få A på den. Litt vanskelig eksamensløp, men er jeg heldig går det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...