Gå til innhold

HCG/progesteron-støtte & utredning for habituell abort *forvirret*

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp spontanabortert tredje gang på rad. I de to første graviditetene døde fosteret uke 6-7. Denne gangen i uke 12 (vitalt foster påvist uke 11).

I denne siste graviditeten hadde jeg høy HCG hele veien, og ved siste måling uke 10+0 var den på >200 000.

I etterkant av SA nummer to fikk jeg Fragminsprøyter, albyl-e og prednisolon på resept. Jeg fikk også en resept på Crinone, men etter fertilitetstest som viste gode verdier hele veien fikk jeg beskjed om at jeg ikke behøvde å gå på dette i det siste svangerskapet.

Hadde nettopp en utskrapning og legen ringte i dag for å høre hvordan formen er. Hun sa også at ved et eventuelt neste svangerskap ville hun at jeg skulle bruke HCG-tilskudd i sprøyteform. Jeg spurte hvorfor, siden HCG var høyt i det siste svangerskapet, og da fikk jeg svar "men det er noe annet" og snakket videre om det gule legemet. Jeg googlet videre "HCG-støtte" og fant at dette var det samme som progesteron-støtte - altså noe jeg har resept på fra før men fikk beskjed om at jeg ikke trengte denne gangen.

Sitter igjen og er litt forvirret. Hvis HCG var såpass fint og høyt, og progesteron påvist i syklusen jeg ble gravid var også høy; hvorfor mener hun jeg trenger progesteron-støtte? Og hvorfor er dette "annerledes" i forhold til HCG generelt?

Må si jeg skjønte lite, og dersom noen vil forklare tar jeg i mot med takk. :klo:

Anonymous poster hash: 5899f...247
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det fastlegen som hjelper deg, eller har du fått henvisning til spesialist? Hvilken utredning er gjort?

SA/MA er ikke mitt område. Og jeg kan heller ikke si at rådene du har fått er feil. Men min personlige erfaring er at allmennleger holder på pasientene litt for lenge ved fertilitetsproblemer, når man egentlig bør overføres til spesialister.

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt kontakt med en fertilitetsklinikk i dette svangerskapet, og det var også gynekolog ved sykehuset som rådførte seg med klinikken etter utskrapningen.

De var "enige" om at det vil være lurt med hcg/progesteronstøtte ved neste svangerskap, men jeg skjønner ikke hensikten dersom verdiene er gode i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 89027...d58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...