Gå til innhold

Feiltrente magemuskler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går det an å trene magemusklene feil, slik at de blir utstående og gir en større mage, i stedet for å trekke magen inn?

Anonymous poster hash: 675e0...d07
Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

All trening av magemuskler vil gjøre magen større. Du kan heller ikke forbrenne fett lokalt. Så du frobrenner like mye amgefett enten du tar push-ups eller sit-ups.

AnonymBruker
Skrevet

All trening av magemuskler vil gjøre magen større. Du kan heller ikke forbrenne fett lokalt. Så du frobrenner like mye amgefett enten du tar push-ups eller sit-ups.

Dette vet jeg. Men spørsmålet var om man kan feiltrene magen slik at musklene blir presset utover i stedet for å bli strammere/flatere.

På 80-tallet het det seg at hvis vi ikke holdt inn magen nok når vi gjorde aktive mageøvelser, ble magemusklene presset ut, og gjorde magen større i stedet for flatere.

Dette hørte jeg på nytt bli presentert som en sannhet for kort tid siden, og lurte på om det var noe hold i påstanden, eller om det er en myte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant svar på spørsmålet mitt.

Mye rett og litt feil. Det er f.eks. feil at øvelsen med å løfte og senke ben ikke trener magemusklene.

Prøv selv. Gjør du det rett blir du støl som f....

Det vil si, selve aktiviteten med å føre bena OPP er jo ikke så effektiv. Men den delen av aktiviteten som går på å balansere bena og bremse bevegelsen når bena går NED, DET er magetrening. Jo lenger tid du bruker på å slippe bena ned mot gulvet, dess bedre magemuskeltrening oppnår du.

Anonymous poster hash: 13e63...17d

Skrevet

Mye rett og litt feil. Det er f.eks. feil at øvelsen med å løfte og senke ben ikke trener magemusklene.

Det vil si, selve aktiviteten med å føre bena OPP er jo ikke så effektiv. Men den delen av aktiviteten som går på å balansere bena og bremse bevegelsen når bena går NED, DET er magetrening. Jo lenger tid du bruker på å slippe bena ned mot gulvet, dess bedre magemuskeltrening oppnår du.

Helt enig - sikkert mye derfor kommentarfeltet er stengt. "Hengemage"? Tror de har blandet litt for mange begreper.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at du kanskje ikke leste beskrivelsen av øvelsen.

Den som trener ligger på ryggen på en benk og løfter beina opp. Hjelperen bruker deretter kraft på å skyve beina ned igjen til utgangsstilling slik det er vist på bildet under: Denne øvelsen trener Psoas Major, og IKKE magemuskelen

Du snakker altså om en annen øvelse en den som er vist.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke ballettdansere alltid trent mavemuskler ved å ligge på rygg og trekke maven inn, nettopp med begrunnelsen at de ikke ønsker å få utstående maver? (Det er vel "transversus abdominis"?)

Å holde maven inn er også noe som går igjen i yoga og pilates, samt stramming av bekkenbunnsmuskelaturen..

Anonymous poster hash: d9a04...1d7
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig - sikkert mye derfor kommentarfeltet er stengt. "Hengemage"? Tror de har blandet litt for mange begreper.

Ja, etter hva jeg forstod refererte forfatteren til at stramme hoftebøyere, gir svai i ryggen, men å si at det betyr hengemave er å dra den litt langt...

Anonymous poster hash: d9a04...1d7

AnonymBruker
Skrevet

Javisst, den tar som bare juling på magemusklene! :) Om man vil ha den enda verre kan man holde beina strake ca 15 cm over gulvet og krysse føttene over hverandre sidelengs (scissor crunches) - det trener øvre og nedre samt transverse abs. Blytungt!

Anonymous poster hash: 4d4f3...466

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...