Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer har forskjellig syn på det med rot. Han får hlet panikk om ting er rotete/skittent og henter frem støvsugeren når han har skåret brød, mens jeg er litt mer sånn "ta en god rydde/vaske runde på lørdager" typen. Dette holder på å ta helt overhånd i forholdet. Han blir stresset over at jeg roter og jeg syntes han maser hele tiden.

Fler som har det sånn? Forslag til løsninger?

Anonymous poster hash: 9a24e...c1c
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Definer hvem av dere som har ansvar for de ulike husarbeidoppgavene. Han kan vel få ansvaret for "støvsuging av brødsmuler", så tar du ansvar for noe annet. Da må du tåle at han gjør sine oppgaver når han ønsker, og han må tåle at du gjør dine når DU ønsker. Begge må tilpasse seg litt.

Han synes kanskje det blir for lenge å la brødsmulene ligge til lørdag. Kanskje du kan ta de oppgavene som man kun trenger å gjøre èn gang i uka - f.eks skifte på senger, vaske badet, vaske gulvet osv. Så kan jo han kose seg med daglig støvsuging og kjøkkenrydding om han ønsker det.

Endret av Nordis
Skrevet

eneste som funker er at dere begge gir hverandre litt slækk og møtes på halveien.

Skrevet

Jeg har en ryddemann, og vi løser det veldig greit med at han rydder mest i hverdagen, mens jeg tar en sjau med alt annet når det trengs. Dvs støvsuging (min er ikke like opptatt av støvsuging som din), vaske bad, legge på sengetøy, vanne blomster mm.

AnonymBruker
Skrevet

Lar du smulene ligge til lørdag blir gulvet, sokker og annet enda mer møkkete enn det behøver å bli. Så jeg forstår han godt.

Anonymous poster hash: 95f13...b9b
Skrevet

Nå skjønner jeg ikke hvordan man trenger å støvsuge etter brødskiveskjæring. Man tar frem fjøl, kniv og brød, skjærer en skive, børster smulene fra fjøl i vasken, og sveiper med det som eventuelt havnet på benken = ingen spor etter at det er skjært brød. Synes det er normal ryddighet.

Men mulig det bare var ment som et ekstremt eksempel. Man må møtes på midten, for det er ofte ikke noe som er galt eller feil. Jeg liker et nesten plettfritt hjem. Men bruker nesten ikke tid på å rydde, for det handler om gode vaner. Har man spist tar man med tallerken og kopp til kjøkkenet når man reiser seg igjen, skal man innom soverommet tar man med klær som har blitt liggende i stua, når man skifter skal klær rett i skittentøyet eller i skapet.

Jeg traff en mann som ikke hadde den typen vaner i det hele tatt (selv om han er super på vasking, var ikke ryddighet i reportoaret). I begynnelsen var det diskusjoner, deretter fant vi en løsning - en lik fordeling av arbeidsoppgaver, der en av mine var på plukke opp etter han. Men etter noen år har mine vaner smittet over, uten at jeg har mast og klagd, han setter tallerkener inn i oppvaskmaskin og klær i skittentøysdunken. Og innrømmer nå at det kun handler om vaner og ikke ekstra jobb.

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg og min samboer har forskjellig syn på det med rot. Han får hlet panikk om ting er rotete/skittent og henter frem støvsugeren når han har skåret brød, mens jeg er litt mer sånn "ta en god rydde/vaske runde på lørdager" typen. Dette holder på å ta helt overhånd i forholdet. Han blir stresset over at jeg roter og jeg syntes han maser hele tiden.

Fler som har det sånn? Forslag til løsninger?

Anonymous poster hash: 9a24e...c1c

Kanskje du skal snakk med ham og finne ut hvorfor det er slik? Er han urolig på innsiden kan han prøve å kontrollere omgivelsene sine for å føle kontroll. Ikke sikkert at dette er riktig, han kan bare være skikkelig nazi på å ha det clean rundt seg. Hjemmet deres skal være en sone for dere begge hvor dere føler dere avslappet. Kanskje dere kan sette dere ned og bli enig i om en viss standard som kan fungere for dere begge?

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser problemet. Typen min er lik som din, og det er noe av det jeg setter mest pris på ettersom jeg er et rotehue.

Er bare snakk om å fordele arbeidsoppgaver. Hos oss tar han alt av rydding, vasking, støvsuging og diverse, mens jeg tar oppvask, klesvask, matlagning og mest av hundestellet. Det betyr at han kan rydde og styre så mye han vil, og om han syns det er rotete på kjøkkenet/stuen etter jeg har vært der så rydder han det bort uten klaging. Det er nesten som å ha en liten ryddefe som svever rundt i huset å gjør alt pent. Store vaskedager tar vi sammen, da jeg er mer opptatt av å ha det ryddig i skap og skuffer enn det han er.

AnonymBruker
Skrevet

Min er sånn som din, og støvsuger flere ganger i uka. Men på kjøkkenet bruker han som regel bare en kost med brett til små smuler og sånt, så han slipper å støvsuge hele kjøkkenet hver gang vi har laget mat.

Anonymous poster hash: 286e7...afd
AnonymBruker
Skrevet

Du må skjerpe deg litt og han må slappe litt mer av.

Kjøp en slik støvsuger og ha den stående på kjøkkenet, da går støvsugingen kjempefort og greit.

Anonymous poster hash: af3bb...d45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...