Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Scenario: En person tjener rett under minstefradraget, men har betalt 36 % skatt gjennom hele året (fri vilje). Personen har også spart 20 000 kr på sin BSU.

Selvangivelsen gir hele skatten tilbake, men de 4000 kr fra BSU er ikke regnet med.

Får man ikke de 4000 kr tilbake dersom man tjener under minstegrensa pr. år?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

niks

Anonymous poster hash: 34fef...966
  • Liker 2
Skrevet

Man får ikke skattefradrag selv om en setter inn på BSU om en tjener under ca. 56 000 i løpet av ett år.

Skrevet

Man får aldri mer igjen enn det man har betalt inn, så svaret er at det gjør man ikke.

Skrevet

OK, takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm. Jeg har fått tilbake på skatten de siste tre årene, selv om jeg har vært på frikort..

Alltid trodd det kom av BSUen.

Anonymous poster hash: f527f...a8a

Skrevet

Hmm. Jeg har fått tilbake på skatten de siste tre årene, selv om jeg har vært på frikort..

Det er ikke mulig.

Om du i løpet av året ikke har innbetalt skatt overhodet, er det heller ingeting du kan få igjen.

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Med mindre du nærmer deg aldersgrensa for bsu er det ikke lønnsomt å spare i bsu hvis man har frikort/tjener under grensa. Man bør vente med sparinga til man tjener nok for å få nytte av fradraget.

Skrevet (endret)

Mulig jeg er dum. Men hvorfor er grensa på minstefradrag (Hva betyr det egentlig?) på 55 000 kr når frikortgrensa er på 49 000 kr? Såvidt jeg vet må man betale skatt når man kommer over frikortssgrena, og da er det rart at man ikke får noe fradrag i det hele tatt når man faktisk har betalt litt skatt?

Jeg har vært uvitende om at man må må tjene over 56 000 kr for å få BSU-fradraget? Var bare såvidt jeg tjente over det i fjor og kommer kanskje akkurat under i år. Teller feriepenger og renteinntekter inn en slik beregning?

Jeg har så mye på BSU-kontoen nå at det uansett er dumskap for min del å ikke sette pengene jeg tjener på BSU. Det er tross alt veldig gode renter atm, selv om jeg skulle ende opp med ingen fradrag neste år.

Endret av lillsunshine
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det bare er litt forvirring ang hvor stort friveløpet er...

Mulig jeg er dum. Men hvorfor er grensa på minstefradrag (Hva betyr det egentlig?) på 55 000 kr når frikortgrensa er på 49 000 kr? Såvidt jeg vet må man betale skatt når man kommer over frikortssgrena, og da er det rart at man ikke får noe fradrag i det hele tatt når man faktisk har betalt litt skatt?

Jeg har vært uvitende om at man må må tjene over 56 000 kr for å få BSU-fradraget? Var bare såvidt jeg tjente over det i fjor og kommer kanskje akkurat under i år. Teller feriepenger og renteinntekter inn en slik beregning?

Jeg har så mye på BSU-kontoen nå at det uansett er dumskap for min del å ikke sette pengene jeg tjener på BSU. Det er tross alt veldig gode renter atm, selv om jeg skulle ende opp med ingen fradrag neste år.

Anonymous poster hash: 658cb...ba6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...