Gå til innhold

Opphisset av oppskrifter :-P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer av og til oppskrifter, og jeg stusser noen ganger over hvor tuklete og rart enkelte gjør det. Som om det er om å gjøre å få det til å se vanskelig ut og generere mest mulig oppvask. Akkurat nå holder jeg på med å lære meg å lage Shepherd's Pie. Det burde være en enkel affære. Selv starter jeg alltid med å brune kjøttdeigen, så tar jeg oppi løk, så andre grønnsaker. Ikke i motsatt rekkefølge, og ikke i hver sin stekepanne! Når jeg lager potetmos, har jeg smøret og så melka oppi potetene etter at jeg har helt av kokevannet, jeg varmer da ikke melka i en annen kasserolle eller i mikroen, spesielt ikke mens potetene renner av seg i et dørslag! Jeg tar heller ikke i kraft så jeg må tilsette hvetemel for at det ikke skal bli for tynt, og jeg heller ikke av fettet fra kjøttdeigen, det er jo der smaken er. Jeg kommer ikke til å varme kjøttstuingen i ovnen før jeg tar på potetmosen.

Kjenner at jeg blir litt irritert og småamper, det sitrer i hele kroppen. Det er litt komisk hvordan jeg reagerer, når jeg tar det så personlig, haha. Men så lurer jeg på, er det noen flere som har det sånn??

(Flytt hvis det ikke er nok matrelatert. Det kan nok overføres til andre arenaer i livet også.)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var sikker på at du ble seksuelt opphisset av oppskrifter, jeg nå. Skuffa..

Anonymous poster hash: 8cc9c...853
  • Liker 11
Skrevet

Beklager... prøvde å gjøre det klart med smilefjeset!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så enig!
Derfor bare jeg og ikke samboeren min får lov til å lage mat her hjemme. Han gjør det så vanskelig..
Det går faktisk ann å bruke samme kjele/stekepanne til flere forskjellige ting. Somregel så tar man jo gjerne litt av alt på gaffelen når man skal spise uansett!

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg har det litt sånn. ;) Og min kjepphest er som følger:

Hvis jeg kommer et stykke ned i oppskrifta, la oss si en brødoppskrift, og leser "skrap godt ned av kantene slik at du får alt med" da gå jeg omtrent i spinn.

Jada, jeg vet at det er fullt mulig at nybegynnere også skal kunne lese oppskrifter. Men er det ikke en selvfølge at man skraper godt ned av kantene da? :vetikke: Ingen lar vel halve deigen sitte igjen i bakeskåla?

• Liker 4
Skrevet

Apropos Shepherd's Pie.. Jeg laget også det for første gang for et par uker siden. Og holdt på å irritere meg grønn. Greit nok at jeg leste hele oppskriften først og tenkte langt nok til å endre rekkefølgen.

I alle fall:

1. Vask og skrell potetene. Del dem opp i store biter og kok dem møre.

2. Ha olje i en stekepanne og sett på sterk varme. Brun kjøttet mens du finhakker grønnsakene. Demp varmen og tilsett grønnsakene. Stek til gulrøttene er passe møre.

3. Ha olje i en kjele og stek hvitløken til den blir gyllen. Ta den ut og tilsett de hermetiske tomatene, tomatpuré og basilikum. La det putre så lenge du har tid til. Smak til med salt og pepper, og bland tomatsausen med kjøttfyllet.

Hadde det ikke vært en svær fordel å sette over kjøtt- og tomatsausen først da liksom? Greit nok at alt blir varmt i ovnen til slutt, men jeg synes det er tullete å ikke utnytte tiden det tar å koke poteter og grønnsaker til å la tomatsausen godgjøre seg.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Akkurat nå holder jeg på med å lære meg å lage Shepherd's Pie. Det burde være en enkel affære. Selv starter jeg alltid med å brune kjøttdeigen, så tar jeg oppi løk, så andre grønnsaker. Ikke i motsatt rekkefølge, og ikke i hver sin stekepanne!

Det er jo en grunn for at det skal gjøres slik.

Løken skal først freses til den blir blank for å fjerne den rå smaken. Har du den i på et senere tidspunkt kan du koke det samme så lenge du vil og du vil fremdeles kjenne den rå smaken av løk fremfor den runde, søtlige smaken du kunne ha fått. Grunnen til at kjøttet bør brunes i egen stekepanne, og helst i flere omganger, er for å holde temperaturen oppe slik at du får stekt kjøtt og ikke kokt...og uten å svi løk og grønnsaker.

Endret av Maximillian Cohen
Skrevet

OK, jeg innrømmer at jeg formulerte overskriften sånn for å få oppmerksomhet...! :laugh:

Men nå har jeg altså for første gang prøvd meg på Shepherd's Pie, og det ble knallgodt! I grunnen er det bare kjøttsaus med grønnsaker og potetmoslokk... men det er jo godt, det! Skikkelig søttitallsmat. Kan ikke huske at jeg har smakt denne varianten før, men det var ofte snakk om "brennende kjærlighet" som jeg tror det var oppskrift på på potetmosposen, da jeg vokste opp (det ble bare aldri til at noen gadd å lage det). Jeg trodde også at jeg ikke likte hjemmelaget potetmos, og for alltid måtte spise den fra pose, men det var nok fordi min mor ikke var så flink til å lage det. Men den jeg lager er kjempegod. Vel, mye prat nå, vil bare si at jeg er skikkelig god og mett og fornøyd (med meg selv)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...