AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #1 Skrevet 21. mars 2014 Noen som har noe som helst peiling på dette? :-) Må man ha lærerutdanning og så videreutdanne seg, eller er det andre måter å gå fram på? Har ikke funnet noe særlig svar ennå, synes det var vanskelig å finne noe bra informasjon. (Kanskje jeg rett og slett må gå til utdanningsrådgiver og høre om utdanningen ;-) ) Anonymous poster hash: 966fe...d19
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #2 Skrevet 21. mars 2014 Jeg lurer på det samme, om det er noen trøst Får håpe noen klode hoder kan hjelpe oss Anonymous poster hash: fd565...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #3 Skrevet 21. mars 2014 Etter min erfaring med rådgivere i videregående tviler jeg på at noe som helst trengs. "Du er en pen jente som liker gutter, derfor bør du gå mekken" Anonymous poster hash: 6cb52...796
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #4 Skrevet 21. mars 2014 Hehe, fint eksempel! Det er faktisk en av grunnene til at jeg vil bli rådgiver, en GOD rådgiver. Er så altfor mange dårlige rådgivere der ute som ikke tar jobben sin eller elevene sin framtid seriøst... Har opplevd flere av de selv, og tror jeg skulle klart å gjøre en bedre jobb enn mange av de, til og med uten utdanning. Men vil helst ha utdanning, da ;-) Anonymous poster hash: 966fe...d19 2
cattleya Skrevet 22. mars 2014 #5 Skrevet 22. mars 2014 Det er vel bare å ta en master inen 'rådgivning' vil jeg tro. Flere ped og spes ped mastere inkluderer dette. NTNU tror jeg har ( eller hadde) en ren rådgivnings master)
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 Ja, så at NTNU hadde det. Men da blir man vel heller en sosialpedagogisk rådgiver? Med fokus på elever sine problemer på skolen, hjemme eller hva det måtte være? Jeg vil heller utdanne meg til en yrkes- og utdanningsrådgiver, men kan jo hende denne masteren i rådgiving gir kompetanse til dette også. Får vel sende noen mailer til skoler og utdanningsrådgivere og høre :-) Og håpe på at de har noe i Bergen... Kan nemlig ikke bare flytte på meg sånn uten videre når jeg har hus og alt sammen her, men det ser dessverre ut som Bergen har dårlig tilbud innen dette feltet. Anonymous poster hash: 966fe...d19
missL Skrevet 22. mars 2014 #7 Skrevet 22. mars 2014 Mest direkte utdanning er vel sosialt arbeid, eller sosionom som er yrkestittelen. Sosiologi er også et godt alternativ. Det du må gjøre er å starte på en utdannelse som omhandler tematikken og problemstillingene du møter i den jobben, og så søke deg dit ved å skrive oppgaver og velge fag som passer til ønsket ditt om å jobbe med ungdom og utdanning. Det er ikke noen fagretning som heter "utdanningsrådgiver", men det er en type jobb som samfunnsvitere ofte har. For de som ofte lurer på hva de egentlig "blir"
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 De fleste jeg har værti på videregående nivå var vanlige lærere. Anonymous poster hash: 29686...cdc
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 Master i rådgiving, evt videreutdanning som rådgiver mens man jobber som lektor/lektor med tillegg. Og ja, det er sos.ped.rådgiving man tar master i. Anonymous poster hash: ae829...045 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå