Murf Skrevet 3. juni 2004 #1 Skrevet 3. juni 2004 Dette har vi utsatt og utsatt.. Har iallefall fått lovnad fra husbonden om at vi skal sette oss ned i kveld og gjøre den ferdig. E-bord med tre armer blir det, og da er spørsmålet, hvem sitter på hovedbordet? Oss, foreldrene og besteforeldre? Parvis eller blandet? Hva har dere gjort? Blandet slektene ellers på bordet? 1/3 er fra min slekt, 1/3 er hans slekt, 1/3 er venner. m
Gjest MrsL Skrevet 3. juni 2004 #2 Skrevet 3. juni 2004 På vårt hovedbord sitter bare vi og våre foreldre. men si har ikke E bord, men seksmannsbord. Jeg ville kanskje satt søsken eller eventuelt forlovere der i stedet for besteforeldre. Vi har ikke blandet familiene og par får sitte sammen. I tillegg har vi ett vennebord.
Maxine Grey Skrevet 3. juni 2004 #3 Skrevet 3. juni 2004 Hovedbord: Foreldre, besteforeldre, søsken, faddere Midtbord: Forlovere, venner Høyre og venstre bord: Hver sin slekt. Et tips: Ikke bry deg om all denne etiketten, sett heller de usikre nederst ved bordene, og bland slekt og venner etter interresser. Det vil nok alltid være noen som gir avbud i siste liten (har nylig erfart dette), og har du lagt altfor faste planer, blir det bare tull. Når du har satt deg og er klar for å hogge inn, spiller det liten rolle hvor folk sitter. Ha noen i nærheten av deg (forloverne øverst på midtarmen?) som du liker å være i nærheten av.
Glossy Skrevet 3. juni 2004 #4 Skrevet 3. juni 2004 Vi er nettopp ferdig med det!! for noe herk! Men vi er så mange at vi skal ha en E men der er 5 armer ut. Men vi har plassert oss, våre foreldre, våre besteforeldre(vi har bare mormor begge to) og så satt søskenene våre etter alder utover. Det er ikke plass til alle på hovedbordet, men de stitter på rekke nedover den andre bordet. Litt vanskelig å forklare dette. .. skjønnte du det???
helenaa Skrevet 3. juni 2004 #5 Skrevet 3. juni 2004 Bordplassering ER vanskelig. Jeg tror det kan være lurt å diskutere en prinsippsak først: Vil dere følge "skikk og bruk" eller vil dere stå fritt i forhold til dette? Jeg synes det er viktig at alle gjestene OG brudeparet får det hyggeligst mulig når vi inviterer til fest. Derfor skal vi sitte sammen med forloverne og toastmasterne. De andre sprer vi rundt etter hvem som kjenner hverandre og hvem vi tror vil få det hyggelig sammen. Par sitter selvfølgelig sammen. Jeg har ikke noe ønske om at alle skal bli kjent med alle. Jeg har heller ikke satt folk annenhver mann - dame, selv om Mannen gjerne hadde villet det. Han fikk ikke viljen sin der, gitt! Noen fordeler må man ha når man er den som tegner bordplasseringen 8) Lykke til, da! Etter litt prøving og feiling finner dere sikkert en god løsning.
Isiselin Skrevet 3. juni 2004 #6 Skrevet 3. juni 2004 Vi satte opp bordplan i går. Siden foreldrene mine er skilt er tre foreldrepar der det ene (min far og hans kone) har tre små barn som må sitte sammen med foreldrene. Løsningen ble et hovedbord med 13 plasser. Der sitter vi, foreldre, tre foreldrepar, tre småbarn (mine søsken) og våre to gjenlevende besteforeldre. Hovedbordet ser slik ut: hans farmor - min farmor - stepappa - Mamma - Pappa - Meg - Min kjære - Hans mor - Hans far - lillesøster - pappas kone - lillesøster - lillesøster Vi har fire streker ut fra hovedbordet. De to midterste bordene er ungdommer, søsken og venners bord, de to på kantene er families bord. Her har vi blandet familier, men gjort det slik at alle har noen de kjenner og noen de ikke kjenner ved siden av seg eller tvers over bordet. Har mikset slik at alder og interesser skulle passe godt. Vi har plassert annenhver mann og dame så langt det gikk ann (Har stor overvekt av single menn...). Par sitter sammen uavhengig av om de er gift eller ikke. Vi blir 89 stykker i bryllupet (så sant ingen melder avbud i siste liten da...). Synes en skal ta mer hensyn til om folk vil trives sammen med dem de sitter ved og om de føler seg trygge ok komfortable med situasjonen enn hva som er riktig etikette. Bryllupet skal jo være en positiv opplevelse for både brudepar og gjester. Lykke til! :D
frosken Skrevet 3. juni 2004 #7 Skrevet 3. juni 2004 Ja, bordplassering er noe herk!!! Vi har valgt å følge etiketten delvis. På hovedbordet har vi foreldre, besteforeldre og de eldste søskene med ektefeller. På midtbordet sitter resten av søsken, forlovere og toastmaster + noen venner. På de andre bordarmene har vi forsøkt å blande familiene som best vi kan. Men par sitter sammen og så langt det lar seg gjøre sitter man i nærheten av et annet par man kjenner. Faddere og presten sitter langt oppe på de bordene nærmest brudeparet. Det er mange hensyn å ta - og det blir aldri perfekt. Men nå har vi gjort en jobb for at alle skal ha det greiest mulig. Foreldrene våre har forresten hverandre til bords (min far har svigermor og motsatt).
Murf Skrevet 4. juni 2004 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2004 Du verden. Vi klarte å sette oss ned i går kveld. (Fanfare!!!) Og bordpasseringa ser ok ut. Sendte den til respektive foreldre for kommentarer. Endte med at par får sitte sammen, selv foreldreparene, og ett vennebord i midten, et venner og søskenbord og et tante og onkelbord (blandet slekta.) Tror det skal funke. Glad at det er unnagjort. (Har ligget litt og hengt over meg..) m
Murf Skrevet 4. juni 2004 Forfatter #9 Skrevet 4. juni 2004 Jadda... svigers ringte istad. De hadde kikket på planen og funnet ut at vi hadde plassert brudeparet feil vi hadde plassert oss sånn at brudgommens foreldre sitter i midten. Bordplassering kl ett om natten var altså ingen god ide. Vi får flytte litt til på folket. m
verene Skrevet 4. juni 2004 #10 Skrevet 4. juni 2004 Vi skal ha E-bord med tre armer, og det blir 10 personer på hovedbordet. Disse skal sitte slik: pappas samboer - vår datter (1 år) - svigermor - pappa - bruden - brudgommen - mamma - svigerfar - mammas samboer - brudgommens farfar Ellers har vi plassert forloverne nærmest oss på midtre arm, og slekta sitter høyest opp på alle tre armene "gradert" etter hvor nært slektskapet er. Slekta fyller vel halvparten av hver arm, og venner følger så deretter. Toastmasteren sitter selvsagt sånn til at han lett får kontakt med servitørene, og har god oversikt generelt. Vi har latt alle par sitte sammen, bortsett fra våre forlovere som har hverandre til bords. Etter mye strev med bordplanen, føler jeg meg nå fornøyd med resultatet. :-)
:-) anna Skrevet 4. juni 2004 #11 Skrevet 4. juni 2004 Da vi gita oss for fire år siden jobba jeg veldig med bordplasseringen. Prøvde å plassere alle slik at de satt sammen med noen de kjente. Rett og slett fordi jeg ville at det skulle bli så trivelig som mulig. Det kjipeste som finnes er å være i bryllup, og bli plassert sammen med en eldre tante og onkel, en litt merkelig fetter og en bekjent av brudgommens far (som blir full før forretten er tatt av bordet.) Så sitter man der da og prøver desperat å holde en samtale i gang mens en kikker lengselsfullt rundt på alle de man gledet seg sånn til å prate med som er plassert like håpløst rundt om på de andre bordene.
Gjest Tex Skrevet 5. juni 2004 #13 Skrevet 5. juni 2004 Lag deg en cirka-plan, men ikke bestem deg hundre prosent før kvelden før bryllupet. Siste kvelden fikk vi inn masse endringer, og lørdag etter kirken kom det enda fler. Vær flexibel og ikke lås deg fast i noe, da blir du bare skuffet......
MIKKELBRUD Skrevet 5. juni 2004 #14 Skrevet 5. juni 2004 Vi hadde foreldre, våre barn og forlovere på hovedbordet. Vi blandet ikke parene, og heller ikke familiene, men det siste angret vi på i etterkant!! Familiene våre kjente ikke hverandre så godt, så det hadde vært en mye bedre ide å sette dem sånn omtrent annenhvert par fra hver familie. På den måten kunne de blitt litt kjent under middagen og da hadde det kanskje blitt lettere å "mikse" dem etterpå! Lykke til
Lullu Skrevet 5. juni 2004 #15 Skrevet 5. juni 2004 Vi har også e-bord. Splitter ikke par. Hadde selv satt pris på å bli plassert ved siden av sambo i bryllup. Hovedbord. Vi og våre foreldre. Stepappa, brudg. mor, brudens far, brud, brudg, brudens mor, brudg. far, stemor. Midterste E. Forlovere nærmest brudepar. Toastmaster midten av dette bordet. Alle venner plasseres her. Familie på de andre armene.
Dina Skrevet 6. juni 2004 #16 Skrevet 6. juni 2004 Var nettopp i bryllup til et vennepar. Vi kjente ikke familiene noe særlig, men hadde andre felles venner som også var der. I dette bryllupet ble alle par splittet, og det syntes jeg var litt merkelig...! Er det vanlig at ikke par får sitte sammen? Jeg har vært gift selv, med E-bord og "full pakke", og synes å huske at par "skulle" sitte sammen???!!! *Bare litt nysgjerrige Dina som ønsker alle lykke til, og lister seg ut av bryllupstråden igjen...!!!*
Gjest Poirot Skrevet 6. juni 2004 #17 Skrevet 6. juni 2004 Var nettopp i bryllup til et vennepar. Vi kjente ikke familiene noe særlig, men hadde andre felles venner som også var der. I dette bryllupet ble alle par splittet, og det syntes jeg var litt merkelig...! Er det vanlig at ikke par får sitte sammen? Jeg har vært gift selv, med E-bord og "full pakke", og synes å huske at par "skulle" sitte sammen???!!! *Bare litt nysgjerrige Dina som ønsker alle lykke til, og lister seg ut av bryllupstråden igjen...!!!* I alle bryllup jeg har vært i er par splittet. Men jeg skjønner her inne at en del har sterke meninger om dette og mener det er helt forferdelig om dette skjer. Skik og bruk sier vel fra gammelt av at de eneste som ikke spilttes i finere selskap er de som er forlovet.
diddi Skrevet 6. juni 2004 #18 Skrevet 6. juni 2004 Ja, og jeg er for at par splittes. I et brylup har jeg opplevd det motsatte, og der var det mange ukjente folk. Det som da skjedde var at parene snakket mest med hverandre, slik at man ikke ble kjent med sidemannen (som kun henvende seg til kvinnen i sitt liv). Vi kjørte full splittings. De som ikke kjene så mange andre enn sin samboer satt på skrå ovenfor hverandre, eller ihvertfall slik at de kunne snakke sammen litt. Slik ble folk kjent under middagen. Vi hadde E-bord. Da faren min ikke var tilstede så var løsningen: mormor-onkel av brudgommen (holdt takkformaten talen)-brudens mor-brudgommens far - brud - brudgom- brudgommens mor - brudgommens eldste bror - brudens søster - brudens fetter (eneste søskenbarn på morssiden). Videre nedover (etter fetteren) satt brudens forlover - brudgommens forlover og så venner langsetter dette "beinet". Blandet godt brud og brudgoms venner. Langs midtbordetlekter ble satt venner og kusiner/fettere blandet, med en annen god venninne helt øverst mot brudeparet. Langs det siste "beinet" satt toastmaster (brudgommens bror) øverst og deretter farmor og så tanter og onkler (med noe ispedd fetter/kusiner). Slik ble familien misket, de "eldre" satt samlet og venner satt samlet. Det som jeg konsentrerte meg om var at ingen av talerene skulle stå med ryggen til noen, og at de kunne stå ved plassen sin da det er noen som ikke liker å måtte gå frem til en mikrofon eller annet egnet sted. Jeg ville også at talene skulle sitte slik at det kom noen taler fra den kanten og noen fra motsatt. Og på den måten hadde jeg hele tiden øyekontakt med toastmaster og forlovere. Og jeg var svært fornøyd med resultatet, som ble bra siden jeg hadde plassert folk ved siden av hverandre som hadde noe å snakke om. Og en ting til: jeg plasserte de snakkesalige sammen og de mer rolige sammen, slik at ikke en skulle bli overkjørt under middagen. Da sprudler de mindre snakkesalige opp. Det funka faktisk meget bra!
:-) anna Skrevet 6. juni 2004 #19 Skrevet 6. juni 2004 Jeg er av de som ikke liker det... selv om jeg nok ikke ville si at jeg opplever det som forferdelig. Men jeg synes det er slitsomt når brudeparet har en ide om at folk skal "bli kjent" i et bryllup. For da ender bare alle opp med å ikke få sitte sammen med de de gjerne vil sitte sammen med. (Felles venner med hverandre, og andre ungdommer. Familie med annen familie som man jo stort sett bare ser i slike sammenhenger. ) Jeg tror at om man plasserer folk sammen med andre som de trives med så vil det bli et bryllup der gjestene slapper mer av...ler mer... synger mer.. smiler mer og er mindre nervøse når de holder taler. Fordi de opplever seg sammen med venner ikke sammen med fremmede. Om det finnes folk som ikke kjenner noen av de andre går det jo an å plassere de sammen med folk man tror de vil komme til å trives sammen med. Og gjerne gi en eller to av disse et vink om at akkurat disse ikke kjenner noen i bryllupet. Har vært i et bryllupe med splitta par. Det var greit for meg som satt sammen med folk jeg kjente. Men mannen min ble plassert nederst sammen med barna og en kusine som ikke sa et ord. Og det var IKKE hyggelig i fem samfulle timer.
Gjest Tex Skrevet 6. juni 2004 #20 Skrevet 6. juni 2004 Jeg hadde mest sannsynlig ikke gått i et bryllup der jeg visste på forhånd at jeg ikke fikk sitte sammen med min kjære. Og hadde jeg oppdaget det først når vi kom til festen hadde jeg nok brått fått hodepine. Jeg klarer ikke tanken på å sitte bare sammen med folk jeg ikke kjenner og vite at min kjæres trygge arm er utenfor rekkevidde i samme lokale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå